Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev: Jag tror dels inte att så många tjänstebilsförare väljer D5 awd, men om dom nu gör det så lär pengarna räcka ändå. Dom kommer ju inte höja priset med 50k :roll:
Hoppas du har rätt för, 6.000 för nya motorn, 8.000-10.000 för årsmodellbytet och så tvingar man på alla något helt meningslöst "premium-paket" som är "tvångs-kombinerat" med AWD och som inte går att välja bort som tex Momentum eller dyligt så är ju inte de 50K så himla långt borta.
Det känns som att XC60 kommer att få det tufft i vår jämförelse om de höjer priset från 368 tkr till >380 tkr med prishöjning och ny motor. Någonstans börjar förmånsvärdet kännas blodigt och för oss bör inte slutpriset sticka iväg allt för mycket över 400 tkr. (OBS! Listpris eftersom det är det som räknas när det gäller förmånsvärde, ej pris efter rabatter.) Vi kan få en hyfsat utrustad Q5:a (eller A4 Allroad) för 380 tkr.

Det är en av anledningarna till att BMW 525XD aldrig har varit intressant för oss trots bra rabatter och erbjudanden. Deras listpriser leder tyvärr till allt för höga förmånsvärden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev: Jag tror dels inte att så många tjänstebilsförare väljer D5 awd, men om dom nu gör det så lär pengarna räcka ändå. Dom kommer ju inte höja priset med 50k :roll:
Hoppas du har rätt för, 6.000 för nya motorn, 8.000-10.000 för årsmodellbytet och så tvingar man på alla något helt meningslöst "premium-paket" som är "tvångs-kombinerat" med AWD och som inte går att välja bort som tex Momentum eller dyligt så är ju inte de 50K så himla långt borta.
Det känns som att XC60 kommer att få det tufft i vår jämförelse om de höjer priset från 368 tkr till >380 tkr med prishöjning och ny motor. Någonstans börjar förmånsvärdet kännas blodigt och för oss bör inte slutpriset sticka iväg allt för mycket över 400 tkr. (OBS! Listpris eftersom det är det som räknas när det gäller förmånsvärde, ej pris efter rabatter.) Vi kan få en hyfsat utrustad Q5:a (eller A4 Allroad) för 380 tkr.

Det är en av anledningarna till att BMW 525XD aldrig har varit intressant för oss trots bra rabatter och erbjudanden. Deras listpriser leder tyvärr till allt för höga förmånsvärden.
Jo men Q5/A4Allroad/Passat 4-motion är ju "subventionerade" av Audi/VW med nästan 100.000 per bil på svenska marknaden. Det måste ju bara vara något tillfälligt och kan ju inte hålla i längden så man bör väl slå till nu.
av bilgalen
VolvoB20 skrev:Jo men Q5/A4Allroad/Passat 4-motion är ju "subventionerade" av Audi/VW med nästan 100.000 per bil på svenska marknaden. Det måste ju bara vara något tillfälligt och kan ju inte hålla i längden så man bör väl slå till nu.
Hur menar du nu?

Inte kostar väl en Passat 4-motion motsvarande 370kkr i Tyskland?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:Jo men Q5/A4Allroad/Passat 4-motion är ju "subventionerade" av Audi/VW med nästan 100.000 per bil på svenska marknaden. Det måste ju bara vara något tillfälligt och kan ju inte hålla i längden så man bör väl slå till nu.
Hur menar du nu?

Jopp, en 3.2 V6 DSG 4-motion Variant 38.925 Euro = 425.000 men i sverige "Sponsrar" Volksvwagen med ca 100.000 kr och tar bara 333.000 för samma bil. Japp det blir 100.000 eftersom momsen är högre i sverige.

Tror inte de kommer "sponsra" svenska bilköpare så länget till ...... passa på och handla nu....

Funderar faktiskt allvarligt på en sådan om premium D5an blir för dyr, man kan plocka in helläder i nappa, exenon, 600W Dynadio förstärkare och 12 högtalare, Löstagbar dragkrok, Största stereon, Dynamiskt chassie, Bränsleväramre, 18 tummare, AktivaKurvXenon, Metallic, Parkeingnsensorer, Navi, Key-less. El-stolar med minnen och 12 inställningsmotorer, växelknappar i ratten med multifunktion, Akitvt chassie (som FourC), 3 st 12 volt uttag och ett 220 Volt uttag med inbyggd omformare för tex laptops...mm.... och ändå är det billigare än en torftigt utrustad XC70 D5.

