- lör 13 feb 2021, 22:15
#1429722
** NU ÄNNU BÄTTRE **
Volvo säljer som bekant bara Arizona-anpassade 87C-termostater som reservdel
Men jag hittade 92-graders på Trodo och slängde in en sån i min bil!
Hurra! Nu når tempmätaren ett halv streck över mitten på skalan i stället för att sloka ett par streck
Och nu bränner man fingrarna på luftutblåsen! Det har definitivt inte varit något problem förut. Nu kan jag inte längre låta värmereglagen stå på max vintertid, det blir äckligt varmt
Bytet är ju faktiskt buslätt på B5244S2, speciellt om man har en lång 13mm-hylsa till avtappningskranen under kylaren. Det går med en ringnyckel också men då får man ta bort plastkåpan under kylaren, det tar ju flera minuter extra
Förslagsvis så tappar man ur knappt 2 liter, då försvinner syndaflodsproblematiken när man lyfter termostathuset..
Termostathuset sitter med torx T40, kåpan över kamremmen med T30. Jag riggade upp en tratt med ett kaffefilter i exp-kärlet när jag skulle hälla tillbaka kylvätskan, det kom ut en del oidentifierade partiklar vid avtappningen..

Volvo säljer som bekant bara Arizona-anpassade 87C-termostater som reservdel
Men jag hittade 92-graders på Trodo och slängde in en sån i min bil!
Hurra! Nu når tempmätaren ett halv streck över mitten på skalan i stället för att sloka ett par streck
Och nu bränner man fingrarna på luftutblåsen! Det har definitivt inte varit något problem förut. Nu kan jag inte längre låta värmereglagen stå på max vintertid, det blir äckligt varmt

Bytet är ju faktiskt buslätt på B5244S2, speciellt om man har en lång 13mm-hylsa till avtappningskranen under kylaren. Det går med en ringnyckel också men då får man ta bort plastkåpan under kylaren, det tar ju flera minuter extra

Termostathuset sitter med torx T40, kåpan över kamremmen med T30. Jag riggade upp en tratt med ett kaffefilter i exp-kärlet när jag skulle hälla tillbaka kylvätskan, det kom ut en del oidentifierade partiklar vid avtappningen..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65350 mil, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Den går ju så fint. Oops..
Ny kupefläkt sen några dar tillbaka 

