Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dpblad skrev:
perhall skrev:Låter som diskussionen om de italienska spårvagnarna i Göteborg, som "aldrig funkar" när man pratar med göteborgare, men som alltid funkar när jag är där...dvs. ofta, även i sträng vinter./PH
...precis så som när du brukar åka med SJ mfl utan problem - trots att alla bara klagar. :wink:
Ja, tågen är ju alltid sena (dvs 14 procent enligt Banverkets statistik):)
När det gäller däcken finns dock många samband som visat sig hålla bra över tiden, t ex Michelin och Conti håller sig runda, Michelin håller bättre men har sämre våtgrepp än Conti och GY, mönstret påverkar ljudnivå mm. Klart är ändå att man aldrig får en bra kompromiss med annat än ett märkesdäck!
PH
poseidon skrev:
brigadeiro skrev:Är det någon som kollade buller-nivåer i BMW 5-serien, Mercedes E-klass och/eller Lexus RX400h innan köp av XC70 eller valde ni Volvon för att ni gillar märket och får mycket utrustning för pengarna? Jag testar lite olika bilar men vore också intressant att höra andras upplevelser eftersom det är så många möjliga kombinationer om man tar in hjul/däck i ekvationen. Jag provkörde exempelvis en V70 II igen och denna gång med 18 tums däck, vilket innebar väldigt mycket buller. Det verkar som att RX400h har 18 tum som minsta däck, så kanske att jag ska räkna bort den som en kandidat? E-klass förvirrar eftersom jag testade en E220 MY-11 kombi och upplevde mkt buller på E18. Måste nog testa ytterligare en E-klass, sedan och då med 16 tums däck för att få en bättre känsla för hur tyst en Merca kan vara. BMW har jag hittills inte hunnit stifta mycket bekantskap med. Körde MY13 5-serien och den hade mkt bra ljudkomfort, men ligger bortom min budget och frågan är om den förra generationen 5-serien Sedan har lägre buller än XC70 II eller V70 II. Hur har era öron tagit emot nämnda bilar?
Du sa nyss att BMW 5-serie va utanför din budget men du provkör LExus RX400h????
Jag skrev BMW 5-serien MY13. Den är bra mycket dyrare än en begagnad Lexus RX400h som är några år äldre. Priset beror ju alltid på vilken årgång man tittar på.
Dpblad skrev:Dämpning av den betydande horneffekten känns möjligt att bedöma som ljudintresserad amatör bara genom att titta på yta/däcksmönster. Mjuk, finmönstrad yta med få "regnspår" bör vara att föredra. Sannolikt ger tyvärr motsvarande däck ett HÖGRE buller på slät väg (läs. Europ./ej svensk väg) pga "luftpumpning". Svårare med sånt som resonanser i däckring och påverkan/samspel från hastighet och beläggning. Intressant dock att man sett svenska förhållanden som ett problem och lagt lite statliga pengar på forskning i frågan. Dock med försvaret att fokus är på omgivningens miljö och inte den i bilen.
http://www.gu.se/digitalAssets/1290/129 ... t_2005.pdf (s.13-16)
http://www.ta.chalmers.se/research.php?page=vibgrptyre
http://www.silence-ip.org/site/index.php?id=195
http://www.transport-research.info/web/ ... m?ID=35665
Utifrån det du beskriver som en mjuk, finmönstrad yta med få regnspår, hur bedömer du däcket Goodyear Efficient Grip Performance på vår grova svenska asfalt? Enligt buller-rating så ska det vara ett tystgående däck, men jag undrar om det verkligen gäller på svenska vägar...? Jag köpte nyligen nya sådana och - samtidigt som det blev lägre buller pga att mina tidigare däck var riktigt dåliga - så hade jag förväntat mig en större förbättring och funderar nu på hur Goodyear's mönster verkligen ter sig på grov asfalt? Vad tror du?

Här kan du se Goodyear Efficient Grip Performance:s mönster: http://www.goodyear.eu/se_se/tires/pass ... rom=browse
OFFO skrev:Använde arbetsmiljöverkets bullerapp på både "vanlig" asfalt och en lite grövre beläggning (landsväg). Nu vet jag inte alls hur man kan lita på värdena. Tror att det visar fel men hur mycket? Bad min medpassagerare att flytta runt telefonen i främre delen av kupén och hålla still en tjugo sek. eller så vid varje plats. Vid sidorutan,vindrutan mfl. Inga samtal ingen radio inget regn torr väg. 90 km/h på bilens mätare. På den lite finare vägen visade appen 47-48db. På den grövre 49-51db.
De värdena kan inte vara korrekta. Vet inte om felet primärt ligger hos Arbetsmiljöverkets Buller-app eller om det är svårt med kalibreringen hos smart phones. Jag körde en XC70 med laminerade rutor och 17-tums Scorpion Zero-däck häromdagen. På mindre till medelgrov asfalt på väg 66 i Dalarna. I 100 km/h uppmätte jag bland annat ca 70-71 decibel vid förarens vänstra öra.

