Personligen tycker jag att det är rätt underhållande att läsa den här tråden.
Helt klart finns det människor på det här forumet som bryr sig mycket om bilar, volvobilar i synnerhet -- och som verkar må dåligt när en bil misshandlas och riskerar att rasa och därmed skrotas.
Jag har lite svårt att förstå det. TS har redan köpt en Volvo som sedan skrotats utan att ha använts speciellt mycket. Nu har hon köpt en ny för 8000:- Den fortsätter att användas sporadiskt fastän intervallet för kamremsbyte är rejält överstiget. Det är fullt möjligt att motorn rasar vid fortsatt användning. Kanske till och med troligt att det sker rätt snart. Resultatet av det blir med stor sannolikhet att hela bilen skrotas. Redan billigaste alternativet att fixa motorn, vilket är att anlita en verkstad som byter till en begagnad motor torde kosta mer än vad bilen är värd. Enda möjlighet att på ett eknomiskt sätt fixa det hela är att byta motor själv, vilket jag tvivlar på att TS klarar av.
Det finns en viss risk att köra en bil som motorn kan rasa på vid vilken tidpunkt som helst. Det låter som om TS insett det och inte längre drar hästtransporten med bilen. Om motorn rasade kunde det annars medföra en tvärnit som gjorde att hästen skadade sig.
Det är inte heller så bra om motorn dör vid omkörningar eller liknande, då det kan bli riktitigt farligt, så försiktighet rekommenderas.
Hade det varit min bil hade jag troligtvis valt att sporadiskt fortsätta använda den tills jag han fixa kamremmen. Det är dock mycket osannolikt att det tagit så här länge.
Jag har bekanta som medvetet köpt gamla billiga bilar som de sedan kört tills de rasat. Man kan se det som ett negativt lotteri -- håller 5000-kronorsbilen någon vecka, någon månad eller något år. Ofta håller bilarna förvånansvärt länge. Jag har själv kört en 4000:- bil i ett år och en 5000:- bil i tre år. Sedan blir det lite opraktiskt när bilen sedan rasar vid fel tillfälle -- men det är väldigt svårt att slå ägandekostnaden...
Numera ligger väl bara värdeminskningen på familjens två bilar på närmare 8.000:- i månaden. Jag är inte alls på att det är en bättre lösning, även om sannolikheten att jag blir stående någonstans vid fel tillfälle är rejält mycke lägre (och det är rätt skönt att inte behöva ha en komplett verktygsuppsättning i bagaget).