Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Först när jag ser att de saktar in och helst också ser att de påbörjar svängen så kör jag. Sedan får de bakom tycka vad de vill. Som du beskriver ditt sätt att angripa ronellkörning så anser jag att du utgör en risk för dig själv och andra.
Det är såna som du som gör att det blir en parkeringsplats på vägarna. Jag var glad att jag åkte hoj till jobbet i morse, jag kom 1,5 timme före kollegan till jobbet. Folk stod bredvid bilarna i tunneln upp till Gullmarsplan och funderade på varför det stod stilla.
av *pettson*
Är mer nyfiken på hur flexibel lagen plötsligt blev? Dimljus+halvljus=nono... Men om jag bara tänder ena dimljuset när jag svänger så är det ok. Då är det ett kurvljus. Så om jag väntar tre minuter för att få en lucka med ratten vriden och ljuset på så blir ingen påverkad och störd av detta. Men om jag hade haft bägge ljusen tända istället och väntat på samma lucka så vore det regelvidrigt och kostar 800kr. Ja..det är fantastiskt med nya ting. Tänk vad namn på saker kan göra skillnad. Ioförsej var volvo tidiga med regeltolkningar. Min 1992 års 850 lös lite konstigt i dimljusen. Det var en hollandsimport. Men det jag såg fick mej att fundera. Dimljusen levererades från fabrik med H3 21w. Dom klassades som varselljus. Vilket är lagligt att åka med på dagen istället för halvljus. Petade man dock in 55w lampan du fick över volvodisken istället så var det olagligt. Tack vare styrkan var det nu ett dimljus.
av umekille
Hade en sån bil en bit bakom mej på Kolbäcksvägen(nya E4) och
den är rondelltät...såg rätt töntigt ut då den bilen svängde in i en rondell
så lyste ena lyset...och även en bit när den rätat ut sig...trodde först den
hade glappiga lysen men kom på jag läst denna tråden...
Från wikippedia
Kurvtagningslykta (Eng: Cornering lamp) får inte aktiveras i hastigheter över 40km/h. Den skall styras automatiskt i samband med användande av körriktningsvisare och/eller att styrutslaget ändras till den sida som lyktan är monterad. Lyktan får endast tändas om halvljus eller helljus är tänt.
av llesrof
erikn skrev:
Först när jag ser att de saktar in och helst också ser att de påbörjar svängen så kör jag. Sedan får de bakom tycka vad de vill. Som du beskriver ditt sätt att angripa ronellkörning så anser jag att du utgör en risk för dig själv och andra.
Det är såna som du som gör att det blir en parkeringsplats på vägarna. Jag var glad att jag åkte hoj till jobbet i morse, jag kom 1,5 timme före kollegan till jobbet. Folk stod bredvid bilarna i tunneln upp till Gullmarsplan och funderade på varför det stod stilla.
Näedå, inte alls. Det handlar ju inte om att vänta in bilar och se vart de skall. Är det en lucka så kör jag ju. Är det en tight lucka så kan jag ändå inte köra ut men om bilen från vänster ger tecken att svänga så är det inte så jäkla svårt att försäkra sig om ifall han/hon skall svänga eller inte. Men visst, det krävs lite rutin för att se sånt, så det är inget för smågrabbar :lol: Blir det ändå "parkeringsplats på vägarna" så får det väl bli det. Jag tänker inte chansa och ta risker bara för att du och några andra inte kan respektera att man är rädd om livet och inte baserar livhanken på vilka tecken andra ger i trafiken. Det borde ingen göra.
Användarvisningsbild
av Perc
I rondeller är det ju knappast frågan om livhanken utan snarare plåthanken. ;)
av llesrof
Perc skrev:I rondeller är det ju knappast frågan om livhanken utan snarare plåthanken. ;)
Sant. Men jag är rädd om bilen också. Tänker inte ta onödiga och dumma risker bara för att det skall gå lite snabbare :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
"Varvar vi ner" lite, så tror jag vi kommer fram lika fort ändå.
av semmelman
llesrof skrev:Näedå, inte alls. Det handlar ju inte om att vänta in bilar och se vart de skall. Är det en lucka så kör jag ju. Är det en tight lucka så kan jag ändå inte köra ut men om bilen från vänster ger tecken att svänga så är det inte så jäkla svårt att försäkra sig om ifall han/hon skall svänga eller inte. Men visst, det krävs lite rutin för att se sånt, så det är inget för smågrabbar :lol:
I en mindre rondell med tät trafik där bilarna ligger med två meters mellanrum typ, okej, om bilen i rondellen blinkar att svänga ut så passar man ju på att köra in i rondellen för det är ju för den skull som folk blinkar för att visa vart de ska och underlätta för alla andra så det flyter smidigare och man skall slippa stå still och titta efter var de egentligen kört, för kommer nästa bil med fart så om jag ska starta från stillastående så hinner jag aldrig ut om det ska va trafiksäkert.
av semmelman
SvenB skrev:Nej de var ganska små. Dessutom när de lyste så förstår jag inte hur de kan uppfattas som blinkers. De har ju helt annorlunda utseende. Men vi kan ju enas om att du ser dessa ljus som ett problem, och jag har nog inte samma uppfattning.
De bilar som lurar mig har ganska kraftigt kurvljus som tänder till, men jag börjar på bli bättre med praktisk övning så de med svagare ljus nertill klarar jag av nu att inte missta för blinkers.
av semmelman
llesrof skrev:
semmelman skrev:Visserligen händer det ofta att bilister blinkar fel i rondell men det har aldrig hänt mig vad jag vet att när en bilist ska ut och börjar blinka att han blinkar åt fel håll, därför kör jag alltid på om de blinkar ut.
Hur tänker du nu? Du skriver att bilister ofta blinkar fel, okej? Sedan skriver du att du alltid kör när de blinkar ut. Indirekt erkänner du också att du haft en satans tur hittills.

- Alltså de kan ju glömma blinkers i som blinkar åt fel håll det förstår man ju att de inte ska köra upp på mittpucken t ex.
semmelman skrev: Jag som är van vid blinkers och står och väntar på att nån ska börja blinka höger för att svänga höger ut tror då för en hundradels sekund att han blinkar medans det bara var kurvljuset som börja lysa. Men det förutsätter en mindre rondell har jag skrivit hela tiden.
På en hundradels sekund hinner alltså du, och förmodligen ingen annan heller, bilda dig en uppfattning om vad för slags belysning som tänds och förmodligen inte heller var han/hon skall. Och ändå reagerar du, som du skrivit tidigare i tråden, instinktivt med att vilja gasa? Hur stor är rondellen? Här i byn har vi två korsningar i villaområdet. Dessa är omgjorda till rondeller med hjälp av en blomlåda mitt i korsningen. Det är inte så mycket trafik, det är det sällan på så små gator, men jag kan försäkra dig om att det inte är några som helst problem att uppfatta vart de andra är på väg.

- Mellanstor(liten) stad, det är några, sex tror jag, rondeller centralt i stan, centralt alltså som ersatt de gamla fyrvägskorsningar, enfiliga, under ca tre timmar varje dag är det tjockt med långa köer och kommer du från fel håll från ett håll som inte ligger i "strömmen" så måste du hitta en lucka för att komma ut, då står man ju och väntar på att sin lilla chans ska dyka upp.
semmelman skrev:Jag har ju skrivit att i en liten rondell med tät trafik hinner man inte kolla vart bilen är på väg
Jo, det är precis vad man måste hinna, speciellt om man inte ens uppfattar om det är ett vitt ljus som tänds eller om det är en orange lampa som börjar blinka. Jag har vart nära att krocka ett par gånger när någon klart och tydligt visat att de skulle svänga men ändå inte svängde. Inte ens i tät trafik litar jag på att folk svänger när de ger tecken. Först när jag ser att de saktar in och helst också ser att de påbörjar svängen så kör jag. Sedan får de bakom tycka vad de vill. Som du beskriver ditt sätt att angripa ronellkörning så anser jag att du utgör en risk för dig själv och andra.

- Som sagt hinner inte vänta på att de ska börja köra ut då nästa kommer två meter efter. Jag har ju tider att passa ligger ofta efter (speciellt och p g a köerna), eller har en betalande kund som inte vill betala i onödan så jag har lite press att va alert kan inte sitta å vänta i evighet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]