Jag blev uppriktigt sagt besviken på ljudupplevelsen i XC70; framförallt nivån på vindbruset trots laminerade rutor. Frågan är om man trots allt kan komma ner mer i ljud i V70 II än XC70 genom rätt val av däck?

Är det något mer som har gjort mätningar?
perhall skrev:
Dpblad skrev:
perhall skrev:Låter som diskussionen om de italienska spårvagnarna i Göteborg, som "aldrig funkar" när man pratar med göteborgare, men som alltid funkar när jag är där...dvs. ofta, även i sträng vinter./PH
...precis så som när du brukar åka med SJ mfl utan problem - trots att alla bara klagar. :wink:
Ja, tågen är ju alltid sena (dvs 14 procent enligt Banverkets statistik):)
När det gäller däcken finns dock många samband som visat sig hålla bra över tiden, t ex Michelin och Conti håller sig runda, Michelin håller bättre men har sämre våtgrepp än Conti och GY, mönstret påverkar ljudnivå mm. Klart är ändå att man aldrig får en bra kompromiss med annat än ett märkesdäck!
PH
Per, kan du ge exempel på däckmodeller till V70 som har mönster vilka är extra väl lämpade för användning på grov svensk asfalt om man vill minska bullret? Jag har insett att mitt val av Goodyear Efficient Grip Performance enbart utifrån den låga Euro decibel-ratingen var feltänk eftersom mönstret kanske inte passar svenska vägar. Vore tacksam för tips.
perhall skrev:Rent subjektivt bullrar inte 520dT mindre än V70:n. Inte heller mer. Men den har 18". Volvon 16" conti och laminerade rutor. Och en dieselmotor 4-cyl låter bra mycket mer utom i farter över 110-120 än en relativt tyst bensin 4-cyl som T4. BMW har ju satsat på en mer intensiv körupplevelse generellt men 5-serien med en medioker motor är inte mycket roligare än en Volvo att köra.

Tidigare körde jag S80 3,2 i USA och 525iA e60 i Sverige. Jämförbara bilar på många sätt. BMW:n var tystare med 16" friktionsdäck - med de 17" run flat-däck som följde med bilen var dock vägljudet högre än i Volvon (225-50-17).

/PH
Per, vad är din upplevelse ljudmässigt mellan gamla plattformen E60/61 och den nya plattformen F10/F11 som - om jag förstått det rätt - lanserades från MY10? Är F10/F11 tystare än E60/E61? Jag har kört 5-serien MY-09 (E61/Touring) respektive en 5-serien Sedan från 2004 - och i det fallet upplevde jag 2004:an som tystare (båda med 17-tums däck, dock olika däcksmodeller). Förhoppningsvis innebär F10/F11 en förbättring. Vad tycker du? Jag provkörde en F10 MY-13 för ett tag sedan, men ska ta och provköra en F10 MY-10 igen.
brigadeiro skrev:
OFFO skrev:Använde arbetsmiljöverkets bullerapp på både "vanlig" asfalt och en lite grövre beläggning (landsväg). Nu vet jag inte alls hur man kan lita på värdena. Tror att det visar fel men hur mycket? Bad min medpassagerare att flytta runt telefonen i främre delen av kupén och hålla still en tjugo sek. eller så vid varje plats. Vid sidorutan,vindrutan mfl. Inga samtal ingen radio inget regn torr väg. 90 km/h på bilens mätare. På den lite finare vägen visade appen 47-48db. På den grövre 49-51db.
De värdena kan inte vara korrekta. Vet inte om felet primärt ligger hos Arbetsmiljöverkets Buller-app eller om det är svårt med kalibreringen hos smart phones. Jag körde en XC70 med laminerade rutor och 17-tums Scorpion Zero-däck häromdagen. På mindre till medelgrov asfalt på väg 66 i Dalarna. I 100 km/h uppmätte jag bland annat ca 70-71 decibel vid förarens vänstra öra.

Jag blev uppriktigt sagt besviken på ljudupplevelsen i XC70; framförallt nivån på vindbruset trots laminerade rutor. Frågan är om man trots allt kan komma ner mer i ljud i V70 II än XC70 genom rätt val av däck?

