Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
När jag bodde i norra delen av landet så hade jag elektrisk motorvärmare på alla de bilar jag hade där.

Nu bor jag i Stockholm och har inte elektrisk motorvärmare och kommer inte att skaffa en. Det av två orsaker:
1. Det finns i alla fall ingenstans att sticka i sladden.
2. Det är varmare här nere.

Numera använder jag dieselvärmaren i XC70 när det behövs. Det är skönt, men jag har också haft ett par bilar utan värmare. De har tillsammans med varmgarage fungerat bra.

Om jag flyttar tillbaka norrut skulle en bil utan värmare definitivt utrustas med elektrisk värmare. Även med värmare skulle jag troligen sätta dit en elektrisk värmare -- men helt säker är jag inte.
Användarvisningsbild
av P210
NightlyVega skrev: ...att den sedan kostar 7k för den elektriska måste ju vara ett satans skämt...hahaha
-Nope det är så Volvo tjänar pengar! Köper du en Calix motorvärmare själv får du en slangvärmare för under tusenlappen, med alla kablar max 2k - bara köpa en ny kylarslang och plocka bort värmaren när du sedan lämnar tillbaks bilen....
NightlyVega skrev:..vet inte alls hur mycket VOC påverkar batteriet om jag använder den hela tiden, säljaren lär säkert säga att det är mycket bättre.. för jag tror inte att jag kommer åka speciellt mycket långkörningar öht.
Instruktionboken rekommenderar att du kör bilen lika länge som värmaren går för att batteriet ska slippa underhållsladdas.
av NightlyVega
P210 skrev: Instruktionboken rekommenderar att du kör bilen lika länge som värmaren går för att batteriet ska slippa underhållsladdas.
Har du koll på hur länge värmaren rekommenderas att köra vid olika temperaturer? :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Om yttertemperaturen överstiger 15 °C kan
värmaren inte startas. Vid –5 °C eller lägre är
värmarens maximala gångtid 50 minuter.

VIKTIGT
Upprepad användning av värmaren i kombination
med korta körsträckor leder till att
batteriet laddas ur med påföljande startproblem.
För att säkerställa att bilbatteriet återladdas
med lika mycket energi som värmaren
förbrukar, bör man vid regelbunden
användning av värmaren köra bilen lika
lång tid som värmaren används. Värmaren
används maximalt 50 minuter vid varje tillfälle.

Jag skulle säga att vid nån enstaka minusgrad kan det räcka att köra den 15 minuter. Kallare än -10, 30 minuter. Kallare än -15, 40-50 minuter, alltså hela gångtiden

/Kalle
av NightlyVega
~Kalle~ skrev:Om yttertemperaturen överstiger 15 °C kan

VIKTIGT

Jag skulle säga att vid nån enstaka minusgrad kan det räcka att köra den 15 minuter. Kallare än -10, 30 minuter. Kallare än -15, 40-50 minuter, alltså hela gångtiden

/Kalle
alright, Tackar för bra svar! :)

Lägger till en fråga, hoppas någon ser den :)

fick en offert för en V40cc T3 momentum BE med larenta 17",reglerbart främre armstöd samt VOC. restvärde 146k (nypris 254k)
i offerten för en V40cc T3 Momentum BE med elektrisk motorvärmare restvärde 150k. (nypris 247k)

jag får det inte att gå ihop, någon med nån bra input?
av NightlyVega
NightlyVega skrev:
~Kalle~ skrev:Om yttertemperaturen överstiger 15 °C kan

VIKTIGT

/Kalle
alright, Tackar för bra svar! :)

Lägger till en fråga, hoppas någon ser den :)

fick en offert för en V40cc T3 momentum BE med larenta 17",reglerbart främre armstöd samt VOC. restvärde 146k (nypris 254k)
i offerten för en V40cc T3 Momentum BE med elektrisk motorvärmare restvärde 150k. (nypris 247k)

jag får det inte att gå ihop, någon med nån bra input?
citerar mig själv här, så det syns att jag lagt till en fråga :) (är det mot reglerna, så radera detta inlägg :) )
Användarvisningsbild
av drawman
Skulle tippa på att Larenta fälgarna och armstödet inte har något restvärde alls, därav att Du har högre restvärde med bara elektrisk motorvärmare.. Men restvärdet bör vara högre ändå med mer utrustning tycker man...
av Malmstroem
Restvärdesuträkningar är något som ofta är svårt att förstå.

Den leasingfirma som hanterar min tjänstebil har någon typ av kalkylprogram som räknar ut restvärde och leasingkostnad. Jag har aldrig lyckats förstå hur det programmet räknar. Det har gått så långt att jag slutat försöka, jag skickar bara in de konfigurationer som är intressanta och baserat på vad det kostar så väljer någon variant.

Lotto har en mer förutsägbar uträkningsmetod... :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
P210 skrev:
NightlyVega skrev: ...att den sedan kostar 7k för den elektriska måste ju vara ett satans skämt...hahaha
-Nope det är så Volvo tjänar pengar! Köper du en Calix motorvärmare själv får du en slangvärmare för under tusenlappen, med alla kablar max 2k - bara köpa en ny kylarslang och plocka bort värmaren när du sedan lämnar tillbaks bilen....
Handlar du en orginal elvärmare med kupeuttag över disk i butiken hos volvohandlaren är den inte dyr, det är arbetet som kostar (det tar trots allt ett par timmar att montera det). Köper du den hos volvohandlaren får du med ypperliga instruktioner och exakt allt material som behövs. Att köpa en sats på annat håll än hos volvohandlaren ter sig som korkat i mina ögon.
av NightlyVega
lotto verkar vara ett bra ord för hur det räknar restvärdet....
men att jag inte får ihop logiken skaver rätt duktigt inombords...

får se vad säljaren svarar :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]