Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Klart att du skulle lösa det på 10 min "VolvoB20", *not*! :wink:

Har varit jättenöjd med automatlådorna i dom Volvobilar jag har haft. Dom två senaste har varit absolut bäst, S80 V8 Executive och XC60 D5 R-design. Den senare är ännu rappare i växlingarna än i V8an. Det märks speciellt tydligt mellan ettan och tvåan när man "trampar på" från stillastående. Hade gärna haft sportläget som kommer på MY11. Får väl hoppas att det räcker med mjukvara, vilket det säkert inte gör dock. :wink:
av Twendor
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev: automataren gör ju kickdown, släpper lockupen för minsta lilla.. fan jag blir galen, ibland räcke det ju att man släppte av lite på lansdvägen för att det tex kom en 50 eller 70 sträcka för att lockuppen skulle släppa och lådan tagga ned, varför det ?:-/ det kostar ju bara multum i bränsle.

Man kan fan få för sig att volvo inte programerade om lådan till dieselbilarna utan behöll mjukvaran med växlingspunkterna från bensinarna ?:-/

Men som sagt, med vettigt mjukvara skulle nog skillnade vara enormt mycket mindre. Ge mig nyckeln till mjukvaran så ska jag fixa problemet på 10 minuter.
Kanske ny marknad för BSR och andra? "Vi optimerar din växellåda!". Borde inte vara omöjligt att genom backwards engineering knacka ny kod som ger ett annat växlingsbeteende.
Lådan blir av en helt annen karakter etter optimeringen. Bedre gassrespons og dreiemoment gjør sikkert en del av dette. Jeg har i den siste mnd kjørt tre forskjellige optimaliserte biler. Mercedes-ML(AMG). Audi-A4(BSR) og Volvo XC60(BSR), alle bilene med automat lådor. Alle fungerte bedre etter optimaliseringen, og ble av en annen karakter.
Virker som at lådor blir bedre av høyere dreiemoment. ?:-/
Holdbarheten har jeg ingen kontroll på da ingen av bilene er særlig gamle. Men man kan jo håpe at de tåler(670 Nm. 431 Nm og 520 Nm) men dette får tiden vise.
av Arese
Fullgas är alltid full gas, även i "normalläge". Lådan kommer tex alltid växla ner när det är möjligt vid kick-down eller ligga kvar till optimal växlingpunkt om du har gasen i botten. Skillnaden med ett sportläge är att den växlar ner tidigare och håller kvar växeln längre vid "dellast". Detta gäller i de flesta fall. I en del lite häftigare sportvagnar kan du tex styra växlingshastighet och gasrespons individuellt.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Klart att du skulle lösa det på 10 min "VolvoB20", *not*! :wink: :
Jag var ironisk, men samtididig ligger det en hel del allvar i det. Att flytta ned växlingspunkterna tar fasiken inte mer än 10 minuter om man har tillgång till mjukvaran.
XC90_Executive skrev: Den senare är ännu rappare i växlingarna än i V8an. Det märks speciellt tydligt mellan ettan och tvåan när man "trampar på" från stillastående. Hade gärna haft sportläget som kommer på MY11
Stoppa vansinet nu !!! Sportläge, Det är ju just det som är problemet, Jag saknar ekonomiläget, det är ju fasiken Diesledrivna SUV-skåp vi snackar om, automaten är rapp nog, den taggar ju ner och varvar som det tror att den är Fittipaldi i en F1:a. I XC7n vill jag utnytta det massiva bottenraget, Ska jag köra 0-100 på 3 sekunder såtter jag mig på min motorcyckel. :mrgreen:

Hade den varit mindre rapp och växlat lugnare hade jag övervägt en automat.

Men en ska verkar ju vara klar, det är helkass att man tog bort sport/normal/ekonomi/knappen. Att en enda inställning skulle passa alla människor, alla humör, alla situatoner håller jag inte med om.
Användarvisningsbild
av kave
Det är ju precis möhligheten att välja sportläge själva som saknas. Som det är nu ligger det ju i hela tiden. Jag har provat v8 och t6 och de är har betydligt mer lämpade automatlådor.
En disele skall enligt mig låsa på d5 på 1500 varv där cridey börjar komma. I automatläge slirar de upp till 1800 rpm. Tror fn de drar bränsle.
Användarvisningsbild
av StringerBell
kave skrev:Det är ju precis möhligheten att välja sportläge själva som saknas. Som det är nu ligger det ju i hela tiden. Jag har provat v8 och t6 och de är har betydligt mer lämpade automatlådor.
En disele skall enligt mig låsa på d5 på 1500 varv där cridey börjar komma. I automatläge slirar de upp till 1800 rpm. Tror fn de drar bränsle.
Varför inte skapa en petition/namninsamling här på Jag Rullar som sedan skickas till Volvo PV? Om inte annat borde man få en förklaring från någon inifrån Volvo PV.
av CalleV70
Jag har automat för att det är bekvämt. Sedan får volvoteknikerna bestämma när jag ska växla. Ju mer bråttom, desto mer trycker jag högerpedalen.
Vill man ha sportläge ska man välja manuell. Hallå!! Det är väl vitsen med automat? Att slippa fundera.. :P :P
av olofgeo
Jag valde manuell av ekonomiska skäl bla. 15000kr för automaten ,1-2dl diesel/mil, samt extra skatt drygt 1000kr per år.
Tjänstebil inga problem, men betalar man ur egen ficka blir det ett annat läge.
Jag kör mest på landsväg så jag klara mig bra utan automat.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt