- tor 05 jan 2012, 15:07
#604188
XC70II: Cd = 0,35 och A = 2,44 medför CdA = 0,854
CdA för XC70II är 1,162 ggr större än för V70II. Nödvändig drivhjulseffekt ökar med kubiken av hastighetsökningen innebär ca 5 % lägre fart för XC70II än V70II vid samma effekt.
Tjänstevikt XC70II T6 / V70II T6 = 1973 kg / 1952 kg
Rullmotståndet ökar ungefär linjärt med hastigheten och massan vid samma rullmotståndskoefficient. Innebär ca 1 % lägre fart för XC70II än V70II vid samma effekt. Men XC har sannolikt även något högre rullmotståndskoefficient vilket ytterligare ökar rullmotståndet.
För samma effekt blir det sammantaget 6% lägre fart för XC70II än för V70II vid samma effekt. Om V70II T6 gör 250 kmh/h blir det mindre än ca 236 km/h för XC70II T6 för samma effekt.
Angiven toppfart för V70II T6 är 250 km/h och för XC70II 235 km/h
apersson850 skrev:Orkar en T6 över 240 km/h, när den sitter i en XC70?V70II: Cd = 0,31 och A = 2,37 medför CdA = 0,7347
XC70II: Cd = 0,35 och A = 2,44 medför CdA = 0,854
CdA för XC70II är 1,162 ggr större än för V70II. Nödvändig drivhjulseffekt ökar med kubiken av hastighetsökningen innebär ca 5 % lägre fart för XC70II än V70II vid samma effekt.
Tjänstevikt XC70II T6 / V70II T6 = 1973 kg / 1952 kg
Rullmotståndet ökar ungefär linjärt med hastigheten och massan vid samma rullmotståndskoefficient. Innebär ca 1 % lägre fart för XC70II än V70II vid samma effekt. Men XC har sannolikt även något högre rullmotståndskoefficient vilket ytterligare ökar rullmotståndet.
För samma effekt blir det sammantaget 6% lägre fart för XC70II än för V70II vid samma effekt. Om V70II T6 gör 250 kmh/h blir det mindre än ca 236 km/h för XC70II T6 för samma effekt.
Angiven toppfart för V70II T6 är 250 km/h och för XC70II 235 km/h
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."