Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur mycket tror ni en D3 136 hästars v70 har i snittförbrukning ungefär i blandad körning?

Skiljer det något mellan v70 d4 163 hästars motorerna?

En jag känner hade en 2011s 163 hästars d3 2.0 och Kylvattnet försvann när locket va åtskruvat på behållarntryckte ut kompression i kylvattnet tydligen. Det va väl tydligen rätt många som hade de problem hade han hört.

Så är motorn nå annars om man väljer att köpa en d4 163 hästars t.ex 2013 årsmodell?
Vad kan en d4 163 hästars 2013 med manuell låda vilja ha i snitt ungefär?

Vars sitter bränslefiltret på en v70? Kunde inte se det när jag hade upp motorhuven på bilfirman?
Svåra frågor då allt handlar om körmönster osv...
Svarar nedan:
Nicke83 skrev:Hur mycket tror ni en D3 136 hästars v70 har i snittförbrukning ungefär i blandad körning?
Ca 0,6 men allt beror på hur du kör.
Skiljer det något mellan v70 d4 163 hästars motorerna?
Bör inte göra det eftersom det är samma motor.
En jag känner hade en 2011s 163 hästars d3 2.0 och Kylvattnet försvann när locket va åtskruvat på behållarntryckte ut kompression i kylvattnet tydligen. Det va väl tydligen rätt många som hade de problem hade han hört.
D3 2011 har jag läst om att ha vissa problem, men jag vet inte mer.
Så är motorn nå annars om man väljer att köpa en d4 163 hästars t.ex 2013 årsmodell?
Förstår inte riktigt vad du frågar om.
Vad kan en d4 163 hästars 2013 med manuell låda vilja ha i snitt ungefär?
Se första svaret
Vars sitter bränslefiltret på en v70? Kunde inte se det när jag hade upp motorhuven på bilfirman?
Det är olika beroende på vilken motor det sitter på. På D2an sitter det uppe på motorns höger sida (vänster sida i färdriktningen) , precis framför föraren
Ser att du redan gjort ditt val, men jag svarar ändå till ev andra som har samma funderingar.

Efter att ha läst omdömen om v70 d2 hade jag inga stora förhoppningar, men oj vad positivt överaskad jag blev efter att ha provkört en d2 automat från 2013. För mig gick den som en dröm. Bra kraft i motorn och inga problem med omkörnigar.

Men sen beror det så klart på vad man har för referensram. Jag har kört Skoda Octavia 1.6 tills nyligen.

Är man ute efter familjebil för normal körning rekommenderar just jag v70 d2 utan att tveka.
Faktum är att jag blev så såld att jag köpte bilen jag provkörde :) och är mycket nöjd!

Sen om jag fått den nya miljöklassade d4:an för samma pris hade jag så klart inte tackat nej...
Man kan ju lätt konstatera att de DRIVe/D2 som finns ute på vägarna kör lugnt. Det förklaras nog dels av köparprofilen, dels av att bilen rullar på bra om man kör lugnt, men är apseg om man kör inspirerat (och V70 är ju ingen gocart direkt). Ja, många är nöjda med D2 och har låg förbrukning men det beror nog till del på körmönstret...
Intressant diskussion kanske om det är bilen som föder lugn körstil eller om det är de med lugnt temperament som köper t.ex. D2.

Jag har väl inte alltid haft lugn körstil, har t.ex. kört 330 och chippad 9-5 aero, men det är nog åldern som saktar ner mig. Nu när man har passerat 40, har barn så har nog körstilen successivt förändrats.

De andra i bekantskapskretsen som kör DRIVe / D2 gör det för att det är en praktisk bil som har i sammanhanget ultralåga driftskostnader. De kör normalt och tycker den är tråkig men inte för slö.
palmqvist skrev:Maxvikt för släpkärra
1300 kg

Du kan inte gå på denna förstår inte varför den ens är med
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1580 kg
Råkade bli länkad till en tråd med ett gammalt inlägg som jag såg aldrig blev besvarat. Att den sista uppgiften står med är förstås för att man enkelt ska kunna se hur tunga släp man får dra med B-behörighet. Så slipper man räkna själv.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Tappad uppkoppling

Det händer att det kommer in fukt i hajfenan,[…]

Ingen värme i kupén

Det kan vara lurigt att få ur all luft ur v&[…]

Okej, vilken tur att vi har en VIDA på gymna[…]

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]