Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
S65D skrev:Blir oavkortat en nackdel att försöka normalisera en accepterande mentalitet kring elbilsköp om man aktivt beslutar att misslyckas med inkludering av en såpass stor grupp bilister som de boende i hyresrätt utgör.

De finns både mer ekonomiskt fördelaktiga elbilar, diverse erbjudanden om leasing och andra former av bilinnehav som helt enkelt inte kan nyttjas av de i hyresrätt - käpparna i hjulet för en omställning är knappast därför hybriders eller elbilars höga pris och inte heller hyresgästers ekonomi.

Med en sådan förprogrammerad plan och ett sådant tänk infekterat med ”rädd för att investera”-element släpar omställningen givetvis efter. Vill man främja sitt egna förslag om en omställning så underlättar man för de som ska utgöra den, det tillhör god sed och icke-bedrägligt beteende.
Vill man lyckas med miljöomställningen skall lgh-grupperna inkluderas oavsett. Och som du nämner finns det alltså fler fördelar med att investeringar gällande l-stolpar i hyresbeståndet genomförs.
EPSON skrev:
S65D skrev:Blir oavkortat en nackdel att försöka normalisera en accepterande mentalitet kring elbilsköp om man aktivt beslutar att misslyckas med inkludering av en såpass stor grupp bilister som de boende i hyresrätt utgör.

De finns både mer ekonomiskt fördelaktiga elbilar, diverse erbjudanden om leasing och andra former av bilinnehav som helt enkelt inte kan nyttjas av de i hyresrätt - käpparna i hjulet för en omställning är knappast därför hybriders eller elbilars höga pris och inte heller hyresgästers ekonomi.

Med en sådan förprogrammerad plan och ett sådant tänk infekterat med ”rädd för att investera”-element släpar omställningen givetvis efter. Vill man främja sitt egna förslag om en omställning så underlättar man för de som ska utgöra den, det tillhör god sed och icke-bedrägligt beteende.
Vill man lyckas med miljöomställningen skall lgh-grupperna inkluderas oavsett. Och som du nämner finns det alltså fler fördelar med att investeringar gällande l-stolpar i hyresbeståndet genomförs.
Jag är helt med på att även den bostadsformen måste få tillgång till laddstolpar. Men frågan är nog inte så lätt alltid. Vem ska betala? För oss som bor i villa blir det ju rätt enkelt där, den som vill ha laddbar bil kan köpa en laddare och betalar då för det.
Hur ska man göra det rättvist i en hyresbostad? Alla vill inte ha elbil samtidigt, men om en hyresvärd installerar laddare för alla så måste det betalas av alla hyresgäster. Att installera en laddare i taget känns inte så smidigt och blir troligen bra mycket dyrare per laddare.

Jag kan ha viss förståelse för att det ibland är besvärligt.
av Bannad
joel80 skrev:
EPSON skrev:
Lövet skrev:Du har ju svaret där. Statistiskt är hyresrättsinnehavare en svagare grupp ekonomiskt och köper färre nya dyra bilar och ännu färre elbilar. Att man inte fokuserar investeringsstöd för laddstolpar på den gruppen blir då naturligt. Om det kan man tycka illa men svaret är inte svårare än så och det vore konstigare att göra tvärtom.
Varför skulle de som föga har råd med elfordon bekosta de som har råd via sina fordon/ övriga skatter när dom själva inte kan ta del av det?
Det i sig är illa och som behöver ändras.
Det gör de inte. Bonus - malus tas bara ut på nya bilar och det är den malusskatten som "bekostar" bonusen för elbilar.
Miljöbilsbonus introducerades 2007- B-M systemet genomfördes 2018. Och som jag kan se är det 11 år som skattebetalare har försörjt miljöbilsbonusen.
EPSON skrev:
joel80 skrev:
EPSON skrev: Varför skulle de som föga har råd med elfordon bekosta de som har råd via sina fordon/ övriga skatter när dom själva inte kan ta del av det?
Det i sig är illa och som behöver ändras.
Det gör de inte. Bonus - malus tas bara ut på nya bilar och det är den malusskatten som "bekostar" bonusen för elbilar.
Miljöbilsbonus introducerades 2007- B-M systemet genomfördes 2018. Och som jag kan se är det 11 år som skattebetalare har försörjt miljöbilsbonusen.
Fast i den bonusen ingick både dieselbilar och etanolbilar ett bra tag.

Det systemet är ju dessuto borttaget, så vad är det egentligen du tycker är fel nu? Eller ville du bara påpeka att det var dåligt förr?
av Bannad
joel80 skrev:
EPSON skrev:

Jag är helt med på att även den bostadsformen måste få tillgång till laddstolpar. Men frågan är nog inte så lätt alltid. Vem ska betala? För oss som bor i villa blir det ju rätt enkelt där, den som vill ha laddbar bil kan köpa en laddare och betalar då för det.
Hur ska man göra det rättvist i en hyresbostad? Alla vill inte ha elbil samtidigt, men om en hyresvärd installerar laddare för alla så måste det betalas av alla hyresgäster. Att installera en laddare i taget känns inte så smidigt och blir troligen bra mycket dyrare per laddare.

Jag kan ha viss förståelse för att det ibland är besvärligt.
Det är riktigt- LGH- innehavarna betalar för detta precis som byggandet av p-platser, garage mm även om man inte har bil. (naturligtvis betalar du för p-plats eller dyl om du dessutom hyr den) Samma princip skulle naturligtvis gälla elstolpar.
Jag tror att det skulle uppmuntra till köp av elfordon om laddmöjligheterna fanns. Själv skulle jag överväga mitt nästa bilköp.
av Bannad
joel80 skrev:
EPSON skrev:
joel80 skrev:Det gör de inte. Bonus - malus tas bara ut på nya bilar och det är den malusskatten som "bekostar" bonusen för elbilar.
Fast i den bonusen ingick både dieselbilar och etanolbilar ett bra tag.

Det systemet är ju dessuto borttaget, så vad är det egentligen du tycker är fel nu? Eller ville du bara påpeka att det var dåligt förr?
Det är helt enkelt viktigt att den miljöekonomiska rättviseaspekten gäller alla Svedalas invånare. Svårare än så det inte.
perin skrev:Finns det ens krav på p-platser idag vid nybyggnation? Tycker mig hört att man idag inte alltid anägger p-platser, eller åtminstone färre än antalet hyreslägenheter. Men jag kanske har fått det om bakfoten.
Finns i allafall krav på laddplatser och förberedelser för fler laddplatser vid nybyggen och renovationer av parkeringar och garage (med fler än 10 platser).
joel80 skrev:
perin skrev:Finns det ens krav på p-platser idag vid nybyggnation? Tycker mig hört att man idag inte alltid anägger p-platser, eller åtminstone färre än antalet hyreslägenheter. Men jag kanske har fått det om bakfoten.
Finns i allafall krav på laddplatser och förberedelser för fler laddplatser vid nybyggen och renovationer av parkeringar och garage (med fler än 10 platser).
Jo, det känner jag till.

Edit: Gjorde en snabb sökning och det verkar fortfarande vara 1 p-plats/ lgh. Dock verkar det som fastighetsbranschen vill ta bort det kravet. Såg även att i Sthlm finns det 0,46 bilar/ lgh, men det gällde Sthlm.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 70

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]