Och då har man ju redan 250hk, AWD, DSG/S-Tronic i grundpriset, dragvikten är 2200 kg, slå det!

Det som saknas är ju den balla imagen då ??:-/

Den sponsringen kan ju inte finns kvar länge till....
av perhall
VolvoB20 skrev:
bilgalen skrev:
Hur menar du nu?

Jopp, en 3.2 V6 DSG 4-motion Variant 38.925 Euro = 425.000 men i sverige "Sponsrar" Volksvwagen med ca 100.000 kr och tar bara 333.000 för samma bil. Japp det blir 100.000 eftersom momsen är högre i sverige.

Tror inte de kommer "sponsra" svenska bilköpare så länget till ...... passa på och handla nu....

Funderar faktiskt allvarligt på en sådan om premium D5an blir för dyr, man kan plocka in helläder i nappa, exenon, 600W Dynadio förstärkare och 12 högtalare, Löstagbar dragkrok, Största stereon, Dynamiskt chassie, Bränsleväramre, 18 tummare, AktivaKurvXenon, Metallic, Parkeingnsensorer, Navi, Key-less. El-stolar med minnen och 12 inställningsmotorer, växelknappar i ratten med multifunktion, Akitvt chassie (som FourC), 3 st 12 volt uttag och ett 220 Volt uttag med inbyggd omformare för tex laptops...mm.... och ändå är det billigare än en torftigt utrustad XC70 D5.

Och då har man ju redan 250hk, AWD, DSG/S-Tronic i grundpriset, dragvikten är 2200 kg, slå det!

Det som saknas är ju den balla imagen då ??:-/

Den sponsringen kan ju inte finns kvar länge till....
Helt sant att den är fantastiskt mycket billigare i Sverige, dessutom ingår ju tre års vagnskada vilket kanske är värt 8-20 000 beroende på ålder, var man bor etc., vilket inte ingår i Tyskland. Men jag skulle tro att XC70:n är ungefär lika mycket billigare i Sverige också.

Det här är inget nytt utan i åtminstone 10 år har bilarna varit klart dyrare i Tyskland nya än i Sverige, faktiskt allra mest VAG-produkterna. Men denna skillnad på 100 000 var extrem, det håller jag med om.
PH
Användarvisningsbild
av Tomas L
Priserna på Audi har tyvärr redan höjts med cirka 1,1-2,5% enligt en handlare som jag pratade med i fredags, Q5 har höjts med 2,5%. A4 cirka 1%. Jag antar att priset på A4 Allroad har prishöjningen inräknad och då skulle det se ut ungefär så här om prishöjningen på Volvo blir 2%:

A4 Quattro 2.0 TDI ~318 tkr
A4 Allroad 2.0 TDI ~340 tkr (alt 344 tkr)
Q5 2.0 TDI ~354 tkr

V70 D5 205 AWD ~350 tkr
XC60 D5 205 ~381 tkr
XC70 D5 205 ~384 tkr

Samtliga är "billigaste" modellen med manuell låda och utan utrustning. Trots höjningen så har vi riktigt bra priser på Audi i Sverige, av de länder jag kollat så är det bara i England, som också har en försvagad valuta, som de har ett pris som är i närheten av vårt.
Användarvisningsbild
av Tomas L
para skrev:Jag tänker ha Q5an 1år och sen ta en XC60, då lär den finnas med en vettig diesel och nån powershift. Att köpa den nu med geartronicen känns som att köpa nått som inte kommer gå att sälja sedan.
Håller med om att Q5-an egentligen är lite trång i skuffen men förmig är det nästan bara på semestern jag behöver utrymmet och då blir det takbox, inte ens xc60 hade räck då.
Hörde också att audi höjer priset 2% i mars så det är bäst att skynda sig. Fick nu 12% rakt av på Audi. Volvo gav bara 10%
"12% rakt av", bra rabatt, det gällde även extrautrustning? På alla modeller?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:Priserna på Audi har tyvärr redan höjts med cirka 1,1-2,5% enligt en handlare som jag pratade med i fredags, Q5 har höjts med 2,5%. A4 cirka 1%. Jag antar att priset på A4 Allroad har prishöjningen inräknad och då skulle det se ut ungefär så här om prishöjningen på Volvo blir 2%:

