Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Är ju asjobbigt att blästra bort 4mm rost sen äter ju bläster på det friska matrialet vilket denna tekniken inte gör, kan ju läsa nummren på oken efter de har badat klart lycka till med det efter blästring=)

Är inte alls mycket jobb, tag fram 1st plastbalja och en strömkälla (lapptopladdare fungerar jätte bra) töm i 1+dl med kaustiksoda lägg i div metalskrot och koppla skrotet till plus på strömkällan(låt anslutningarna vara över vattennivån annars offras de oxå) koppla minus till biten som ska avrostas och lägg den i mitten får ej nudda offerbitarna fyll på med vatten så det täcker biten som ska avrostas sätt på strömkällan och kom tillbaka nästa dag o kontrolera/ta bort lös rost bada igen om det är rost kvar..
VARNING bildas knallgas så ha badet utomhus!

Sen är det bara att lägga i nästa och nästa grej tills efekten avtar då byter man offeranod o sen bara o fortsätta igen=)

Startade baden i lördags och har kört 4 asrostiga ok(2st/bad o fick ligga 48h då baden står hos föräldrarna 1mil bort) och efter det ett smårostigt ok o två nav (2nav/1bad blev säkert klara på några timmar men låg i 24h ändå pga avståndet till baden) och nu ligger ett till asrostigt ok och ett fjäderben o puttrar tills imorgon då de lyfts upp och den behandlade rosten kan borstas bort med en diskborste (B) (B)

Visst jag kan ju köpa bosch utbytes ok genom jobbet för biltemapriser men vad är det för utmaning i det??? Och då får jag ju inte lära mig hur man förzinkar hemma..
Från vänster, Efter elektrolyt, Efter betning i saltsyra + stålborstning (ytrosten kom tillbaka på under 1 min) Efter förzinkning + stålborstning då jag bara har zinkklorid och destvatten så grejerna blir matta.. biten som är förzinkad blev knappt rengjord innan därför det är svarta fläckar på den..

Bild
Lite noteringar för mig själv.

Mätt spänningsfall till strålkastarna o batteriet. Sifrorna tagna ur minnet men ska kontrolmäta igen.
Generator ca 13.85v
Batteri ca 13.65v
Halvljus ca 12.3v
Helljus ca 12.25v

Blir troligen att kläma nya sladdar till generator -> batteri -> startmotor på jobbet och ny grövre jordsladd. Blir nog även att bygga relä sats med direkt koppling från batteriet till strålkastarna.
Generator -> batteri verkar ju helt ok. ~0.2V är rätt normalt att man förlorar.

Något jag kommer ihåg från 940, som även är en trend på många andra bilar, är att kablarna till strålkastarna är extremt underdimensionerade, vilket leder till onödigt högt spänningsfall.
Byta till grövre kablar till strålkastarna, eller bygga reläsats med grövre drivningskablar, brukar hjälpa en hel del.
Sent svar.. kablarna är ju lite små men om man jämför med fars nissan micra så är det ju rena monsterkablar i volvon :shock:
Blir nog reläsats och 6kvadrat kablar då det ligger lite sånt i garaget=)

Upptäckt en bra sak med saab farthållaren, man kan sänka farten genom att trycka in resume knappen :-)-)

Fått in autoner på höger fram elhiss :D
Och monterat instegsbelysning under högerdörren, riktigt trevlig uppgradering :D
Börjat montera bensinvärmaren, eller snarare rivit ner mittkonsolen och monterat in P-värmar sladden i eccn men sen kom jag inte på vart jag ville ha sommar/vinter brytaren så då fick det vänta några veckor..

Bilder får komma senare=)
Lucif3r skrev:
DandanRacing skrev:Sent svar.. kablarna är ju lite små men om man jämför med fars nissan micra så är det ju rena monsterkablar i volvon :shock:

Men då är ju micran typ bara en halv volvo, så det är ju kortare dragning :P
Hehe mätte up över 2v i spänningsfall i den.. :lol: :-)-)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]