Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
AndreasThn skrev:
Verdi skrev: Det är subjektivt. _Jag tycker_ det är rätt löjligt att sätta en vinge på en bil som XC70 som är allt annat än sportig. Varför skulle man vilja ha mer downforce på väg till dagis liksom? Hjälper inte hur mycket man sminkar en gris, det är fortfarande en gris. ;)

Dessutom _tycker jag_ att bilen ser mer clean ut utan vinge.
Och du har en xc70 SPORT :roll: :lol: :-)-)
Hehe :)
av Verdi
ER skrev:
Verdi skrev:
ER skrev:Spoilern gör att bilen inte ser avhuggen ut bak, gräsligt ful utan "helikopterplattan" på luckan och bara "bölden" som döljer munstycket för spolningen av bakrutan. Sen att den faktiskt passar i bilens design gör ju inte saken sämre men nån praktisk funktion har jag svårt at se med den mer än att jag slipper tvätta i automattvätt jag ändå undviker som pesten. Värre med V70N där originalspoilern ser ut som nåt universal-påhitt från biltema när den inte går ända ut i kant på luckan och bilen ser värre med än utan spoiler.
Det är subjektivt. _Jag tycker_ det är rätt löjligt att sätta en vinge på en bil som XC70 som är allt annat än sportig. Varför skulle man vilja ha mer downforce på väg till dagis liksom? Hjälper inte hur mycket man sminkar en gris, det är fortfarande en gris. ;)

Dessutom _tycker jag_ att bilen ser mer clean ut utan vinge.
Tur att det är valfritt då, bilen ser ju rent gräslig ut utan den rätta avslutningen som är det som gör att det ser cleant ut och inte avhugget och fantasilöst och medvetet gjort så för att sälja fler vingar istället för att integrera denna i luckan direkt.
Vingen har inget med downforce att göra utan 100% estetiskt så den sitter lika perfekt på en normal XC som på en maxsänkt V70 med fjollmotor och dubbla stuprör i baken fast med avsaknad av obligatoriska komforten XC har.
Varför blanda in sportighet på saker som vinge/r-designdelar/"sport varianten" som inte har med ett jota sport att göra utan bara estetiska detaljer som passarlika bra på bilar med 4-cyl underdimensionerad fjollmotor driven på bensin likväl som maffig bensinsexa och kraftfull diesel. Allt vi sätter på våra bilar utvändigt är 100% estetiska och påverkar inte downforce eller "varvtiden" till mataffären och tillbaka. Kan gå så långt så att den som åker "naken" inte bryr sig om bilen varken i skick eller funktionsmässigt utan bara vill ta sig från A till B utan intresse för bilen mer än att det skall helst vara gratis. Medans den som bryr sig ger bilen gåvor och piffar till den med både det ena och det andra från lokala volvohandlarens katalog så man slutar med "full uppsättning" av vad som erbjuds original.

Oj, var det så känsligt? Jag skrev att _jag tycker_. Det är min åsikt. Du skriver din åsikt som om det vore en objektiv sanning. Utseende är subjektivt.

Självklart fattar jag att vingen är en prydnadssak, men den har ju sitt ursprung i racing-världen och där har den ett praktiskt syfte. Och sätter man den på en XC70 så är det "dekaltrimning" i princip. Man försöker få den att se sportigare ut. Man kan tycka att den ser bättre ut men det är ingen sanning.

Att jag har en Sport har ett praktiskt syfte. Den är hårdare i chassit och kränger mindre. Stabilare. För mig som är van vid BMW är den vanliga XC70 hopplöst svajig. Med eller utan vinge. ;)

Dessutom tycker jag inte om kromlister. Mycket snyggare med svarta lister runt rutorna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag för min del tycker den där vingen ser ut som något tramsigt påhitt, påkommet i efterhand, när designen redan var gjord för att se harmonisk ut.

Dessutom har jag en lack som är lite halvmörk (Wellpappsbrun, eller Twilight Bronze som den heter i broschyren), så det passar utmärkt med kromlisterna runt rutorna för att liva upp den lite.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, en Scania fungerar bättre på de flesta barn. Ju större, desto impigare!

När jag bytte panna och satte solpaneler på taket hade jag hjälp av min kusin. När kranarmen sträckte sig 20 meter över marken stod ungarna på dagiset på granntomten lutade i vinkel in mot min tomt, för att inte missa något.

Bild
av Verdi
Z28 skrev:Styvare chassi och stora fälgar.. Var har det sitt ursprung då? Men det behöver man väl på familjevolvon på väg till dagis va?
Förstår inte. Fälgarna var lika stora på summum och inte alls särskilt stora heller. 18" väl?

Att chassit inte är svajigt är en högst praktisk egenskap vilket en vinge inte är.

För övrigt så lämnar jag på dagis i BMW:n. Inte pga nån imponansfaktor utan för att jag gillar att köra den till jobbet. Frun åker Volvo. Men jag gillar Volvon också. Suverän som familjebil och på långkörning.
Användarvisningsbild
av apersson850
På min Summum var standardfälgarna 17". Jag såg ingen poäng i att ha större än så. Ger bara lägre däcksprofil, vilket ger sämre grepp på dåligt underlag.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]