Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Med seriöst, jag tycker det har spårat ur här... Att min poäng inte nått fram märker jag ju på de intelligenta svaren eller jämförelserna jag fåt, ehehehe, lustigt...

då ska det alltså vara såhär, du köper bilen, ingenting är avtalat om bränslet , så finns det inte en droppe bränsle i bilen, då reagerar man: "jahapp, men men, det var ju inte förhandlat, tänk på personal kostnaden...." och så bärgar man bort bilen till närmsta mack! Vadå, du för ju ingen skiva bröd då man köper en brödrost... eller hur... logiskt!

det är tur vi alla är olika, har olika förväntningar av vad som är sjysst, rimligt, goodwill o dyl. Jag upprepar det jag skrivit tidigare, jag skulle bli positivt överaskat om jag fick 30liter bränsle (inge krav på hel tank!) vid leverans, och lämnat med ett leende, men as förbannat, om det första jag ser är lampan för bränsle som lyser när jag ska lämna ÅF. Praxis (oskriven) är väl att det ska finnas tillräckligt med bränsle för att kunden ska kunna ta sig hem... Men Haparanda är också hem för vissa. så klar text att det finns c:a 10liter i tanken. Visst skulle jag bli glad om jag fick en hel tank...

Jag hoppas innerligt att du Enzo, och dina vapendragare inte är bilhandlare, om ni nu är det var vänlig tala om för mig vart ni jobbar så jag inte hamnar där av misstag :))))))))))))))))

Ha en fortsatt trevlig helg av den som finns kvar... solen skiner, må väl...

Synd, önska jag fick den där weber grillen som bonus då jag handlade lite kotletter igår.. men men... man får ju inte allt :)))))))))))))))))))))))))))))))))))
av Bitez
Jo, jag kom på en annan grej, enligt er resonemang dvs...

Det finns kunder där säljaren lägger ner typ en timme på att gå igenom bilen, olika funktioner o dyl... en kostnad...

När jag hämtade ut mina v70'sar så behövde säljaren bara ge mig nycklarna, o jag var klar typ på 5min... Borde inte jag då få rabatt eller bensin motsvarande de 55min de kostar för bilia o anställa ngn.. Det finns ju kunder som tar jätte lång tid på sig o gå igenom saker o ting vid leveransen, det kostar ju också pengar, varför ska då jag betala för deras ointresse för sin nya bil... Själv var jag alltid påläst innan jag hämta min bil...

Det du! :)))
Användarvisningsbild
av Momentum
Enzo skrev:
Momentum skrev:
Guligan skrev:Tycker det är lite märkligt att förvänta sig fulltankad bil vid nyleverans. Det är väl inte så svårt att räkna ut vem som får betala den extra bränslekostnaden plus arbetskostnad i slutändan. Bruttovinsten för nybilsförsäljning ligger generellt på mellan 6-7 %, och när kostnader tagits för löner till sälj- och leveransavdelning, marknadsföring, lokalkostnader, utbildningar etc etc så kan en full tank bränsle i praktiken avgöra om affären fick röda eller svarta siffror.
å fan - det är av ren välgörenhet som man säljer bilarna - man gör bara en tusenlapp i vinst på bilen

Då borde min ÅF vara i konkurs redan, alltid full tank vid nybils köp, alltid en gratis lånebil vid service/verkstadsbesök, inga problem att låna demobilar i några dagar
Ja, och det är ju du som får betala för det, tro inget annat.

Med tanke på att nån ska tanka bilen och har lön för det, så tja, jag ser nog heller att jag sparar in de pengarna.

Men många här verkar ju tycka det är okej att jobba helst utan lön för säljare, undrar hur många av dessa som själva skulle gå till jobbet om de inte tjänade på det. Nej visst, då är det ju en själv det gäller, en heeelt annan sak.

??:-/
Klart jag betalar - men det är bättre att få full tank och lånebilar och betala för det - än att inte få full tank och inte lånebilar och betala för det - som du verkar göra - eller tror du att du gör bättre avtal än vad jag gör?

Vart kommer påståendet om att jobba utan lön ifrån - min säljare har lika lite eller mycket i lön oavsett om han tankar min bil eller inte - vem säger att man inte tjänar på helheten?

Väldigt mystiska argument - min ÅF/Säljare bygger en långsiktigt relation - vi kommer att göra affärer - serva/lagar bilarna för stora pengar - där är vinsten - att det är långsiktigt
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är väl ett ganska vanligt forumsfenomen att debatter blir väldigt onyanserade, allt blir svart eller vitt!

Men jag vidhåller fortfarande att det som förhandlats fram gäller. Och är det något man undrar om får man väl fråga om det vid köpetillfället.
Givetvis kan man inte komma ihåg allt, och då får man väl ta en diskussion med säljaren vid hämtandet eller efter, och har man tur kanske någon form av goodwill faller ut.

Att jag reagerade som jag gjorde var att jag mååånga gånger varit med om kunder där man gjort upp ett pris, kunden har betalat och sen när varan ska hämtas så ska ditt och datt skickas med trots att det inte diskuterats vid köpet. Och det tycker jag är fult av kunden. lika fult tycker jag att det är om säljaren inte upplyser kunden vid köpet att bilen levereras tom på soppa.

