Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milfshake
Kan i övrigt påpeka att Kina DiCE fungerar förvånansvärt bra, men väldigt strul med att få VIDA och fungera.
Användarvisningsbild
av wissel
milfshake skrev:
wissel skrev:
milfshake skrev:Ni som påstår att beställningar från ex Kina är billigare ska också beakta att det utöver frakt, tillkommer tullavgift + moms.
Skitsnack, varken frakt eller Tullavgifter.
Vill du ha mitt kvitto från DHL?
Googla annars.
Du kan få titta på mitt kvitto med :-)
av S.t.r.a.n.D
Egentligen ska man väl betala tull och moms på allt man importerar från länder utanför EU. Men sen skiljer det ju på hur säljaren skickar paketet samt vad han skrivet på det. Jag beställer mycket skotertillbehör från landet i väst och då sitter en version av en fraktsedel på utsidan på vad man köpt och vad det kostar, den summan som tullen baserar sina avgifter på. Sen är vissa säljare snälla och "skriver ner" värdet, dvs antingen ett lägre belopp eller som en gång när jag beställde 6 prylar så stod det bara uppskrivet 2 på paketet men alla 6 låg i.
På ebay, från kina/hong kong har jag bara beställt små prylar bl.a elm327, mobilskal, mobiltellbehör, små knivar m.m. och allt det har kommit i brevlådan och jag har inte behövt betala tull och moms. Det har ju iofs bara stått min adress på paketet de gångerna. Från USA är alltid mina paket större så man får hämta dom på postens serviceställe eller motsvarande.
Användarvisningsbild
av milfshake
Det spelar ingen roll vart du köper grejjerna, utanför eller innanför EU, förutsatt att dem är nya. Du ska betala moms i ett av länderna, med störst sannolikhet till det land du importerar till.

Min kollega köpte en Bmw i tyskland, april detta året. Han betalade då 19% i moms i tyskland, men fick sedan en ytterligare faktura från skatteverket på 25% av bilens inköpspris (moms).
Lyckligtvis lyckades han snacka tillbaka moms-pengarna från tyskland, vilket var närmare 70-80 000:-.

I mitt fall var det DHL själva som hade öppnat/kontrollerat och stämplat paketet, och för mig landa beloppet på ytterligare 244:- utöver dem ~1100 jag betalt till ÅF.
av Gelis
Varor som skickas med DHL ,oavsett varifrån, torskar nästan alltid med tull o moms, det är i alla fall min erfarenhet.
Jag åkte också på Moms o Tull när jag skickade efter min Dice från Kina för ett år sedan. Valde DHL för att jag skulle få snabbast möjliga lev med trackingnummer. Fanns ju andra suspecta fraktbolag att välja på med längre lev. tid o utan spårnings möjlighet.
av KnotVillage
Gelis skrev:Varor som skickas med DHL ,oavsett varifrån, torskar nästan alltid med tull o moms, det är i alla fall min erfarenhet.
Jag åkte också på Moms o Tull när jag skickade efter min Dice från Kina för ett år sedan. Valde DHL för att jag skulle få snabbast möjliga lev med trackingnummer. Fanns ju andra suspecta fraktbolag att välja på med längre lev. tid o utan spårnings möjlighet.

Du verkar ha oflyt. Har säkert beställt 10 dice/15 xenonsatser samt lite annat med DHL och några extrakostnader har jag aldrig sett, men som sagt Gift under 10US.
av baztubox
Fick min igår och hade problem med installationen av 2012a. trodde det skulle fungera med win7 32-bit/64bit men fick inte det att fungera.
sen prövade jag win7 ultimate 64-bit men fick det inte att fungera där heller........

sen laddade jag ner virtual pc till win 7 ultimate och fick även ladda ner win xp professinal sp 3 från windows helsida.

installerade det men sen ville den inte hitta dicen när jag kopplade in den i datorn.... kom på att drivrutinerna för dicen borde ligga på installations disken....körde autimatisk installation av drivrutiner med förvall på cd romen. sen funkade allt klockrent.

men man måste koppla på dicen innan man startar vida all in one programet annars funkar det inte..

kan säga att det går inte segt alls.

men till slut så l.
av tomsa
milfshake skrev:
wissel skrev:
milfshake skrev:Ni som påstår att beställningar från ex Kina är billigare ska också beakta att det utöver frakt, tillkommer tullavgift + moms.
Skitsnack, varken frakt eller Tullavgifter.
Vill du ha mitt kvitto från DHL?
Googla annars.
Det kan & ska egentligen tillkomma eftersom Kina ligger utanför EU men det beror precis som nämnts på om det gått som gåva eller om tullen missat det.
Ett stort paket med lite vikt i missas sällan medans brev etc ofta åker igenom.
Jag har handlat från kina ett flertal gånger men aldrig betalat varken tull,moms osv.
Även köpt en hel del från Usa men då har det varit med blandat resultat,kanske 30% har hamnat i tullen resten har passerat.
Och ju mer det debatteras på forum ju mer uppmärksammar säker även stat & tull detta så varför inte bara acceptera att det är olika från gång till gång och hålla tyst.
av KnotVillage
baztubox skrev:Fick min igår och hade problem med installationen av 2012a. trodde det skulle fungera med win7 32-bit/64bit men fick inte det att fungera.
sen prövade jag win7 ultimate 64-bit men fick det inte att fungera där heller........

sen laddade jag ner virtual pc till win 7 ultimate och fick även ladda ner win xp professinal sp 3 från windows helsida.

installerade det men sen ville den inte hitta dicen när jag kopplade in den i datorn.... kom på att drivrutinerna för dicen borde ligga på installations disken....körde autimatisk installation av drivrutiner med förvall på cd romen. sen funkade allt klockrent.

men man måste koppla på dicen innan man startar vida all in one programet annars funkar det inte..

kan säga att det går inte segt alls.

men till slut så l.

Jag kör vida monitor och då kan du koppla in dicen när du villl.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Intressant. Jag har en laptop med Win 7 som jag har planerat att ominstallera till Win XP Pro som enligt leverantören av mitt Kina Dice var ett krav. Hur fungerar "Virtual pc" ?
Innebär det att jag kan använda min befintliga Win 7 installation för Dice ?
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 241
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling