Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jhenrikj
Tankade min 2,5FT första gången efter senaste servicen förra veckan. Hade då 20km till tom tank (etanol 1,25l/mil) och fick i nästan 66 liter. Verkar som om det kommit nya uppdateringar som löst problemet.
av Rådlös
Om du går på färddatorns uppgifter om förbrukning, så stämmer dom inte alltid. Dom har en missvisning när det gäller E85. Använd tankningskvittona och vägsträckan i stället. Det är mer korrekt.

Det är bl.a. den här missvisningen som får vissa motorjournalister att ta till siffror som dom avrundar uppåt, och påstå att FFV-bilar dar 1,4 gånger mer bränsle än bensinbilar. Några av dom från avgrundspressen både avrundar och lägger på ännu mer! :-O)

Numera har jag en V70 2,0 F. Den drar på E85 10,08 L/10 mil. Tidigare körde jag en okonverterad Volvo 240, blandtankat ca 30% etanol. Den drog ungefär 9,5 L/10 mil, mot fabriksuppgiften 8,5 L/10 mil, när den var ny. Den går fortfarande bra, och jag körde så i mer än 4 ½ år. Ungefär lika många tusen mil.
Användarvisningsbild
av micke011
Har börjat använda sträckan som primär informationskälla när det gäller att tanka, färddatorn är alldeles för opålitligt - oftast får jag i 55-60 liter när bilen bedömer att det bara är någon mils körning kvar i tanken. Samma fel verkar finnas på vår hyrbil (2,0F) som på vår egen (2,5FT).
av jpennerb
Lyfter en gammal tråd.

Körde nyligen tills färddatorn sa att det var "--- till tom tank" och körde därefter 1 mil till. När jag väl tankade fick jag bara i 62 liter i tanken. Hade då enligt datorn en medelförbrukning på 1,4l/mil vilket borde innebära att jag ska kunna köra 5,7 mil till(Färddatorn visar tom lite mer än verklig förbrukning). Tycker att det är väldigt missvisade. Har inte läst hela tråden men finns det några åtgärder för att komma till rätta med kvarvarande mängd bränsle i bilen? Som info har jag bara kört med etanol det senast året och dessa 62 liter är det mesta jag någonsin har fått i tanken.

Någon som kan hjälpa?! :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har tankat aningen över 70 liter i min XC70. Tur den inte stannade - det brukar vara dumt med diesel. Men när jag körde till macken påstod den att det skulle räcka 80 km. Det var 30 km dit. Verkar ha varit dryga km, de där.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Tankar alltid 90 liter när jag ska köra långt. Har inte testat hälla i mera men ska ta och prova nästa gång hur mycket man får i.
av jpennerb
Vadå 90 liter i en tank på 70 liter är bra gjort! Det är inte fullt för ens det rinner över! :lol:
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Tanken är ju alltid större än vad det står på pappret. Passaten får man också i 90 fast den har bara 70liter på pappret.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]