Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arnold skrev:
oldtimersmc skrev:! kodläsaren tar INTE stryk av att du har den i under gång (jag har gjort det många gånger) och att ditt batteri skulle orsaka för Hög spänning har då inte jag varit med om men det kanse andra har tillåt mig tvivla du har inte ett bra batteri men det är inte trasigt ex död cell
Låt ljuset stå på i 15 min testa om du kan starta kan du det så funkar batteriet du får full laddning dvs generatorn gör det som krävs även under belsatning= Gott
Teorin var ju först att generatorn levererade för hög spänning. Och det kan den göra om ladningsregulatorn är paj. Men detta är avskrivet. Batteriet är inte sönder med det ger tydligen för lite spänning (12,13 volt). Har kollat runt på nätet och det stämmer som hollan säger att batteriet ska lämna 13 volt (helst lite över) när motorn inte är igång. Det fjuttiga tiondelarna har tydligen stor betydelse. Men visst kan man kolla som du skriver. Jag ska prova med att läsa av felkoderna när motorn går.
Det jag avsåg var att ger batteriet mer än 12 volt så har du inte ett trasigt batt ex 10 v då är det en kass cell och Ja ett nytt batteri ger över 13 volt men ditt system nöjer sig men mindre och du har +14v
oldtimersmc skrev:
Arnold skrev:
oldtimersmc skrev:! kodläsaren tar INTE stryk av att du har den i under gång (jag har gjort det många gånger) och att ditt batteri skulle orsaka för Hög spänning har då inte jag varit med om men det kanse andra har tillåt mig tvivla du har inte ett bra batteri men det är inte trasigt ex död cell
Låt ljuset stå på i 15 min testa om du kan starta kan du det så funkar batteriet du får full laddning dvs generatorn gör det som krävs även under belsatning= Gott
Teorin var ju först att generatorn levererade för hög spänning. Och det kan den göra om ladningsregulatorn är paj. Men detta är avskrivet. Batteriet är inte sönder med det ger tydligen för lite spänning (12,13 volt). Har kollat runt på nätet och det stämmer som hollan säger att batteriet ska lämna 13 volt (helst lite över) när motorn inte är igång. Det fjuttiga tiondelarna har tydligen stor betydelse. Men visst kan man kolla som du skriver. Jag ska prova med att läsa av felkoderna när motorn går.
Det jag avsåg var att ger batteriet mer än 12 volt så har du inte ett trasigt batt ex 10 v då är det en kass cell och Ja ett nytt batteri ger över 13 volt men ditt system nöjer sig men mindre och du har +14v
Menar du då att det inte är nödvändigt att byta batteriet?
Har lite gamla erfarenheter från bilar som inte vill över ett visst varvtal och det har alltid varit tändningsrellaterat ex sprucken isolator på en gammal B20 gjorde att det funkade fint upp till ca 70kmh sedan så brakade helvetet lös kom på vad det var som var felet först då stiftet lämnade in för gott.
Ett annat färskare ex är en Mazda 303f som fick överslag i en tänd kabel den reagerade ungefär likadant. På våra bilar är det ju lite besvärligare då det är så många system som påverkar och ex hela tändsystemet ligger dolt under en kåpa.
Jag jobbar natt :D Jag tror inte att det är det som är problemet MEN varken jag eller Hollan vet så det är upp till dig, ett nytt batteri är ju aldrig fel till vintern speciellt om du inte vet hut gammalt det är.

Skall kolla igenom hela din tråd en gång till... återkommer
Du fick en felkod från pedallägesgivaren dvs gaspedalen vet att jag läst i forumet att det är ett inte allt för ovanligt fel att den lägger av...
Nolla koderna och läs av under drift.
oldtimersmc skrev:Du fick en felkod från pedallägesgivaren dvs gaspedalen vet att jag läst i forumet att det är ett inte allt för ovanligt fel att den lägger av...
Nolla koderna och läs av under drift.
Ok, jag provar med det. Men min felkod är BCM-0103 Pedallägesgivare. Kan det vara gaspedalen?
ECM-0004 är Gaspedallägesgivare?
Finns för en billig slant på skroten (pedal altså) milmätare manipulerad var inte heller så roligt så den kan ha gått långt om det inte har att göra med mätarrenoveringen
BCM koden har inget med gaspedalen att göra, det är en givare för bromspedalen.
Den har koll på hur fort och långt man tryckt på bromsen.
BCM-0103 Pedallägesgivare. Felaktig signal

Felkodsinformation
Villkor
Pedallägesgivaren ger bromsstyrenheten (BCM) signal om bromspedalens läge och med vilken hastighet pedalen trampas ned. Bromsstyrenheten använder signalen för att aktivera funktionen aktiv bromsassistans (BA) vid en panikinbromsning.
Om styrenheten registrerar en felaktig signal från pedallägesgivaren sätts felkod BCM-0103.
Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på och om signalen från pedallägesgivaren är mer än 4,85 V eller mindre än 0,15 V under för lång tid.
andreas 80 skrev:BCM koden har inget med gaspedalen att göra, det är en givare för bromspedalen.
Den har koll på hur fort och långt man tryckt på bromsen.
BCM-0103 Pedallägesgivare. Felaktig signal

Felkodsinformation
Villkor
Pedallägesgivaren ger bromsstyrenheten (BCM) signal om bromspedalens läge och med vilken hastighet pedalen trampas ned. Bromsstyrenheten använder signalen för att aktivera funktionen aktiv bromsassistans (BA) vid en panikinbromsning.
Om styrenheten registrerar en felaktig signal från pedallägesgivaren sätts felkod BCM-0103.
Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på och om signalen från pedallägesgivaren är mer än 4,85 V eller mindre än 0,15 V under för lång tid.
Är det möjligt att komma över komplett felkodsinformation eller är det VIDA?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]