Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
snepo skrev:
Derank skrev:och numera är det 3år skattefrihet, sedan är bilen en miljöbov och du får skatta
Ja staten måste ju få in sina skattepengar. Drivmedel alkohol tobak,där kan de dra in pengar. För där finns det alltid
Tobak och förmodligen också alkohol kostar samhället mer än man får in i skatt !
Användarvisningsbild
av TommyP86
snepo skrev:
snepo skrev:
Derank skrev:japp, nånting får du betala för att ha det bra i Sverige, det är väl inte mer än rätt. man får som bekant ingenting gratis här i livet. Jag tycker det är smågnälligt att grina över att man ska betala skatt en gång om året på bilen,
Ja bilskatten är en piss i mississipi,småpengar av bilägandet
Sen om det är så jävla bra här,kan man ju diskutera
Kom igen, den som säger nåt annat har inte sett mycket av den faktiska världen omkring oss.
Användarvisningsbild
av 800serien
Derank skrev:japp, nånting får du betala för att ha det bra i Sverige, det är väl inte mer än rätt. man får som bekant ingenting gratis här i livet. Jag tycker det är smågnälligt att grina över att man ska betala skatt en gång om året på bilen,
I Sverige får man verkligen inget gratis, allt är svindyrt och skatterna är höga. Skatt till staten betalar man så det räcker och blir över och de som får finansiera Sveriges skit mest är bilisterna. Men det är bara betala och se glad ut.... Synd inte 850in var 10 år äldre.
av Lövet
Diskussioner om politik osv kan vi gärna lämna till andra forum
av Jenson
KÖP en Ft, gärna från 2010 o framåt!
Kolla service historiken bara, du kommer inte att ångra dig!

LYCKA TILL!!
Användarvisningsbild
av börne
Ja vissa ser inte helheten & ska bara ha & ha :roll:

Angående bilvalet så en 2010 & framåt oavsett om du väljer T eller FT, den motorn är ju i princip samma men sjukt mycket trevligare!
av Schmoyoho
börne skrev:Angående bilvalet så en 2010 & framåt oavsett om du väljer T eller FT, den motorn är ju i princip samma men sjukt mycket trevligare!
Både gamla och nya femman går att få 258 hk ur med polestar, eller skiljer något annat? Känns som att man inte skulle behöva tveka på en välvårdad 09:a t.ex och lägga pengarna på polestar och annat.

Edit: jämför man två optimerade FWD 2,5FT från 2009 resp 2010 så är den äldre tydligen 0,3 s snabbare till 100 men drar också marginellt mer soppa.
av jpennerb
Schmoyoho skrev:
börne skrev:Angående bilvalet så en 2010 & framåt oavsett om du väljer T eller FT, den motorn är ju i princip samma men sjukt mycket trevligare!
Både gamla och nya femman går att få 258 hk ur med polestar, eller skiljer något annat? Känns som att man inte skulle behöva tveka på en välvårdad 09:a t.ex och lägga pengarna på polestar och annat.

Edit: jämför man två optimerade FWD 2,5FT från 2009 resp 2010 så är den äldre tydligen 0,3 s snabbare till 100 men drar också marginellt mer soppa.
Jag inriktade mig på my09 när jag kollade på bilar när FTn inhandlades och det var främst att jag skulle göra en optimering från autotech vilket gjorde att orginal effekten inte var viktigt. Men kan medge att med 200hk orginal så var bilen fruktansvärt trött över 100 så polestar eller något annat gör underverk, speciellt på en my09. Fördelen också i alla fall för några år sedan att det var stor skillnad i pris på en ett år äldre my09 jämfört med my10.

Anledning till att en optimerad my09 är snabbare än en my10 gäller att den med manuell växellåda pga utväxlingen.
av BjörnS
Hej! Nu dyker jag in i denna tråden då jag börjar fundera på en s80 som jag ser i många annonser är miljö/hybrid. Jag är mest ute efter rätt bil för rätt peng och kollar från 08 och framåt, har inga krav gällande bensin/e85/diesel. Ser nåt/några svar som lyder typ "köp år 2010 o framåt" Varför? MVH Björn
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]

Hej kolla här volvoreservedele.dk Mvh PeterJ[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Det är inte så att det är balansax[…]