A4 Quattro 2.0 TDI ~318 tkr
A4 Allroad 2.0 TDI ~340 tkr (alt 344 tkr)
Q5 2.0 TDI ~354 tkr

V70 D5 205 AWD ~350 tkr
XC60 D5 205 ~381 tkr
XC70 D5 205 ~384 tkr

Samtliga är "billigaste" modellen med manuell låda och utan utrustning. Trots höjningen så har vi riktigt bra priser på Audi i Sverige, av de länder jag kollat så är det bara i England, som också har en försvagad valuta, som de har ett pris som är i närheten av vårt.
Nej Audi Q5 är inte höjd ännu men höjningen med 2,5% kommer om ca 1,5 vecka så du kan får nuvarande pris om du beställer inom 10 dagar.

En sak till, beställningstiden är duktigt lång, vill du ha den före semestern börjar det bli dags att beställa nu.

Fasiken, provkörde en Passat 4-motion mot Q5an också härmodagen och vilken skilland det var mot Q5a, massor med bagageutrymme, väghållning som var 100 ggr bättre än Q5an, hastigheter där det börjar svaja betänkligt uppe i Q5an var helt omärkbara i Passaten, ljudnivån var heller ingen skillnad. Och kryssade i tillbehörslistan och jämförde.

Nappaläder/S-tronic/PDC/Exenon/Elspegar/Regnsensor

-Passat 3.2 = 7.900 Skr
-Q5 = 78.900 Skr

För samma grejor :-O) :-O) :-O) :-O)

Jag måste vara helt dum i huvydet som ändå överväger Q5an.
av Lövet
Det är väl ingen nyhet att SUVar egentligen är sämre på i stort sett allt? Väghållningsmässigt förlorar du massor på att höja bilen, den enda fördel en SUV har idag mot en "vanlig" fyrhjulsdriven bil är ju några centimeter högre markfrigång. Behöver man inte detta sparar man massor med pengar och får en bil som går bättre på den typ av väg som man använder till 98%.

Men visst, bor man på landet med en vedervärdig grusväg fram till huset så visst, men hur många gör det?
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Nej Audi Q5 är inte höjd ännu men höjningen med 2,5% kommer om ca 1,5 vecka så du kan får nuvarande pris om du beställer inom 10 dagar.

En sak till, beställningstiden är duktigt lång, vill du ha den före semestern börjar det bli dags att beställa nu.

Fasiken, provkörde en Passat 4-motion mot Q5an också härmodagen och vilken skilland det var mot Q5a, massor med bagageutrymme, väghållning som var 100 ggr bättre än Q5an, hastigheter där det börjar svaja betänkligt uppe i Q5an var helt omärkbara i Passaten, ljudnivån var heller ingen skillnad. Och kryssade i tillbehörslistan och jämförde.

Nappaläder/S-tronic/PDC/Exenon/Elspegar/Regnsensor

-Passat 3.2 = 7.900 Skr
-Q5 = 78.900 Skr

För samma grejor :-O) :-O) :-O) :-O)

Jag måste vara helt dum i huvydet som ändå överväger Q5an.
Nu är inte skinn aktuellt för mig efter att ha haft det på de två senaste bilarna, ska bli skönt med vanlig klädsel. Nackdelen med Passat är väl att det är väl en utgående modell(?) och du lär få en mindre chock när du ska tanka bilen, förbrukning kommer väl att öka med 70-100% jämfört med din nuvarande bil...

Min kollega är duktigt intresserad av A4 Allroad, jag är mer tveksam p g a det mindre bagageutrymmet i jämförelse med konkurrenterna. Men jag ska låna hem en A4:a och ge den en chans, testa att lasta in barnvagn mm. Skulle den vara acceptabel så finns det många fördelar med Audi: lågt pris ger lägre förmånsvärde, bra rabatter, billigare leasing, lägre skatt och med stor sannolikhet mindre värdeminskning. Räknar även med låg förbrukning och bra räckvidd, 100 mil på 65 liters tank bör inte vara några problem, särskilt inte vid långkörningar.

XC60 håller på att prisa ut sig, >380 tkr exkl utrustning innebär ett slutpris på >420 tkr med en måttligt utrustad bil.
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 63
V90 läggs ner.

Vilken tur att bruksbilen inte behöver vara[…]

Kan man plocka bort hela paketet och leva med lit[…]

Har du inte fått på dom än?

Har du löst problemet än? Brukar era fo[…]