Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Carfax funkar ypperligt på dessa bilar men oftast behövs inte ens det utan det räcker att googla chassinumret. Om folk i allmänhet kollade bättre skulle dessa importfirmor som satt i system att bara sälja smälla US-importer sannolikt försvinna från marknaden.
LaRy skrev:Anledningen till att dessa bilar skrotas i USA är försäkringsbolagen skäck för att bli stämda. Tänk er att en av försäkringsbolaget lagad bil åter igen krockar och att exempelvis airbagen efter reparationen ej skulle fungera. Föraren blir skadad. Då blir försäkringsbolaget stämt av bilägaren på en massa miljoner. Därför går gränsen tidigt i USA för vad man anser reparerbart.
Sedan är det ju tråkigt att det finns en laglig bakdörr för skrotade bilar genom Litauen in i Europa. Jag läste att ca 25% av Amerikabilarna är f.d. skrotbilar.
Är det då bättre att laga dom som dom nu gör . Krockar man med dessa bilar är dom ju inte lika säkra. 25 % är ju ganska mkt det. Du minns inte vart du läst det?
greeeken skrev:
LaRy skrev:Anledningen till att dessa bilar skrotas i USA är försäkringsbolagen skäck för att bli stämda. Tänk er att en av försäkringsbolaget lagad bil åter igen krockar och att exempelvis airbagen efter reparationen ej skulle fungera. Föraren blir skadad. Då blir försäkringsbolaget stämt av bilägaren på en massa miljoner. Därför går gränsen tidigt i USA för vad man anser reparerbart.
Sedan är det ju tråkigt att det finns en laglig bakdörr för skrotade bilar genom Litauen in i Europa. Jag läste att ca 25% av Amerikabilarna är f.d. skrotbilar.
Är det då bättre att laga dom som dom nu gör . Krockar man med dessa bilar är dom ju inte lika säkra. 25 % är ju ganska mkt det. Du minns inte vart du läst det?

Det står 20% i denna artikel:

http://bytbil.com/nyheter/4vxuskyg

*I fjol rullade det 65 000 bilar i Sverige som importerats från USA. Enligt företaget Carfax hade nästan en femtedel, 12 000 bilar, varit med om allvarliga incidenter innan exporten. 2 000 av bilarna hade till och med skrotats.*

Men 20 eller 25% är ju intedet viktiga här, utan att detta är kännt, men ingen agerar för att få stopp på eländet.....
LaRy skrev:Tiden är förbi när vi kan lita på samhället som skyddsnät. Reg.besiktningen är ett pappersarbete och garanterar ingenting mer än att bilen, vad de kan se mostvaras av dokumententen. Att de skulle börja skruva sönder bilen för att kontrollera om airbagen för 15.000:- är ersatt av ett motstånd för 1:- ellar ta bort paneler för att kolla rattstång, kan vi inte förvänta oss. De är t.o.m. rädda för att röra någonting överhuvud taget, detta kan leda till att de blir anklagade för att fördärvat något. Här gäller det nog mer för bilköparen att kontrollera. Vad jag läst så är Carfax mycket användbart på just amerikanska bilars historia.
förstår nog att dom inte skruvar isär bilen. men om jag skulle sysslat med något sådant här så hade ju jag sett till att avlöna någon så att inte onödiga frågor eller samtalsämnen vid fikabordet dyker upp.

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]