NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsO
StringerBell skrev:
snoken skrev:Planera in en rund helg i Tyskland o passa på och handla lite läskande medan bilen servas.
Så har ni gjort en bra affär!!
Javisst, och sedan står ACHTUNG och KRAFTSTOFFVERBRAUCH i displayen... :lol:
I bästa fall så kan den bli kompis med husse och säga ÖL Bitte (en Kompis passat gjorde det vilket höll på att leda till en mindre olycka på E4, vi garvade oss dubbelvikta)
av Droopy
andreas_lofgren skrev:Fackmannamässigt utförd = du ska göra det på verkstad. Det spelar ingen roll om du så är mekaniker själv.
Tro inget annat Droopy.

Att någon har fått ersättning tidigare är långt ifrån en garanti för att du får det. Det har att göra med omständigheterna i det aktuella fallet.
Fackmannamässigt utförd betyder inte i något sammanhang att du inte får göra det själv, varken när det gäller serva bilen, renovera badrummet, rita ditt eget hus osv osv. Du har dok vissa riktlinjer som ska följas, i fallet bil ska bilen servas enligt tillverkarens anvisningar.
Användarvisningsbild
av mobe
Droopy skrev:
andreas_lofgren skrev:Fackmannamässigt utförd = du ska göra det på verkstad. Det spelar ingen roll om du så är mekaniker själv.
Tro inget annat Droopy.

Att någon har fått ersättning tidigare är långt ifrån en garanti för att du får det. Det har att göra med omständigheterna i det aktuella fallet.
Fackmannamässigt utförd betyder inte i något sammanhang att du inte får göra det själv, varken när det gäller serva bilen, renovera badrummet, rita ditt eget hus osv osv. Du har dok vissa riktlinjer som ska följas, i fallet bil ska bilen servas enligt tillverkarens anvisningar.
Problemet är om du gör det själv är att bevisa att det är rätt utfört
av mickelin2
Kompletterar denna tråd eftersom det nu är dags för 12000 milaservice. Servicelampan tändes (bilen har gått 11700 mil) så jag kontaktade Bilia för att boka service. Servicen kommer att kosta 18000kr!

Ja, ni läste rätt, 18000kr!!!! Partikelfiltret samt alla övriga filter ska bytas.

Vi har alltså haft bilen sedan 2012 och det här blir vår tredje service.

Den första servicen kostade 8329 kr (som jag skrivit om tidigare i den här tråden), den andra var billigare, minns inte exakt men tror det var runt 2000-3000, och så nu 18000kr.

Vid varje service har man endast följt serviceboken, dvs inget extra har bytts eller reparerats.

Våra servicekostnader från september 2012 fram till slutet av 2014 blir alltså 18000+8329+2500=28829 dvs 9610 kr/år.

Det är bara att konstatera att servicekostnader är en viktig parameter när man ska räkna på totalkostnaden för en bil.

/Mikael
Användarvisningsbild
av mobe
OJ!, det var inte dåligt betalt visserligen drar partikelfiltret upp priset. Jag gjorde iofs bara en service på min V50 det var basservice och den kostade 2447kr. Gjorde en likadan service på min V40 den kostade 2858kr. Skulle du kunna speca upp vad som görs på den servicen för 18000k eller vet du hur stor del som är kostnad för partikelfiltret?

Sen tyckte jag att servicen jag gjorde på min 520d på BMW för några månaders var dyr 6666kr.

Olja (5,2l)
Oljefilter
Fordonskontroll
Luftfilter + insats
Bränslefilter
Microfilter(kupéfilter) x2
Bromsvätska
En liten felsökning + åtgärd (utan kostnad)
av Lövet
Ska du äga bilen i all evighet kan du vänta med att byta filtret till bilen varnar. Det kan mycket väl hålla ett par tusen mil till. MEN har du tänkt att sälja bilen är det rätt poänglöst eftersom du ändå kommer få pruta lika mycket som filterkostnaden när det är dags att sälja.
Användarvisningsbild
av TommyP86
mickelin2 skrev:Kompletterar denna tråd eftersom det nu är dags för 12000 milaservice. Servicelampan tändes (bilen har gått 11700 mil) så jag kontaktade Bilia för att boka service. Servicen kommer att kosta 18000kr!

Ja, ni läste rätt, 18000kr!!!! Partikelfiltret samt alla övriga filter ska bytas.

Vi har alltså haft bilen sedan 2012 och det här blir vår tredje service.

Den första servicen kostade 8329 kr (som jag skrivit om tidigare i den här tråden), den andra var billigare, minns inte exakt men tror det var runt 2000-3000, och så nu 18000kr.

Vid varje service har man endast följt serviceboken, dvs inget extra har bytts eller reparerats.

Våra servicekostnader från september 2012 fram till slutet av 2014 blir alltså 18000+8329+2500=28829 dvs 9610 kr/år.

Det är bara att konstatera att servicekostnader är en viktig parameter när man ska räkna på totalkostnaden för en bil.

/Mikael
Vet knte vad du har för kontakter, men jag skulle kunna säga att jag gör det åt dej för typ halva priset. Du känner ingen som _kan_ skruva och samtidigt vet var han skaköpa delarna?
av kvillebäck
Från det du köpte bilen och fram till idag har du kört nästan 6000 mil och servat den två gånger till en kostnad av 10800:-
Det ger en servicekostnad på knappt 1,90kr / mil. Du har lämnat in bilen och fått allt gjort utan eget engagemang? Verkligen hutlösa kostnader! I år är väl första året du skattar bilen med? Vad har bränslekostnaden varit för de 6000 milen?
vad är servicekostnaden och bränslekostnaden för de bilar som är så billiga att äga?
av plutoexert
Min erfarenhet efter snart körda 27 000 mil med en s40 1,6d är att partikelfiltren behöver bytas enligt serviceboken. Andra säger annat men detta är min erfarenhet. Bytet i sig kostar uppemot 10 000 där själva filtret kostar 6-7000. När det gäller servicen i övrigt bör den kosta nånstans 3-5000 kr.
av Lövet
Filtret i sig går att få tag på billigare exempelvis på eBay men Volvo lär inte montera några sådana åt dig. Då får du leta upp en mindre verkstad (och hoppas att de har tillgång till de programvaror som behövs).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]