Är det något mer som har gjort mätningar?
Värdena är nog inte korrekta, så är det nog. Men vad säger dina värden? Givetvis får du högre värde pga. högre hastighet, däck och typ av väg. På min gamla S60 var det stor skillnad på 195-65-15 & 225-45-17. Båda däcken Michelin sommar. Om man använde odubbade 15" blev det ännu tystare. Pröva en annan XC70 med 16" och sänka hastigheten, borde vara laminerat på den också om värdena ska gå att jämföra. Eller får väl jag åka en runda och överträda hastigheten...
brigadeiro skrev:
Dpblad skrev:Dämpning av den betydande horneffekten känns möjligt att bedöma som ljudintresserad amatör bara genom att titta på yta/däcksmönster. Mjuk, finmönstrad yta med få "regnspår" bör vara att föredra. Sannolikt ger tyvärr motsvarande däck ett HÖGRE buller på slät väg (läs. Europ./ej svensk väg) pga "luftpumpning". Svårare med sånt som resonanser i däckring och påverkan/samspel från hastighet och beläggning. Intressant dock att man sett svenska förhållanden som ett problem och lagt lite statliga pengar på forskning i frågan. Dock med försvaret att fokus är på omgivningens miljö och inte den i bilen.
http://www.gu.se/digitalAssets/1290/129 ... t_2005.pdf (s.13-16)
http://www.ta.chalmers.se/research.php?page=vibgrptyre
http://www.silence-ip.org/site/index.php?id=195
http://www.transport-research.info/web/ ... m?ID=35665
Utifrån det du beskriver som en mjuk, finmönstrad yta med få regnspår, hur bedömer du däcket Goodyear Efficient Grip Performance på vår grova svenska asfalt? Enligt buller-rating så ska det vara ett tystgående däck, men jag undrar om det verkligen gäller på svenska vägar...? Jag köpte nyligen nya sådana och - samtidigt som det blev lägre buller pga att mina tidigare däck var riktigt dåliga - så hade jag förväntat mig en större förbättring och funderar nu på hur Goodyear's mönster verkligen ter sig på grov asfalt? Vad tror du?

Här kan du se Goodyear Efficient Grip Performance:s mönster: http://www.goodyear.eu/se_se/tires/pass ... rom=browse
Först och främst är jag bara amatör med visst ljudintresse som gissar vilt, men jag tycker mönstret ser ut som de flesta andra däck - stora regnspår och stora släta ytor i mönstret dvs ganska dåligt map horneffekt. Horneffekt är dock bara en bland andra variabler som sagt. Jag borde förresten redan tidigare ha skrivit "få och små" regnspår bör vara att föredra. Optimalt mönster kan man få en hint om genom bilden på däcken med chalmersforskarna i en av länkarna ovan. Det liknar någon slags filtyta och kompromissar förmodligen ganska kraftig på övriga parametrar som våtgrepp och slitage. Den klassiska dämpytan med pyramider i skumgummi kanske kan inspirera?
Senast redigerad av 1 Dpblad, redigerad totalt 0 gånger.
OFFO skrev: Värdena är nog inte korrekta, så är det nog. Men vad säger dina värden? Givetvis får du högre värde pga. högre hastighet, däck och typ av väg. På min gamla S60 var det stor skillnad på 195-65-15 & 225-45-17. Båda däcken Michelin sommar. Om man använde odubbade 15" blev det ännu tystare. Pröva en annan XC70 med 16" och sänka hastigheten, borde vara laminerat på den också om värdena ska gå att jämföra. Eller får väl jag åka en runda och överträda hastigheten...
Absolut, det vore optimalt om jag kunde provköra en XC70 med 16". Ännu hellre med 16" friktionsdäck.

Ja, vad säger mig egentligen dessa värden? Bra fråga. Det jag har insett är att om man kör på riktigt grov asfalt så minskar skillnaderna - alla bilar jag kört på den riktigt grova asfalten i Stockholmsområdet känns i stort sett lika bullriga...BMW, Mercedes, Volvo, Lexus... Visst, det är vissa skillnader, men mycket små.

Men när man kör på lite mindre grov väg så tycks skillnaderna öka så att man märker vilka bilar som är bättre isolerade än andra.

I XC70-fallet så var det bullrigare än vad jag hade hoppats på, speciellt med tanke på att jag inte körde på så grov asfalt. Kanske gjorde däcken sitt, men har ju hört att Scorpion Zero ska vara ganska tystgående(?). Decibelnivån förändrades för övrigt endast marginellt mellan 90 och 100 km/h.

Vad gäller dbA så använder jag en dedikerad decibelmätare, men som andra redan påpekat, så gäller det att ta in själva ljudupplevelsen bortom antalet decibel. Tyvärr fångar inte min mätare upp ljudens frekvenser, men med öronen kan jag känna om själva ljudet känns behagligt eller inte. Där är vi olika - vissa har svårare för höga frekvenser, andra för lägre.
Dpblad skrev: Först och främst är jag bara amatör med visst ljudintresse som gissar vilt, men jag tycker mönstret ser ut som de flesta andra däck - stora regnspår och stora släta ytor i mönstret dvs ganska dåligt map horneffekt. Horneffekt är dock bara en bland andra variabler som sagt. Jag borde förresten redan tidigare ha skrivit "få och små" regnspår bör vara att föredra. Optimalt mönster kan man få en hint om genom bilden på däcken med chalmersforskarna i en av länkarna ovan. Det liknar någon slags filtyta och kompromissar förmodligen ganska kraftig på övriga parametrar som våtgrepp och slitage.
Tack för tipset om Chalmers-forskningen - låter riktigt intressant!

Är nyfiken - vilka däck använder du? Valde du då däck baserat på det du känner till om mönster och bullrighet?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]