Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja som jag skrev, för de som inte bryr sig om motor (vilket är de flesta bilägarna). Det står två bilar i hallen, en med 400 kr lägre skatt. Varför inte?
Dåligt andrahandsvärde på tesla efter prisraset:

"
G Jag äger en Model S 100D som jag köpte ny 2018. Fick av en bekant höra att priserna sänkts rejält på Model S och Model X i år och såg att det stämde. Nu verkar det som att andrahandsvärdet tagit en rejäl smäll av detta. Jag kollade med några handlare vad de skulle vara beredda att betala för min bil som nu gått runt 3000 mil och är cirka ett år gammal. Det högsta inbytespriset jag fick (som gällde vid köp av annan ny bil hos ett annat märke) var runt 56% av vad jag gav för bilen för ett år sedan. Inräknat och bortdraget för miljöpremien. Återköpsgarantin går

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Tesla sänkte priserna på vissa modeller med över en halv miljon. Det skulle sänka andrahandsvärde på vilken bil eller produkt som helst om nypriset plötsligt föll med 30%.
Märkligt agerande och rätt ojuste mot tidigare kunder, speciellt dom som precis hämtat ut sina nya bilar för en halv miljon mer.

Men den nedgången har ju inget att göra med drivlinan, utan att företaget agerar märkligt.
Tidigare har Tesla hållit extremt bra i värde.. Men då har det till stor del berott på dels att Tesla höjt priserna lite samt att dollarn har blivit mycket dyrare. Så en Model S som kostade runt 800k ny för 4-5 år sen kostade fram till rätt nyss en bra bil över miljonen.. Vilket gjorde att många kunde få ut runt 75% av nybilspriset efter 3-4 år.
Men det är ju precis som med nedgången nu p.g.a andra orsaker än just att det är elbilar.
Teslas nya billiga modell släppt i Sverige i natt.

Nu har Tesla släppt billigaste instegsmodellen av Model 3 i Sverige.
Från och med i natt går det att beställa Model 3 Standard Range Plus.
Bilen är rejält mycket dyrare i Sverige än i USA.

https://www.bytbil.com/nyheter/teslas-n ... natt-16474

I Norge kostar den från 367700 NOK, vilket blir 419500 SEK och i USA $31450 vilket blir 314600 SEK...
Tesla 3.JPG
Tesla 3.JPG (68.76 KiB) Visad 491 gånger
fjohan82 skrev: lör 13 apr 2019, 08:42 Teslas nya billiga modell släppt i Sverige i natt.

Nu har Tesla släppt billigaste instegsmodellen av Model 3 i Sverige.
Från och med i natt går det att beställa Model 3 Standard Range Plus.
Bilen är rejält mycket dyrare i Sverige än i USA.

https://www.bytbil.com/nyheter/teslas-n ... natt-16474

I Norge kostar den från 367700 NOK, vilket blir 419500 SEK och i USA $31450 vilket blir 314600 SEK...

Tesla 3.JPG

Har inte läst artikeln men har man inte tagit reda på att i Norge så är det ingen moms på elbilar?
Tar man siffran 419500 och lägger på momsen så blir det 524375 SEK och närmare priset i Sverige, för import till Sverige tillkommer det tull också innan man skall räkna på momsen.

Sen vet jag inte vart du fått siffran 31450 USD ifrån? Om jag inte är helt fel ute så kostar denna version runt 37000 USD på andra sida pölen. Sen får man räkna med att alla priser i USA visas utan skatter som varje delstat själv bestämmer så det beloppet är utan skatt så det blir inte riktigt så billigt som man tror.

För att krångla till det lite mer så har vi här även en vagnskadegaranti de första 3 åren som de säkert tar några kronor i betalt för...
Norge har 0% moms på elbilar. Det var för att man ett tag sedan hade egen produktion av elbilar som man ville stötta. Jag skulle inte tro att momsfriheten kommer vara kvar hur länge som helst.
V

Y Färre dieselbilar ger högre utsläpp

Ökningen sker på nästan alla av de 23 analyserade marknaderna, bortsett från Nederländerna, Finland och det elbilstäta Norge.
Bakom ökningen finns två huvudsakliga förklaringar: vikande försäljning av dieselbilar och för litet utbud respektive efterfrågan på modeller med eldrift. 
Uppgifterna om avgasfusk kopplat till höga utsläpp av farliga kväveoxider och debatten om miljözoner har fått allt färre kunder att välja diesel. Det har skett en förskjutning mot bensin, men eftersom de dieseldrivna bilarna generellt sett är snålare leder det till högre utsläpp. Samtidigt har det saknats både efterfrågan och utbud av elektrifierade fordon för att väga upp för påslaget av koldioxid som kommer med bensinbilarna

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

• 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 445
Volvo som inte startar.

Kom ock tänka på en sak. Vissa 2/300 mo[…]

Norr om Steinkjer i Norge passerades 25000 mil ida[…]

blev ju riktigt bra där! dom glänsar so[…]