Jag har sneglat på privatleasing av XC60 R-design sedan i våras, väldigt lockande, samtidigt som det är mycket pengar varje månad för att "hyra bil".
Tycker privatleasing är ett bra alternativ för mig personligen. Lite högre månadskostnad kanske, och man betalar inget "till sig själv". Men slipper kontantinsats och friheten att byta bil efter 3 år. (Sist jag köpte ny bil, en V70 2011, för ungefär samma peng som denna XC60, så tröttnade jag ändå efter 2,5 år).
XC60 blir som sagt bara billigare och billigare ju närmare modellens slut vi kommer. ca 30000kr billigare från maj till september på mina offerter.
Det kommer säkert ytterligare nån prissänkning och/eller rabatt på paket el.dyl. Antingen i slutet av året eller i januari. Vad tror ni?
Då kanske jag kan övertala familjen att slå till.
Alternativet är nya VW Tiguan med R-line som jag tycker är riktigt fin, aningens mindre, men tillräcklig för en 2+2 familj tror jag. Inte direkt billigare, men modernare.
Nya XC60 lär bli för dyr första åren.
Jag har också märkt att rabatten på bilen är ganska likartad mellan handlare, det är restvärdet de hanterar olika. Upplands Motor hade högst restvärde (och bäst rabatt), därav den lägre månadskostnaden.
Det ser ut som det är beräknat restvärde i offerten (ser inget om "Garanterat restvärde").
Jag har räknat med 2000mil/år.
Senaste offerten (2a september), med bästa pris från Upplands Motor, låg på 5255kr. (57,8% restvärde)
Med denna spec (där och då ingick vinterhjul + klimatpkt VOC utöver vanliga AWD+Aut som också ingår)