...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Håller med Sven fullständigt. Precis vad jag försökte få fram.

Ytterligare en sak som behövs är någon led från sydväst mot Nynäsvägen. All den trafiken tillsammans med de som ska ut mot Värmdö genererar trafikstockning i tunneln. En hel del av tunnelproblemet är idiot-planering av avfarten mot Nynäsvägen där man ska korsa körbanan som kommer från Värmdö som har avfart mog Globen.
av SubMarine
Jag pendlar från Täby till Södertälje ToR varje dag och min "känsla" är att den största massan åker hela Essingeleden. På hemvägen (S -> N) ska ju en hel del in mot Fridhemsplan men det är knappast en majoritet. Mot Norrtull åker väldigt få av jämfört med de som fortsätter.
Användarvisningsbild
av erikn
Varför åker du inte kollektivt? Det är ju klockrena förbindelser den färdvägen... Tar knappt någon tid alls. (S)

Dessutom tror jag majoriteten av de som svänger av vid Fridhemsplan inte svänger däråt, utan de åker mot Västerort. Där förbifarten ska komma upp.
Användarvisningsbild
av joel80
Då alla vägrar försöka hitta vetenskapligt framtagna uppgifter för att motbevisa mig utan bara kör på vad dom "känner" när dom åker på vägen så får jag väl göra det själv då! ;)
(D) :roll:

Jag hittade nått som motsäger mina tidigare uppgifter. Dock är det beräknat på för låg befolkningstillväxt och med det faktum att Essingeleden blir trängselskattebelagd, men med de premisserna så menar trafikverket här att trafiken efter 10 år har minskat med 18% (Från 165k bilar per dygn till 135k bilar per dygn.)

http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... ingeleden/

Skulle det stämma bättre än de andra uppgifterna är det inte lika mycket "bortkastade pengar". Däremot står jag fortfarande bakom att det är ett felaktig val att satsa på det genom tiderna dyraste motorvägsbygge på det här viset. Ett blandalternativ där man förstärker nuvarande vägnät, bygger lite nya broar närmre stan, några tvärleder samt rustar upp och förstärker spårtrafiken rejält 'är jag övertygad om skulle ge bättre resultat per satsad krona, samt något rimligare att nå miljömålen och Co2-minskningen som staten satt upp.
:)
av SubMarine
erikn skrev:Varför åker du inte kollektivt? Det är ju klockrena förbindelser den färdvägen... Tar knappt någon tid alls. (S)

Dessutom tror jag majoriteten av de som svänger av vid Fridhemsplan inte svänger däråt, utan de åker mot Västerort. Där förbifarten ska komma upp.
Om det där var riktat till mig så undrar jag ju naturligtvis vilka förbindelser du vet om som "knappt tar någon tid"?

Tar ca 1h 50 min att åka kollektivt och 45 min med bilen enkel resa.
Användarvisningsbild
av erikn
Ja, det var riktat till idg. Och jag försökte visa att inlägget var ironiskt med slutgubben. Men jag misslyckades.
av SubMarine
erikn skrev:Ja, det var riktat till idg. Och jag försökte visa att inlägget var ironiskt med slutgubben. Men jag misslyckades.
Haha okej, en glad gubbe efteråt skulle fixat biffen :)
Användarvisningsbild
av grillchips
På väg hem från skolan alldeles nyss så rullade en Ferrari 458 förbi och en stund senare låg jag bakom en Lamborghini Gallardo. Ovanligt såhär års, nollgradigt och blött ute. Men kul att se att inte alla sportbilsägare är putsbögar utan faktiskt använder bilarna. :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 36
Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]

ABS lampa lyser 740