Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
** NU ÄNNU BÄTTRE ** :P
Volvo säljer som bekant bara Arizona-anpassade 87C-termostater som reservdel
Men jag hittade 92-graders på Trodo och slängde in en sån i min bil!
Hurra! Nu når tempmätaren ett halv streck över mitten på skalan i stället för att sloka ett par streck
Och nu bränner man fingrarna på luftutblåsen! Det har definitivt inte varit något problem förut. Nu kan jag inte längre låta värmereglagen stå på max vintertid, det blir äckligt varmt :-D
termostat.JPG
termostat.JPG (37 KiB) Visad 863 gånger

Bytet är ju faktiskt buslätt på B5244S2, speciellt om man har en lång 13mm-hylsa till avtappningskranen under kylaren. Det går med en ringnyckel också men då får man ta bort plastkåpan under kylaren, det tar ju flera minuter extra :P Förslagsvis så tappar man ur knappt 2 liter, då försvinner syndaflodsproblematiken när man lyfter termostathuset..
Termostathuset sitter med torx T40, kåpan över kamremmen med T30. Jag riggade upp en tratt med ett kaffefilter i exp-kärlet när jag skulle hälla tillbaka kylvätskan, det kom ut en del oidentifierade partiklar vid avtappningen..
termostat_mont.jpg
termostat_mont.jpg (79.32 KiB) Visad 854 gånger
termostat_mont2.jpg
termostat_mont2.jpg (91.18 KiB) Visad 854 gånger
tratt.jpg
tratt.jpg (67.62 KiB) Visad 854 gånger

Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Termostaten de säljer på Volvo heter 271664 och är på 90c enligt dem.
De säljer som sagt bara en sort till dessa bilar.
Sedan är det som vanligt beror troligen på vem man frågar på Volvo vilken uppgift man får. :bored:
Användarvisningsbild
av Erik Å
v16v skrev: ons 17 feb 2021, 00:04 Termostaten jag köpte på volvo har art nr 9180811 och är på 90 grader.
Ja, precis så står det på min också.. 90C 9180811! :-D
Mätresultat från verkligheten:
50% öppen (ca 5mm glipa) vid 88C.
1mm öppen vid 81C :-/
Liten glipa på ena sidan även vid 76C
Helt stängd vid 70C
Okej, nu är den ju 8 år men tempmätaren har legat lågt ända sen jag monterade den! :oops: Skräpkomponent..!
av v16v
Jag har väll bytt termostat ungefär var 5 år så verkar dom hålla för mig i alla fall.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
v16v skrev:Termostaten jag köpte på volvo har art nr 9180811 och är på 90 grader.
Det numret och 271664 verkar referera till varandra om man kollar på bildelaronline24 eller vad det nu hette.
Jag vet inte skillnaden om det finns någon men båda är på 90c iaf. Min 271664 kommer från Volvo den med har asken kvar.
Var o en får dra sin egen slutsats.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu har jag hängt på en termometer på övre kylarslangen, den förblir iskall tills tempmätaren nått mittläget. Alltså fungerar termostaten precis som avsett. Tror alltmer på att motorn helt enkelt inte ger mer värme än så här.. baksidan av låg bränsleförbrukning? :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mja, det är ju inga masugnar som rödblockare direkt, men nog fasen blir dom rejält varma ändå.
Kanske är du som kärringkör för mycket så värmen inte sprider sig ordentligt? :-D

Nu har ju tråden blivit rätt lång och mitt minne är inte på topp(och jag är för lat för att läsa igenom tråden igen), men har du spolat ur slangarna och genomföringen som går mellan motor och kupé? Tänkte om det kanske är nått litet gegg där som försämrar flödet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Skumpump till punktering

Hej på er. Undrar om en sån där p[…]

Regn på keramiskt sprayeax

Även om effekten som spraylackskydd ger ä[…]

Blöddrande Motor

Hejsan! Körde nyligen min husvagn för l[…]