Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ctc
Hej Lennart,

Igår kväll löste jag problemet. Jag lyfte upp ett av bakhjulen och snurrade det för hand. Jag placerade ett fast föremål på golvet och placerade det mot däckets slityta. När jag snurrade däcket kunde jag snabbt konstatera att däckets yta rörde sig fram och tillbaka. Däcket var alltså äggformat, eller inte centrerat (kan även vara fälgen som är oval/o-centrerad). Jag provade detta på 3 av mina däck och alla hade samma fel. Det glappade 2+ mm.

På vår andra bil som har 4 år gamla däck gjorde jag samma test. De var nästan perfekt runda (kanske 0,3mm fel). Den bilen går bra på vägarna.

Jag filmade detta och visade det för däckverkstaden att mina nya däck/fälgar inte var bra och anledningen till att jag aldrig varit nöjd med däcken/fälgen. Skönt att man kan bevisa att det verkligen är fel på grejerna, och inte att man bara är besvärlig och "ovanligt känslig".

Däckfirman har nu bilen och skall försöka lösa detta...

/Carlsson

"Allt ska man behöva göra själv..."
av lennart lundberg
Hej igen ctc!

Bra jobbat. :)
Kommer att göra samma sak som du tipsade om när det blir dags att byta till sommarhjul.
Vår andra bil ”940” har inte de egenskar (obalans) och ska ha den som referensbil.
Det är nog tyvärr så att man får försöka felsöka själv och ibland med gott resultat.
Hoppas nu att din däckfirman löser problemet ditt och skriv gärna hur det gick.
Ps. Min gamla veteranbil har något liknande fel.
Där har jag sett att däck/fälg inte är rickigt rund och kanske även där är orsaken till obalansen som kommer och går, mer eller mindre på denna bil.

Lennart
av ctc
Idag fick jag tillbaka bilen. De hade bytt ut fälgarna till en annan modell. Samma däck som innan. Skillnaden märktes direkt, nu gick bilen mycket skönare utan någon vibration. Kändes nästan som man hade fått luftfjädring på bilen! Den gick även tystare på landsväg.

Kollade för skoj skull bakdäcken igen i garaget och de är nu perfekt runda! Förut slog de 2 mm. Ett tips: när du lyft upp bilen, låt hjulen "vila" en stund så att hjulet hinner trycka ut ståplattan som kan bli om bilen stått en stund. Efter 10 minuter försvann min ståplatta och hjulet kontrollerades med perfekt resultat.

Jag tror att flera problem i denna tråden enkelt kan hitta felet på detta sätt.

/Carlsson
av lennart lundberg
Hej igen!

Roligt att det löste sig för dig. :lol:
Tack för tipset. Bra att du skrev detta om ”ståplattan” som jag inte hade tänkt på fast jag vet om det och därför pallar upp gammelbilen under vintern.
Det kan vara så att förra ägaren i mitt fall har kört ner i någon större grop eller dylikt. Fått ett slag mot fälgen/fälgarna så att de är skadade, inte synligt för ögat.
Jag tänker vänta tills i vår och kolla upp detta med rundheten på respektive fälg.
Det finns firmor som kan rikta fälgar och jag förmodar att det är billigare än att köpa ny/nya fälgar.

Lennart
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]