Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alltid manuell ! Skälen är många och några har redan nämnts här. De flesta automatbilar drar markant mer bränsle med automat (slirautomaterna)och man har betydligt sämre kontroll på bilen inte minst i vinterväglag. För mig är det fullständigt naturligt att växla bilen själv och något som faktiskt går helt automatiskt (!). Som någon sa i ett tidigare inlägg - den dag jag inte ens orkar växla själv är det dags att sluta köra bil. Att växla bilen själv har inte något med "sportig körstil" att göra, det har jag växt ifrån för länge sedan, däremot handlar det om att köra bil, istället för att bara åka med.
Som jag skrivit tidigare har jag alltid kört manuellt tidigare, men nu är det inte så längre. Huvudorsaken till att jag valde automatlåda var att jag köpte dieselmotor, med dess ofta rätt toppiga momentkurvor. Men när jag nu tänker efter så är det ju inte bara växellådan det gäller.

När jag låser upp ställer sig stolen och speglarna automatiskt i "mitt" läge.
Klimatanläggningen är automatisk.
Elbakrutan sätts på automatiskt.
Dieselmotorvärmaren slås på automatiskt.
Att man inte kan råka ha helljus på i dagsljus sköts automatiskt.
Fönsterhissarna går hela vägen automatiskt.
Vindrutetorkaen är automatisk.
Farthållaren är automatisk, och saktar själv in om man kör ikapp någon.
Bromsassistansen är automatisk.
Radion byter kanal automatiskt.
Innerbackspegeln bländar av automatiskt.
Bilens navigator håller reda på var jag är och visar vägen automatiskt.
Fyrhjulsdriften kopplas in automatiskt.
Bromsassistans, diffbromsar, låsningsfria bromsar, kollisionsvarning med autobroms, City Safety - allt assisterar föraren automatiskt.
Dessutom växlar den alltså automatiskt.

Ändå tycker jag fortfarande att jag kör bil. Trivs bakom ratten gör jag också. Jag vill påstå att bilkörning har en djupare själ än den som bor i att trampa ner kopplingspedalen då och då.
mattish skrev:Ja, tänk när man fick göra allt manuellt.. Då hade man inte tid att fippla med mobilen, surfplattan osv.. Man hade fullt upp med allt det andra :lol: :lol:
Automat plus driver support med den adaptiva farthållaren är en oslagbar kombination :-)
Det känns ju väldigt stenålders att man ska behöva styra själv. Själva körupplevelsen skulle ju bli avevärt djupare om man slapp detta ålderdomliga moment. Att man äntligen kan beställa bilar som parkerar sig själv är ju heller inte en dag för tidigt. Själva idén med att "tänka själv" osar ju rent 50-tal !
Gourmand skrev:Det känns ju väldigt stenålders att man ska behöva styra själv. Själva körupplevelsen skulle ju bli avevärt djupare om man slapp detta ålderdomliga moment. Att man äntligen kan beställa bilar som parkerar sig själv är ju heller inte en dag för tidigt. Själva idén med att "tänka själv" osar ju rent 50-tal !
http://robotnyheter.se/2012/01/31/volvo ... avancerar/
Vänligen använd ett respektfullt språk och ha förståelse för andras uppfattningar när ni skriver
jpennerb skrev: Sen att nämna "kontroll" som ett argument låter konstigt då automaten inte har någon negativ inverkan i vinterväglag vid helt normal körning.
Det kanske är när vinterkörningen blir onormal utan avsikt som man inte vill att automaten skall hitta på egna saker?

För övrigt tycker jag precis som någon annan skrivit att det är ganska störande att automaten inte vet vad jag vill, den tror sig bara veta, beroende på hur jag gasar. T.ex. är det ju svårt att göra en lugn omkörning utan att automaten får för sig att växla ner både en och två steg. Med en manuell låda hade jag kanske legat kvar på sexan och tryckt 3/4 gas för det hade räckt. Nu växlar den ner till 5:an och kanske till och med till fyran och väcker därmed de sovande medpassagerarna som undrar "hur jag kör egentligen", när jag egentligen bara skulle smyga förbi på en tom enslig väg.

För MIG känns det både säkrare och roligare att köra en bil med manuell låda. Men det är inte så pass viktigt att jag låter det styra bilvalet vid köp av en begagnad bil.

/Martin
Dock fungerar Geartronicautomaten ihop med D5 bra i det avseendet, tycker jag. Kör man i D växlar den inte ner för minsta lilla gasande, inte för lite mer heller. Lägger man den i S gör den däremot det. Så man kan tala om för växellådan vad man är ute efter. Kör man i läge S på farthållare får man båda delar. Så länge farthållaren sköter sig själv går lådan nämligen i läge D, även med spaken i S, men så fort man rör gasen själv är det S som gäller.

För övrigt tåler vi nog lite ironi här - så farligt är det inte.
Det är nog svårt att jämföra beteendet på en automatlåda mellan bensin och dieselbilar, de SKALL ju bete sig helt olika. Det är fantastiskt när T6:an vrålar över nejden vid 6000rpm, och det är ju bra att växellådan tillåter det. Det kanske inte hade varit lika ballt med lastbilsbränsleförsedd bil.

På tal om ironi;)

/Martin
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?