Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AmazonSleper
Aha du menar så jag pratar enbart olja nu tänkte inte på service intervaller osv :lol: Men att oljans rostskyddande egenskaper inte är slut bara för den rullat 1000mil i en bilmotor :wink: Tror nämligen inte att oljan som rullat 6k i en lastbil är renare än en som rullat 1-1,5k i en personbil

Men som sagt åter till ämnet har inte sett någon bil som tagit skada av att bli sprutad med spillolja å med de drar jag mig ur diskutionen om spruta spillolja eller inte. :wink:
Användarvisningsbild
av Frrla
grejen är den att i spillolja har man oftast vatten och andra ämnen. men de är väll alltid bättre än inget :)

För att summera lite kort så kanske vanlig motorolja har kulor i 0.002mm storlek och RÅ LINOLJA (<---torkar ej) är ändå mindre och skyddar bättre ca 0.001mm stora molekyler. därav tränger den djupare in i plåten och erbjuder bättre skydd.
Nu kanske vattenmolekyler är 0.003 stora så motoroljan klarar av att skydda iaf. inte vet jag.

Men optimalt rå linolja först och efter några månader på med nått tjockare?

Nu spekulerar jag ganska mycket men de ligger en och annan sanning med också :lol:
av AmazonSleper
Ja de där har jag ingen koll på men finns ju medel som är framtagen för att dels vara penetrerande å dels fuktavstötande så anser de säkraste valet så jag kör på sånt medel :wink: Känns som säkraste kortet :)

Slutsats jag använder varken spill eller linolja.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]