Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Byter hjul gör jag själv. Lämnar jag till verkstaden passar de inte på att plocka isär och motionera bromsarna samtidigt. Gör jag det vid varje byte mellan vinter- och sommardäck behövs det aldrig.

Har vid flera tillfällen råkat ut för att verkstäder dragit åt muttrar/skruvar så att de knappt går att få loss oavsett verktyg. Senast en verkstad gjort så sprack tre av fyra låsskruvar, när de skulle demonteras. Det blev tvunget att svetsa på något att ta i för att få ut dem. Nåt snille till mekaniker hade dragit åt med mutterknackaren så mycket det gick. Själv drar jag med momentnyckel, och då tror jag nog man kan få loss skruvarna någon gång, med bilens verktyg. Inte för att jag behöver försöka - jag har lagt i ett eget - men det skulle nog gå.
Användarvisningsbild
av Vojje
apersson850 skrev:Byter hjul gör jag själv. Lämnar jag till verkstaden passar de inte på att plocka isär och motionera bromsarna samtidigt. Gör jag det vid varje byte mellan vinter- och sommardäck behövs det aldrig.
2 ggr/år = aldrig. Den nya svenskan :???:
Användarvisningsbild
av Guru
dieselanddust skrev:Men det går väl inte att försvara att man skickar med undermåliga grejor med att dom flesta inte byter själv som en del kommentarer antyder? Då kunde man ju lika gärna ha struntat i att skicka med något alls och skrivit att det är en åtgärd som verkstan måste göra. Finns ju massor av funktioner på en bil man nästan aldrig använder men man räknar ju med att det skall funka när man behöver dem. Samma borde gälla verktygen.
Nu har du läst lite för fort. Om du läser mina tidigare inlägg skriver jag att verktyget är kass, minns dock inte om det var designen det var fel på eller om underleverantören inte levererade enligt spec. Lutar mot det sistämnda. Självklart ska det fungera men verktyget har en begränsad livslängd.

Poängen med att de flesta inte byter själva är mer än förklaring till varför det är "nödsituationsnivå" på verktyget. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att ha verktyg med oändlig livslängd. speciellt inte när det är ganska få som faktiskt använder det regelbundet. Man kan tycka vad man vill om det men som så många gånger förr, pengarna styr!
Användarvisningsbild
av erikn
corzair skrev:
erikn skrev:Senaste halvåret så har vi haft tre punkteringar, en på varje bil. Jag lagar nog punktering ca två gånger per år. Så en eller två gånger under en livstid gäller inte mig och mina bilar.
Hur kör du?? Måste bli dyrt för dig att äga bil...
Nej, inte speciellt. I min bil har jag det här liggande, det har jag använt för att laga däcken med.

Bild

Lämpligheten att laga däck själv finns en annan tråd för, behöver inte diskuteras i den här.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... punktering
Användarvisningsbild
av apersson850
Vojje skrev:2 ggr/år = aldrig. Den nya svenskan :???:
Jag försökte vara lite vitsig när jag skulle förklara att om man ser till bromsarna två gånger om året, då har man aldrig några problem med dem. Men gör jag det bara en gång om året då är det ofta så att någon går lite trögare än den ska.
Användarvisningsbild
av Camel
Malmstroem skrev:Jag byter hjul själv. Jag tycker att det är ett bra tillfälle att kontrollera bromsar, stötdämpare, etc. Jag drar också hjulskruvarna med momentnyckel för att veta att de sitter lagom hårt.

Jag skulle aldrig använda de med bilen medskickade grejorna för att göra det. Det räcker med att titta på dem för att inse att hållbarheten inte är den bästa -- men för att byta ett hjul vid punktering har de i alla fall fungerat för mig.
erikn skrev:Senaste halvåret så har vi haft tre punkteringar, en på varje bil. Jag lagar nog punktering ca två gånger per år. Så en eller två gånger under en livstid gäller inte mig och mina bilar.
jpennerb skrev:En punktering beror inte på HUR man kör utan VAR man kör på för typer av vägar.

Själv har jag haft en punktering på 10år så inte är det speciellt vanligt. På mina senaste 6 bilar har jag aldrig ens kollat på nödutrustningen.
Jag brukar få punktering relativt ofta. Det beror på att jag kör inne på områden som tillhör värmekraftverk och industrier, högriskområden för punkteringar. Det brukar handla mest om pyspunka.

Igår kväll längs E4 råkade jag ut för däckexplosion i 120 km/h på höger bak. Det var ingen pyspunka precis, det blev en ordentlig smäll. Tog några meter att stanna bilen. Inte lönt att prova flaskan med däcklagningsspray heller... :roll: Däcket är förstört men fälgen har inga synbara skador. Får se vad däckverkstaden säger.

Provade nöddomkraften i mörkret. Det gick utmärkt. Domkraften kändes helt ok. Hade lampa med mig i bilen och vägen var plan med asfalt. Blev till att köra de sista 10 milen hem i måttlig fart på nödhjulet. Jag har alltid ett fälgkors liggande i bilen då jag av erfarenhet vet att bilens verktyg ibland inte duger till att lossa hjulskruvarna med. Hemma använder jag en garagedomkraft när jag skiftar hjul.

Så även om Volvo är lite snåla med vissa av nödverktygen är det relativt enkelt avhjälpt med ett fälgkors. Domkraften verkar ok, men man kan ha en liten plankbit liggande i bilen ifall underlaget inte skulle vara asfalt. Nödhjulet var guld värt för mig. Däcklagningsspray som vissa bilmärken enbart har hade ju inte räckt till i denna situation. Jag tycker Volvo har gjort en lagom avvägning gällande nödutrustningen.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Vojje
mattish skrev:Oj, det var inte så snyggt. Tur att det inte händer mer iaf, typ amerikanska filmer
Du menar typ 50 st bilar i ett eldhav.
Användarvisningsbild
av Camel
mattish skrev:Tur att det inte händer mer iaf, typ amerikanska filmer
Tillräckligt för mig, detta var i verkligheten. Tur att det var ett bakhjul och inte t.ex. vänster framhjul...
Däckexplosionen kom utan förvarning med en rejäl smäll!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]