Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
oldtimersmc skrev: Och nämn den vinnare av ex svenska rallyt som åkt dubblöst?
Vinterväglag + att man vill köra så fort som det går. Är det bra trafiksäkerhetsbeteende?
av Finell
Vinterväglag + att man vill köra så fort som det går. Är det bra trafiksäkerhetsbeteende?
Nja - man ska väl anpassa farten efter väglaget, även om det står 90 eller 120 på skylten så är det ingen garanti att bilen klarar hålla sig på vägen..
Vill nämna att lite att däck som det står M+S, inte står för "mud and snow" snarare för "mud and sand" så att våra 4 hjulsdrivna vänner inte åker på böter vintertid..

Själv åker jag 2-hjulsdrivet & med dubb - men har lite funderingar på ev. dubbfritt nästa gång ..
av mojja
oldtimersmc skrev:Dubblöst eller dubbat heter det.
Och nämn den vinnare av ex svenska rallyt som åkt dubblöst?`
Och jag förbehåller mig rätten att utrycka min kärlek till mina barn, även om det retar en del (som förbehåller sig rätten att påstå att de är bättre bakom ratten än andra) se det som en tillspettsning.
Ex är du en bra och försiktig förare så behöver du inte åka volvo för ex fiat är så bra i dag att bara du tänker dig för så klarar du dig bra i trafiken...
Jag åker volvo (Mussen åker jag bara soft i stan)
Du var mig då en riktigt störig liten skit. Vad har du med andras säkerhetsval att göra?? Vill dom åka dubbfritt och trivs med det så är det väl deras val.
Jag undrar hur du kan släpa med dig ungarna på vinter semeter odyl dom kan ju bryta nacken i skidbacken eller få cancer på stranden o.s.v.

Själv ser jag inga fel i odubbat men då vi oftast har rejäla slask och is vintrar här i mellan sverige känns det nästan som ett tvång + att det blir 3-4 sälen resor per säsong ser jag inget annat val.

Andra kanske åker ner på kontinenten mycket och då är det ju inte så himla roligt att hålla på och byta däck fram och tillbaka hela vintrarna.
av anderc
Alla ni människor som är så himla noga med att bästa grepp Hela tiden. Byter ni vinterdäck vartannat år också sedan blir ju gummit gammalt.
av monza
mojja skrev: Du var mig då en riktigt störig liten skit. Vad har du med andras säkerhetsval att göra?? Vill dom åka dubbfritt och trivs med det så är det väl deras val.
Han har inget med det att göra, men han eller hans kära kan få bära konsekvenserna av folks val av däck som bygger på "det bullrar, jag bromsar tidigare, flygrost osv"

På väg hem från Åre fick jag en personbil som kom odubbat, utglidande på E 14 i korsningen E14/LV 321. I runda slängar 90 km/h small det i sidan, dessbättre bakom bakaxeln, på den bilen, när jag styrde av E 14 o rullade sidled 27 meter. Alla personskador i smällen uppkom på oss i vår bil pga. att jag väjde för en som tyckte att odubbat är väl ok.

Han trodde inte att det skulle vara halt så långt norrut...

Jag köper dock till 100% att man med rationella skäl väljer odubbat, men inte pga skäl som "att det bullrar, jag bromsar tidigare, flygrost osv". Icke.

Jag förstår Oldtimersmc tankar om barn o familj oerhört väl.

Mvh
Senast redigerad av 2 monza, redigerad totalt 0 gång.
av Herkulez
anderc skrev:Alla ni människor som är så himla noga med att bästa grepp Hela tiden. Byter ni vinterdäck vartannat år också sedan blir ju gummit gammalt.
Den frågan är ju högst relevant i det här sammanhanget. Finns säkerligen en del som byter däcken vid 2,99mm. Eller brassar på ett tag till :oops:
av Andis
Tänker inte ha någon åsikt längre om val av däck.

Men däremot tycker jag man skulle införa en obligatorisk test kanske var 3 år för att alla trafikanter ska få visa upp att man har ett hum om hur en bil beter sig när det är halt. Med broms sträckor m.m tror många här håller med om att man blir mörkrädd hur många av våra medtrafikanter kör när det är vinter. Med resultat inte allt för ofta som krock.

Personligen gillar jag inte alls dom som ligger kloss bakom en varken sommar eller vinter. Men speciellt på vintern känns det extra obehagligt.

Tycker inläggen tänk på era medtrafikanter är en väldigt intressant tanke.

Gissar på att dom som är i den här tråden kör vettigt i vinterlag oavsett däck val men håller ni inte med om att man blir rädd när man vet att folk som inte kört bil på 10 år eller liknade kan köpa bil och vara bland oss i trafiken hur mycket tror ni dom mins av halk banan? Speciellt dom som inte ens är intresserad av att lära sig köra bra, har en sån bilist i bekantskapskretsen ser alltid till att håla mig långt borta när jag vet att den bekanta är ute och kör. Har även rådigt dena bekanta att inte ha bil och just nu är bilen såld jag gör vad jag kan för att det inte blir bil där igen.

Var rädda om varann.

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev: Och nämn den vinnare av ex svenska rallyt som åkt dubblöst?`
Och jag förbehåller mig rätten att utrycka min kärlek till mina barn, även om det retar en del (som förbehåller sig rätten att påstå att de är bättre bakom ratten än andra) se det som en tillspettsning.
Upp till bevis nu och visa hur du transporterar dina barn på vintern.... för största möjliga säkerhet använder du väl fulldubbade rallydäck som vinnaren av svenska rallyt hade.

Bild

Och du har väl alldid 6-punktbäte och inget löjligt rullbälte i bilen...

Bild

Och bur har du väl också

Bild

För att inte tala om hjälm som svenska rallyts mästare har.

Bild

Annars är du ju helt oansvarig och tänker inte på dina barn. :D :D :D :D
av monza
Merparten av detta ovan är olagligt i varje normal vägreggad personbil. Men lagen är väl lika oviktig för dig som dina medtrafikanter. :D :D :D :D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil