Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:. Det bilen spottar ur sig är ju en "Piss i siljan" jämnfört med det fabriken spottade ut sig när bilen byggdes.
Det var en diskussion om det för nått år här på forumet och jag tror det slutade i att nån räknade ut att energiåtgången i byggprocessen tar igen på nått år/några tusen mil.
Det är alltså inte en "piss i Siljan". Den absolut största "energiåtgången" för en bil under den livstid är bränsle.. Och då påverkas den slutliga siffran såklart rätt mycket vad bilen drivs av och vad den förbrukar.

Det är väldigt svårt att sortera bland påståenden på olika hemsidor. Vem ligger bakom och varför. Miljö inbitna säger en sak, förnekare en annan.. Sen visar det sig att forskningsresultat som säger att batterier är dåliga sponsrs av ett stort oljebolag.. Eller att utsläppssiffror och giftutsläpp antingen överdrivits eller underdrivits beroende på vad man vill få ut av en viss undersökning.

Jag frågar mig lite var finns pengarna.. För det brukar alltid vara där det hamnar och de med stora ekonomiska intressen brukar kunna lägga stora pengar på att styra opinion.
Är det inte bättre att tvinga tillverkarna ta fram flera bilar som går på miljövänligt bränsle? Varför ska vi konsumenter drabbas.
Tror hela världen skulle kolappsa om man sluta köra på bensin/diesel.
Kommun ,landsting m fl borde ju börja med enbart köra prius!
joel80 skrev:Det var en diskussion om det för nått år här på forumet och jag tror det slutade i att nån räknade ut att energiåtgången i byggprocessen tar igen på nått år/några tusen mil.
Tyckte det aldrig kom fram något vettigt svar på den frågan.

De som hävdade nått år/tusen mil verkade ju var lobbyister som mest räknade vad det gick åt för att skruva ihop bilen i fabriken, Men glömde vad det kostade att bryta malmen, smälta och tillverka stålet osv....

BMW kör ju samma dravel i sin nya reklam där det går åt noll energi för att skruva ihop en ny bil, Men de enda man mäter är ju att man har solceller på taket som driver skruvdragaren i ihopsättningsverkstaden :shock: Att det sedan gått åt mega-energi i masugnar och aluminiumverk bortser man från.
Joel80 skrev
"Jag frågar mig lite var finns pengarna.. För det brukar alltid vara där det hamnar och de med stora ekonomiska intressen brukar kunna lägga stora pengar på att styra opinion."

joel80: Var finns pengarna? För ett antal år sedan var det en nyhetsnotis i Dagens Nyheter. Det avslöjades att petroleumindustrin satsar 3 - 400 miljoner US-dollar, om året i propaganda och motargument mot alternativa och förnyelsebara bränslen. (Jag minns inte summan exakt, men det var i den storleksordningen)
Detta var i sig ingen hemlighet för det stog i årsredovisningen för oljebolagen. Alltså allmänna uppgifter som vilken aktieägare som helst får sig till del. Och även i detta fallet, tidningarna.

En annan märklighet var artikeln i Dagens Nyheter var skriven av Lasse Swärd. Den tidningens största etanolmotståndare.

Så dom här årliga 3 - 400 miljoner US-dollar hamnar på kostsamma "Antialternativbränsleseminarium", på mer eller mindre vetenskapliga utredningar mot alternativbränslen, till diverse journalister som vill skriva ner alternativbränslen. Nu har vi bara en grupp kvar här, politiker och jämställda beslutsfattare som går på fossillobbyns svammel!
Till detta går pengarna.
joel80 skrev:
Lucif3r skrev:. Det bilen spottar ur sig är ju en "Piss i siljan" jämnfört med det fabriken spottade ut sig när bilen byggdes.
Det var en diskussion om det för nått år här på forumet och jag tror det slutade i att nån räknade ut att energiåtgången i byggprocessen tar igen på nått år/några tusen mil.
Kan det vara min tråd herrn tänker på?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=103424

