- ons 18 feb 2009, 15:46
Tomas L skrev:Thho skrev:Poängen är väl att alla klagar på trötta och nonchalanta bilförsäljare men att jag kan ha "viss" förståelse för deras beteende, precis som jag skrev.
De bilförsäljare som jag har pratat med har varit varken nonchalanta eller trötta, de är bägge väldigt seriösa och erbjuder utan omsvep hemlån för provkörning. Den ene har jag mött i affärslivet tidigare i en omvänd roll, då var han kund och jag representerade säljaren och jag har fullt förtroende för honom och skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa en bil av honom utan att provköra den. Men det vore inte alls lika kul... :)
Jag är f ö inte någon som ligger och läser broschyrer varje kväll innan jag lägger mig, jag tycker att tester är mycket mer intressant.
Kul att du hittat en alert säljare. Dom växer inte på träd fast några tröttingar har väl kanske också fattat att det är kundernas marknad nu och vaknat till lite. Personligen har jag aldrig förstått denna iver att provköra vanliga personbilar som i första hand är avsedda som transportmedel mellan A och B men visst, det står ju var och en fritt att provköra så drive-on.
Thho skrev:Kan inte se att jag givit intryck av att INTE vara bilintresserad.
Det har du faktiskt, du kallar provkörningar för "fjantigt", säger att det är "bara att välja S, M eller L" när det gäller bilar och att de är ett "transportmedel för att köra från A till B".
Mkt bilintresserad JA men lägger knappast ner nån större energi på valet av transportmedel för familjen. Säker, rymlig och automat räcker för mig. Det klarar ju de flesta bilarna i övre mellanklassen och uppåt. Bilintresset ligger mer åt aktiv körning på bana, fixa iordning äldre bilar och som det ser ut nu att faktiskt bygga enn egen bil. 99% av provkörningarna innefattar en sväng på några kilometer eller nån mil. Man kollar radion och bagaget och bromsar lite. Att provkörningen utsträcker sig över en dag eller helg brukar inte innebära mer än att man också kollar om barnvagnen går in i bagaget. De personer vi intervjuat erkänner oftast att det mest var kul att få låna en bil gratis en längre tid och att man knappast fick en bättre uppfattning om bilen än vad en kortare provkörning skulle ha gett. Undantag finns ju. Är det en yngre person brukar provkörningen snarast innefatta avancerad bilmisshandel och rader av trafiköverträdelser men det sysslar väl ingen här på forumet med.
Thho skrev:Jo det har du rätt i och finns inte prylen eller vad det nu är i butik så beställer jag gärna via nätet.Men det finns ju mängder av näthandlare som säljer TV. Det var inte så att du var ute efter en viss Tv och inte vilken som helst? Precis som dem som stod före i kön? Då bör du ha läst på liiiiite iaf...ungefär som en del gör med bilar. Som är en bra mycket större affär.
Hade faktiskt ingen aning om vilken TV jag skulle ha men nåt i stil med 40-50 tum Full HD/LCD OCH jag ville ha den DIREKT. Kollade runt lite medan jag väntade på frågepellarna och hittade en TV som verkade ok. När säljaren var klar med de andra kunderna köpte jag TV utan frågor och åkte hem.
Thho skrev:Är tyvärr lite otålig så köper jag något vill jag gärna ha det DIREKT, inte vänta ett par dar på ett paket. Hade faktiskt en Personal Shopper på NK...Som jag trodde då! :mrgreen: Personal Shopper är faktiskt en lysande idé. Kostar inget och är OERHÖRT service minded. Fixar allt från kläder, mat, presenter till biljetter till div evenemang och allt annat man kan tänka sig. Hoppas det var det du trodde :D
VolvoB20 skrev: Förstår mig inte på din kollega.... varför beställer han inte en Q5 om han gillar den.Som sagt, vi ska provköra inom kort, prata lite med varandra och göra en upphandling. Vi är medvetna om att priserna snart kommer att höjas med minst 2%. Vad menar du med att XC60 blir "duktigt mycket dyrare"?
Kronan faller ju som en sten varje dag och är snart helt värdelös mot Euron, och att en Q5 kostar 100.000 mer i tyskland kommer ju snart att slå igenom här också, var så säker. Hade jag varit för Q5 had jag rusat till Audi och beställt direkt.... var så säker.
Fick också höra idag att XC60 D5 205 kommer att bli duktigt mycket dyrare än dagen XC60 D5 185....
V70II D5 AWD -08