Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite mer än 10-15% är det nog, kanske 20... jag blir orolig när du skriver 10%... 1,5 l etanol*1500 mil * 9,75 * 10 = oj, det blev dyrt:)

Finns ju några andra skäl att ha en snål bil också: miljön, slipper tanka stup i kvarten, tyder på hög teknologisk standard. En del av fascinationen med en BMW R6 el Merca V8 kan ju vara kombon hållbarhet, rimlig förbrukning, ljud, gång, prestanda...
PH
Om man räknar med ALLT så blir det inte så mycket som 20%..

Jag tänker på:
-Kostnad för inköp av bilen + ränta (om man har lån)
-Värdeminskningen
-skatt
-försäkring
-service
-reparationer
-slitage + diverse (typiskt däck, spolarvätska, torkarblad, tvätt och parkering)
-bränsle

För egen del ser det väl ut ungefär såhär: (Per månad)
Lån: 4100:-
Skatt 341:-
Försäkring 425:-
Bränsle: 1200:-
Service: 220:-
Slitage + diverse: (svår gissning) men ungefär 1000:- (Då tänker jag att man byter däck ungefär var tredje/fjärde år och tvättar bilen för 200 i månaden)

Har säkert glömt något eller räknat fel någonstan, men i fallet ovan blir det ungefär 7300:-/månad, och när jag räknade för ett tag sedan på konsumentverkets hemsida så kom de upp i 8200:-/månad med mina förutsättningar..

Med mitt räkneexempel så är bränslekostnaden 16,4%
Med konsumentverkets så blir det 14,6%

Om man då sänker sin totala förbrukning med 20% så gör det alltså bara 2,9% på totalen..
Visst, det är pengar det med, men det finns ju sååå många andra saker i bilägandet som man inte verkar brys sig ett skvatt om..

Kör för övrigt ungefär 1700 mil/år...
...och jag är fortfarande nöjd. Jo, jag visste precis vilken bil jag ville ha med den motor jag valde. Var mycket medveten om att den skulla dra mycket soppa och enligt många på detta forum drog deras 1,5 - till över 2 l/mil. Jag förväntade mig ungefär samma siffror, och nu när det inte blev så, så utöver den mycket positiva helhetsupplevelsen av bilen, blev det ändå en glad överraskning att den absolut inte drar så mycket som jag förväntade. Hade den dragit det förväntade, hade jag varit mycket nöjd ändå. Men lite grädde på moset kan jag erkänna att det känns som.
Roligt att du är nöjd. I många fall handlar det också om att man lär känna motorn. Att utnyttja vridet och att inte tokvarva mer än nödvändigt. Motorn behöver eg inte tokvarvas för att gå lagom fort och med bra acceleration.

Dock är motorn relativt känslig för stadskörning. Kör du mycket stadskörning så hamnar man lätt upp mot 1,6.
Mina senaste förbrukningar med mycket blandad körning:
1.17/mil Etanol (mätt vid pumpen)
1,09/mil Etanol (mätt vid pumpen) Bränslekostnad 10,42 kr/mil.
Jag kör nästan alltid ca 5-10 km/h över gällande hastighet från 70 km/h och uppåt, förutom på 110-väg då gäller det för det mesta 15 km/h över.
Använder i stort sett alltid farthållaren i hastigheter över 70 km/h.
Gasar nästan alltid på riktigt ordentligt när jag kör om (för säkerhets skull).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]