Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
VolvoB20 skrev:
Robbi skrev:Jag tror faktiskt att det är så illa att underleverantören av drivaxlar har kvalitetsproblem då teknikern tydligt kände att de glappade. Det låter logiskt att detta orsakar mer vibrationer ju snabbare man kör.
Är det alltså drivknutarna som är så kass redan vid leverans att de glappar nog få hela bilen att vibrera? Oj :shock:
I mitt fall var det uppenbarligen så.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Robbi skrev:Efter lite önskemål, så här kändes mitt problem:

Oroligt i ratten efter 90, snabba kraftigare efter 120 och bilen lite nästan vobblar eller studsar på vägen. Det är lite svårt då vägen också känns bra, det blandar sig. Men nu kan jag tydligt känna att det som kommer från vägen känns normalt, innan kändes det ”onormalt” som om vägen fick bilen att vibrera? Märklig känsla.

Jag förstår nu att vägen fick igång glappet i drivaxeln. Bilen var ”lealös” och gupp i vägen liksom gav vågor i hela bilen. Nu är bilen ”stum” och svarar på vägen på rätt sätt.

Är det någon som fattar vad jag svamlar om?
Samma beteende har jag på min bil.
Jag har inte AWD, om nu detta har betydelse.
Användarvisningsbild
av Robbi
Nej, jag tror inte att AWD har betydelse. Jag har kört lite mer och nu är bilen en dröm att köra. Visst känner man vägen i denna modell men man känner en helt annan fasthet och det oroliga och vibbiga är helt borta. Inga småvibrationer i ratten utan man känner tydligt att det som kommer med skakningar kommer från underlaget. Förr var det diffust och mer vibrationer än som borde komma från vägen. Bilen har aldrig varit såhär fast och mjuk. Fjädringen jobbar och inte någon svängning från ett lealöst chassi. Om någon ifrån Göteborgstrakten är osäker på sin bil så kan vi träffas för jämförelse.
Robbi skrev:Nej, jag tror inte att AWD har betydelse. Jag har kört lite mer och nu är bilen en dröm att köra. Visst känner man vägen i denna modell men man känner en helt annan fasthet och det oroliga och vibbiga är helt borta. Inga småvibrationer i ratten utan man känner tydligt att det som kommer med skakningar kommer från underlaget. Förr var det diffust och mer vibrationer än som borde komma från vägen. Bilen har aldrig varit såhär fast och mjuk. Fjädringen jobbar och inte någon svängning från ett lealöst chassi. Om någon ifrån Göteborgstrakten är osäker på sin bil så kan vi träffas för jämförelse.
Det låter som din bil är som min nu... Antar att bilarna helt enkelt ska va så sim vi andra med microvibbar ska ha. :-(
Användarvisningsbild
av Robbi
Elektrikern84 skrev:
Robbi skrev:Nej, jag tror inte att AWD har betydelse. Jag har kört lite mer och nu är bilen en dröm att köra. Visst känner man vägen i denna modell men man känner en helt annan fasthet och det oroliga och vibbiga är helt borta. Inga småvibrationer i ratten utan man känner tydligt att det som kommer med skakningar kommer från underlaget. Förr var det diffust och mer vibrationer än som borde komma från vägen. Bilen har aldrig varit såhär fast och mjuk. Fjädringen jobbar och inte någon svängning från ett lealöst chassi. Om någon ifrån Göteborgstrakten är osäker på sin bil så kan vi träffas för jämförelse.
Det låter som din bil är som min nu... Antar att bilarna helt enkelt ska va så sim vi andra med microvibbar ska ha. :-(
Volvo har byggt den nya plattformen som sportchassin, alltså vägen känns som att köra en sport edition. Fördelen är att krängingheten är borta, som det var på förra modellen, men just att den är lite slickad på vägen. Däremot ska inte vibbarna intensifieras med hastigheten. Jag fick tydliga vibrationer i ratten vid 120. Det bästa är väl att låta ÅF provköra och säga om bilen ska vara så eller provköra en annan bil och jämföra. Fast jag tycker att vägen också känns mindre nu, den är mjuk och jag känner inte vibrationer såvida jag inte kör över gupp.
Robbi skrev:
Elektrikern84 skrev:
Volvo har byggt den nya plattformen som sportchassin, alltså vägen känns som att köra en sport edition. Fördelen är att krängingheten är borta, som det var på förra modellen, men just att den är lite slickad på vägen. Däremot ska inte vibbarna intensifieras med hastigheten. Jag fick tydliga vibrationer i ratten vid 120. Det bästa är väl att låta ÅF provköra och säga om bilen ska vara så eller provköra en annan bil och jämföra. Fast jag tycker att vägen också känns mindre nu, den är mjuk och jag känner inte vibrationer såvida jag inte kör över gupp.

Synd vi bor låpngt ifrån varann då! Annars hade vi kunnat jämföra bilar med varandra =)
Du har inte vägarna förbi Sthlm? Jag var ju i Falkenberg i oktober... Synd..
Användarvisningsbild
av Eritom
Til info er vi fler som har dette problemet som kun følger tråden uten å kommentere ;-) min bil skal inn til kontroll hos forhandler 22/12...
Användarvisningsbild
av Robbi
Elektrikern84 skrev:
Robbi skrev:
Elektrikern84 skrev: Det låter som din bil är som min nu... Antar att bilarna helt enkelt ska va så sim vi andra med microvibbar ska ha. :-(

Synd vi bor låpngt ifrån varann då! Annars hade vi kunnat jämföra bilar med varandra =)
Du har inte vägarna förbi Sthlm? Jag var ju i Falkenberg i oktober... Synd..
Har du bett om att få provköra på ÅF och jämföra? Jag tror att de flesta ÅF har demobilar. Det är ju bara att åka till en ÅF och ”vara spekulant” Bild

Jag har nu upplevt bilar som är felfria och de som har vibrationer.

De som är felfria: tänk på att modellen har ett hårt chassi, det betyder att vägen känns i hela bilen och gupp känns i rumpa och ratt vid ojämnheter. Mer med vinterdäck än med sommardäck. Ju snabbare bilen färdas, ju snabbare åker bilen över ojämnheter och naturligtvis blir dessa ojämnheter snabbare i karaktär. Dessa är naturliga och tillfälliga vibrationer. Bilen är fast och vägkänslig men också med bra vägenskaper i kurvor. Det är kort och gott en sport edition original.

Felbilar: vibrationer som inte beror på underlaget, de flesta upplever dessa vid 120 km/h och att det känns som obalans i ratten. De naturliga vägkänsligheten blandar sig med de obalanserade och det blir diffust. Testa att sätta farthållare på 120. Är det konstanta vibrationer som inte försvinner fast du kör på bra väg, då vet du. Det är normalt med tillfälliga skakningar pga av underlaget. Modellen är inte som V70 serien, som var närmast övermjuk och svampig, man satt och gungade. Det kan också vara en konstant orolig känsla i alla hastigheter. Jag körde en bil som liksom konstant darrade och aldrig lugnade sig.
av sweborn
Fäll ned solskyddet på passagerarsidan. Fladdrar det så vibbar bilen.

Och det fanns på XC70, så det har inget med hård fjädring att göra. Enligt Volvo Cars är XC70 en bil med "speciella egenskaper".

Volvo körde kanske med material från Kobe Steel redan 2012.
Intressant att veta är leverans veckan på vibb bilar, vilken vibb bil producerats senast? Kommer det fortfarande ut sådana? Orolig IOM jag får min V90e FWD Auto v7

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 114

Haha, nej. Han kanske motorn går sönd[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM