Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Det är väl snarare så att de som bor på landsbyggden kan köpa ett hus för en kostnad som är en 1/4 av tomtpriset i storstäderna.
Så självklart är landsbygden gynnad på bekostnad av de som ser till att få Sverige att rulla, utan storstäderna så blir landet ett U-land.
Så vi tar gärna emot bidragen så vi kan få samma ekonomiska standard som man har i glesbygden! :-)-)
Användarvisningsbild
av poseidon
mojja skrev:Menar du att det är dyrare att bygga en ny villa i Sthlm än i vilken annan del av Sverige som helst?

Att ni betalar flera miljoner för tomten är väl erat bekymmer och bankens vinst?
Ni har blivit så uppkörda i storstäderna sv bankerna så att det är löjligt. Hade bankerna inte gått med på att låna ut miljonbelopp för en lägenhet på 50 kvadrat så hade ingen heller köpt dom och ni hade haft normala bopriser.

Men visst nu sitter ni i rävsaxen och likaså gör banken som måste hålla bopriserna upp för att ha teckning för det utlånade kapitalet.

Men att tro att virket kostar mer i Sthlm eller att det är dyrare att dra in vatten o avlopp i en kåk i Sthlm är bara löjligt.

Att tomten därimot är dyrare är en annan femma det är ju sp populärt att få han riktnr 08a så det är säkert värt ett tomtpris på ett par miljoner!!!
mojja skrev:Vem tvingar dig att bo i Sthlm?

Bilarna,renoveringar och allting annat kostar fortfarande samma pengar i hela sverige fast att vi tjänar igenomsnitt mindre än folket i Sthlm.

Blir du hjälpt av en tusenlapp så kan du Pma ditt konto nr så ska jag se till att hjälpa dig innan dagen är slut:)
Du säger att vi tjänar mer i stockholm men det gäller inte Hantverkarna eller?

Ingen tvingar mig, har funderat flera gånger. Bodde ett tag i Kristinehamn men är man 2 som skall ha jobb å har man släkt å vänner i Stockholm så. Jag kommer härifrån, det är lantisarna som flyttar hit som sabbat huspriserna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag lämnade Stockholm för fyra år sedan, efter att ha fötts och växt upp där mina första 35 år i livet. Det är för och nackdelar med både att bo på landet och att bo i storstaden!

Fördelen de "inflyttade" har är att de vet hur båda levnadsätten är. Jag själv hade väl rätt dålig koll på hur det var att vara "lantis" innan jag flyttade ut i skogen 50 mil västerut. Nu vet jag dock, och jag vill aldrig flytta tillbaka :)

Vad det gäller ekonomi är det ganska likvärdigt vill jag trots allt påstå... Visst är det dyrt att bo i Stockholm men det är j-vluigt billigt att ta sig till/från jobbet. Nu pendlar jag 12 mil varje dag för att kunna bo i skogen och ändå ha ett bra jobb, det kostar ett par spänn kan jag lova. Men boendet är å andra sidan inte så dyrt. Marknadsekekonomi gör att det mesta jämnar ut sig på något sätt kan jag tycka.

/Martin
av mojja
Steff 99 skrev:Det är väl snarare så att de som bor på landsbyggden kan köpa ett hus för en kostnad som är en 1/4 av tomtpriset i storstäderna.
Så självklart är landsbygden gynnad på bekostnad av de som ser till att få Sverige att rulla, utan storstäderna så blir landet ett U-land.
Så vi tar gärna emot bidragen så vi kan få samma ekonomiska standard som man har i glesbygden! :-)-)

Nu måste du ha missuppfattat något? Jag vet inte vilken tungindustri eller fordonsindustri eller skogsindustri ni bedriver. Är det någon stad som får bidrag från resten av Sverige så är det väl Sthlm. Att politiker i Sthlm snor åt sig pengarna av folket runt om i Sverige och sedan ger tillbaka en liten del av dom och sedan kallar det bidrag är löjligt.

Skulle vilja se hur Sthlm hade klarat sig utan alla skatteintäkterna från resten av Sverige.
av mojja
matzen10 skrev:Och hur ska ni knyta ihop de senaste inläggen med upplevelsen av XC60..??

Måste ju förklara hur man har råd med en så att man kan uppleva den samma :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
Nu är du nog ute och cyklar lite Steff. Att stockholm kommunalpolitiker skulle få pengar från andra kommuner är nog högst osannolikt. För du menar väl inte våra politiker i riksdagen? Det är ju rätt få stockholmare i den samlingen.

För övrigt tror jag stockholm som stad hade klarat sig utmärkt utan övriga komuner i landet. Det absolut bästa ur ekonomisk synvinkel är ju att samla så många arbetande människor på samma plats, och det lär väl ingen annan kommun kunna konkurera ut stockholm med?

/Martin
av mojja
Stockholm har säkert många anställda men vad jobbar dessa med? Vad produceras i Sthlm? Villa nya pengar tillför Sthlm till stadskassan.

Jag hoppas att ni vet att alla statliga instutioner och även komunala lika så landsting är tärande på statskassan och inte närande. Om man har 1000 anställda på finansinspektionen så tillför ju dessa 0kr till statskassan men dessa kostar ju därimot staten en massa pengar.

Så återigen vilken stor industri alt tillverkningsindustri har Sthlm som tillför friska nya pengar till stadskassan?
Användarvisningsbild
av MartinS
Underskatta inte tjänstesektorn, det finns mycket pengar att hämta där.

Menar du att finansinspektionen bara finns för de som bor i stockholm, och man hade klarat sig utan finansinspektionen om inte stockholm fanns?

En annan sak, det är STOR skillnad på stadskassan och statskassan, jag gissar att du menade statskassan? För stadskassan får många fina intäkter från anställda inom staten.

/Martin
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid