...

Moderator: Moderatorer

Ännu fler julnötter så att säga.. :)
Julhandeln verkar locka fram många som inte är så vana att köra bil..

[youtube]bNRfibvrBGA[/youtube]

Så fick jag med en ordentlig brand i ett hus i vårat bostadsområde också!! Gick ut och tog lite video med systemkameran också..
Sån tur var var det inte grannens bostadshus som brann ner utan en sidobyggnad.. typ en lada/garage.
Small rätt högt en massa gånger också.. tydligen gasflaskor i byggnaden.
Att det ska vara så svårt att hålla rätt hastighet när dom kör ut på motorvägar! :x Kör en del med en Clio 1.2 75hk(?) och tom. med den så är det inga problem att komma ut i 110km/h om man nu har lite fart med sig. Inte alltid jag själv kör ut i 110 men då är jag själv både på påfarten och på vägen som jag ska ut på.
Det som var lite extra störande i senaste filmen är att avfarten/påfarten från E16 till E4 där det där är filmat har en hastighetsbegränsning på 90km/h.. och även om man kanske vill sakta ner i "kurvan" så är det vääääääääldigt lång sträcka man har på sig att få upp farten på innan man ska köra in på E4. Likt förbannat får jag sakta ner i 80km/h när jag kommer ikapp och då närmar jag mig fortfarande.
Jag har förståelse för att vissa förare inte känner sig bekväma i att köra i 90km/h på avfarten och i kurvan där emellan, men när det blir raksträcka och man ska ut på motorväg gör man sig själv en björntjänst om man tror att det är säkert att köra sakta.
Jag håller med om att folk ofta har alltför låg hastighet i påfarterna. I Gävle tycker jag dock att många påfarter är lite dåligt byggda med ganska branta uppförsbackar och korta accelerationssträckor som är raka. När det är vinterväglag kan det vara svårt att komma upp i högre hastighet tycker jag.
Vissa avfarter är dåliga också och kräver (vid vinterväglag) att man saktar ner redan innan avfarten för att det blir så tvär sväng direkt.

På- och avfarten vid Tierp är perfekt! Nedförsbacke och lång raka vid påfarten, avfarten är uppförsbacke och en lång raka.

Påfarten vid Dragon Gate om man ska vidare norrut är sämst :x
Kan hålla med om att några avfarter är lite väl snäva tidigt.
Men nog tycker jag att jag har fått upp farten utan problem på alla påfarter?

Påfarten Gävle Bro norrgående riktning har en rätt snäv kurva långt inne där det kan krävas lite lägre hastighet i vinterväglag, men den påfarten är ändå tillräckligt lång efter kurvan för att utan problem kunna få upp hastigheten innan den tar slut.

Vart har vi en påfart med brant uppförsbacke i Gävle? Gävle Södra går lite uppåt, men så brant att man inte får upp farten? De är ju långa :)

Problemet är snarare attityden där man börjar blinka långt före spärrlinjen tagit slut (Gärna innan den börjat, dvs innan påfart och väg gått ihop) för att visa att jag ska ut oavsett vilken hastighet jag håller och sen trycker sig ut i högerfilen i 70 km/h.

Nej, jag har suttit och visualiserat alla påfarter nu och de där jag kan förstå att det kan vara lite svårt att komma upp i 110, där är det ju lägre hastighetsbegränsning ute på vägen.
Rätta mig gärna om jag missar någon :)

Tierp-avfarten håller jag med om att den är bra, liksom Hagaströmsavfarten (där är det dock 90km/h).

Joel: Ut och filma alla av och påfarter i Gävle med dig ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. en påfart-special alltså!! :)

Att visaa påfarter kan vara lite sämre hller jag med om.. men trots bilat med rätt slapp motor har jag aldrig behövt pressa speciellt hårt för att komma upp i rimlig hastighet. Att byta fil i 100km/h på en 110-väg ser jag inga problem i, men när det börjar gå ner mot 80km/h och där under blir det värre och kan bli farligt om det är lite trafik. Bilen framför mig i filmen gjorde inga försök alls att accelerera utan låg och puttrade i jämna 75km/h till efter filbytet.
Brainy: Att säga brant kanske var att ta i :D
Största problemet är väl att man inte törs gasa på i svängarna med en bakhjulsdriven bil om det är halt.

Jag har nog aldrig misslyckats att nå minst 90km/h (om ingen segar framför förstås). Oftast kommer jag upp i 100-110.
Om de flesta folk i allafall försökte accelerera när det väl är raksträcka skulle vi nog komma en bit på vägen. Och att lägga i 5:an vid 55km/h och svag uppförsbacke är INTE "att försöka", även om vissa verkar ha den taktiken. Även jag som försöker pressa förbrukningen och dom jävla staplarna inser att man inte kan hålla på så! :)
Att byta fil så snabbt som möjligt men i så låg hastighet som möjligt då gissar jag du menar.. för speciellt fort går det oftast inte. ;)
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 356
Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler