dst02 skrev:Vi kan då hårddra de å se V40 som en ford i jävligt dyra byxor också :D .
20 000,- e mycket liten skillnad i sammanhanget och Jag tror volvo ger bort många kunder till audi mfl eftersom skillnaden är så liten.
Helt rätt har du i att BMW 5 serie är dyrare men är de tillräckligt stor skillnad mellan en normal utrustad D4 och en 520 att betrakta som att volvo med sin kvalitet och ooficiella premiumklassning?
Vad Jag vill säga är att volvo kommit ikapp i pris men inte i kvalitet/kvalitetkänsla därav deras dalande försäljningssiffror ute i europa å nu inte minst i kina. Volvo försöker spela i samma liga som premiumtyskarna med att ha höga priser, cool utrustningslista å fräcka detaljer men när priset inte i sammanhanget inte skiljer så mycket upp till de stora rävarna nere i europa så blir de svårt att hävda sig mot de trogna tyskrattande konkurerna, frågan är om inte volvo helt enkelt gör de ännu svårare för dem själva?
Satsa istället på de dom är bäst på, säkerhet,funktionalitet,kvalitet och lastvänliga bilar till rätt pris, dvs riktiga folkbilar å låt tyskarna göra sina fräcka premiumbilar som dom är bäst på. Skulle vilja se BMW och mercedes bygga tårkiga folkbilar, skulle dom få sålt några??
Jag vet inte om V40 är baserad på fordteknik, men i så fall har du rätt.
20 000 kr på en 200 000 kr bil är 10%. Det är inte lite i sammanhanget.
Att satsa på "säkerhet,funktionalitet,kvalitet och lastvänliga bilar till rätt pris" är väl det som asiaterna har gjort hela tiden? Vill man ha en bil som är baserad på det tänket och knappt innehåller någon "känsla" eller x-faktor så kan man köpa Avensis eller 626 eller vad de nu kan heta... i40...
Jag tror inte att en bli baserad på de kriterierna hade fallit varken dig eller mig på läppen.
Men främst. Volvo satsar inte på att locka över trogna gamla Audi- eller BMW-kunder.
De satsar på de nya generationerna som inte har vårt bagage och våra fördomar om bilmärkena. Se på Skoda. Min far skulle aldrig i livet köpa en Skoda. Han hånar fortfarande en gammal kompis som på 90-talet körde Lada av politisk övertygelse.
Han kommer aldrig att köpa en Skoda. För honom är de snäppet över Trabant eller DKW, medan Skoda för mig är en Passat för -20 000 kr.
Vi ser på volvo som en låda på hjul, en laståsna och familjekombi, medan vi ser på BMW som en körmaskin och Audi som en säljarkärra.
Våra barn kommer inte ha samma uppfattning. De barn som växer upp nu med volvos senaste flora XC60 V60 och V40, kommer inte hålla med dig och mig.
Likadant med kineserna. De har inte våra fördomar.
De ser vad de ser i tidningar och på tv... de har aldrig hört talas om 242 eller Ascona. De tror att Audi är lika gammalt som Bentley.
Nuff said.