Många menar att litiumtillgången är såpass begränsad att det kommer att råda brist om 10-15 år.
Skall vi fortsätta med tekniken där lithium används i batteribankerna så måste vi driva bort Bolivias indianbefolkning och annektera deras land.
Detta då hälften av tillgångarna finns just i Bolivias saltöknar och Bolivia inte tänker släppa området.
Nu vet jag inte hur det står till med trovärdigheten och mycket möjligt att oljebolagen står bakom även den informationen.
Men stämmer det så känns det som om man måste hitta på något ganska kvickt för att inte hamna på ruta ett.
Nexus skrev:Är det inte bättre att tvinga tillverkarna ta fram flera bilar som går på miljövänligt bränsle? Varför ska vi konsumenter drabbas.
Tror hela världen skulle kolappsa om man sluta köra på bensin/diesel.
Kommun ,landsting m fl borde ju börja med enbart köra prius!
Det är ju vad förslaget går ut på.. Inget förbud på konsumentsidan det pratas om här i alla fall.

När det gäller tillverkningen av bilar och vad som går åt i energi för de olika delarna är det nog svårt att få nått svar.. Det man skulle vilja ha är en vettig jämförelse mellan vanlig fossilbränslebil och en el eller hybridbil.
Många saker är ju likadana.. Och sen tillkommer saker på hybriden, och på en ren elbil tillkommer vissa saker när andra försvinner...
gubbstrutt skrev:Jag såg på tv vid nått tillfälle tror det handlade om etanol tillverkning det rök nått fruktansvärt ur fabriken lär ha motsvarat xx antal flygplan.
Om det är denna bild du tänker på så är den känd för två saker:
http://cdn.moderskeppet.se/moderskeppet/bild.jpg
1. Den blev årets bild.
2. Den är manipulerad.
Den togs upp i den utbildning jag gick i höstas.
Den är det (troligen) känns bekant. Jaha så murveln hade micklat med bilden/filmen det var som fan visste jag inte för än nu.
Förvisso var det en filmsnutt jag såg på Tvn om jag inte missminner mig men det måste vara det där.
Well in the end. Jag avskyr miljö partister thats it. :evil:
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev:Ja, nu är jag lite off i diskussionen. Men utvinningen av jordartsmetallerna som behövs på olika sätt i en hybridbil är extremt miljöförstörande.
50-70% av jordens förråd av Litium finns ju som Litiumsalt som bildar en Nationalpark i Bolivia, den måste ju exploateras, Alltid är det något som måste offras.
Bild
Ja det är förstås batterierna, men jordartsmetaller behövs till så gott som all elektronik (avancerad) numera.
Bland annat neodym som används intensivt in vindkraftverk. Men det vill dom nog inte tänka på antar jag.

Självklart måste utvecklingen ha sin gång, men vissa saker gör lite ont i mej, trots att jag inte är med i gröna laget. Kärnkraften (som vi är extremt beroende av) och mark/vattenkontaminering av typen permanent.
Olja kol och naturgas hör till några av de få saker där vi kan kontrollera ett misstag förhållandevis snabbt och slippa leva med det i 10 tusentals år.
Det senaste europeiska kärnkraftsmisstaget kommer förr eller senare drabbas av allt från skogsbränder till åldersrelaterade läckage. Att vi klarat av 30 år utan sånt är bara tillfälligheter, det kommer hända. Vilket område kommer få nedfallet?
Men det här blir väldigt ot.
Klart är iaf att miljöpartiets påverkan på allt annat än ekonomi och bnp är obefintlig.
Någon skrev även att de bara pekar på vad man inte kan göra, utan att komma med alternativ. Tyvärr har de en poäng, vi ska ha allt, alla ska ha allt, billigt dessutom. Det kommer inte fungera, och redan i vår tidsålder kommer vi få betala priset för det.
Grundproblemet är att vi är på tok för många människor på jorden och vi gör åt på tok för mycket energi. Om två tredjedelar av jordens befolkning försvann så skulle resten kunna ha det riktigt bra. Då skulle vi kunna leva på ekologiskt odlade grödor som tar mycket mer odlingsarea i anspråk och vi skulle kunna förmodligen också klara av att odla grödor för att tillverka förnyelsebart bränsle.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Jordfel, sök på det här så f[…]