Vad det gäller dina uteblivna "visningar" av bilar så är det ju något du förmodligen visste om att du inte skulle behöva redan när du beställde bilen, och då kunde du sagt det till säljaren, och då bett om bränsle motsvarande den timmen en utlämning kan tänkas ta. Vill ha inte ge dig bränsle så är det ju bara å vara tvär å säga, okey, då får du visa mig allt som normalt visas...

När jag köpte min bil så upplyste säljaren om att dom levereras med liite bränsle, men att jag skulle få några liter för att ta mig de 4 milen hem... Tänkte inte så mycket på det då, mer än att "tja, han slår väl i soppa för en hundring å så är det bra sen". Hur som helst fick jag bilen fulltankad och var väldigt glad för det då! Men jag har ju garanterat betalat för det för att jag inte lyckades pruta dom där sista 100-lapparna..
Användarvisningsbild
av Momentum
Variosboy skrev: Men jag vidhåller fortfarande att det som förhandlats fram gäller. Och är det något man undrar om får man väl fråga om det vid köpetillfället.
Givetvis kan man inte komma ihåg allt, och då får man väl ta en diskussion med säljaren vid hämtandet eller efter, och har man tur kanske någon form av goodwill faller ut.

Att jag reagerade som jag gjorde var att jag mååånga gånger varit med om kunder där man gjort upp ett pris, kunden har betalat och sen när varan ska hämtas så ska ditt och datt skickas med trots att det inte diskuterats vid köpet. Och det tycker jag är fult av kunden. lika fult tycker jag att det är om säljaren inte upplyser kunden vid köpet att bilen levereras tom på soppa.
Jag håller 100% med dig, det som står på kontrakten gäller - sen vad ÅF väljer att göra är helt en annan sak - skulle aldrig gnälla om bilen bara hade 10 liter - för vi har inte avtalat om annat.

Glömde en sak tidigare - ungarna brukar få glass också :D
av Bitez
variosboy... Jag håller med.. Jag tycker precis som du beskriver. Men, jag kommer bara igång på jämförelser som brödrost, eller köpt en reservdunk men fick ingen soppa! Give a break...

Det var bara ett exempel nu när vi hårddrar alltingggggg här... Det där med visning. Om inte jag har råd o tanka så köper inte jag den, eller affären hänger inte på om bilen levereras full tankad eller ej. Trådskaparen tyckte det var snålt, jag kan hålla med om delvis, delvis inte. Bara för det behöver inte dra paralleler med en förbannad brödrost!!!!!!!!

Alla som köper en ny bil betalar oavsett, det finns alltid ngn som får mer rabatt! Jag brukar gå på magkänslan, men känns som lite väl tvär om man ska börja förhandla om full tank eller ej.

kund: "skickar du med vinterdäck...?"

säljare: "näää kostar förmycket."

kund: "jahapp! då vill jag ha full tank, eller så köper inte jag denna fullsmetade bil för 500tkr..."

Kanske ska försöka nästa gång :))))))))))))))))))))))))))))
av dst02
Bitez skrev:Med seriöst, jag tycker det har spårat ur här... Att min poäng inte nått fram märker jag ju på de intelligenta svaren eller jämförelserna jag fåt, ehehehe, lustigt...

då ska det alltså vara såhär, du köper bilen, ingenting är avtalat om bränslet , så finns det inte en droppe bränsle i bilen, då reagerar man: "jahapp, men men, det var ju inte förhandlat, tänk på personal kostnaden...." och så bärgar man bort bilen till närmsta mack! Vadå, du för ju ingen skiva bröd då man köper en brödrost... eller hur... logiskt!

det är tur vi alla är olika, har olika förväntningar av vad som är sjysst, rimligt, goodwill o dyl. Jag upprepar det jag skrivit tidigare, jag skulle bli positivt överaskat om jag fick 30liter bränsle (inge krav på hel tank!) vid leverans, och lämnat med ett leende, men as förbannat, om det första jag ser är lampan för bränsle som lyser när jag ska lämna ÅF. Praxis (oskriven) är väl att det ska finnas tillräckligt med bränsle för att kunden ska kunna ta sig hem... Men Haparanda är också hem för vissa. så klar text att det finns c:a 10liter i tanken. Visst skulle jag bli glad om jag fick en hel tank...

Jag hoppas innerligt att du Enzo, och dina vapendragare inte är bilhandlare, om ni nu är det var vänlig tala om för mig vart ni jobbar så jag inte hamnar där av misstag :))))))))))))))))

Ha en fortsatt trevlig helg av den som finns kvar... solen skiner, må väl...

Synd, önska jag fick den där weber grillen som bonus då jag handlade lite kotletter igår.. men men... man får ju inte allt :)))))))))))))))))))))))))))))))))))

Jag fattar ditt resonemang men fattar inte varför de bara inte är att köra slut på bränslet innan man lämnar bort bilen?
Jag körde helt slut på min tank som nästan var full 2 dagar innan Jag bestämde mig för att byta bil och leveransen gick toksnabbt så de var bara att dra ut å köra bil i mängder :P
av Degjohan
Variosboy skrev:Tillägg: Säger inte att handlarna har det kärvt, men att det alltid i slutänden är konsumenten som betalar för allt som fås med.

Givetvis är det en förhandling, en förhandling som båda parter kan tacka ja till (= affär) och båda parter kan tacka nej (=ingen affär).
Och är det så att handlaren säger att du har fått si och så mycket rabatt redan, och inte kan/vill ge dig en full tank utöver, ja då är det väl dennes sätt att säga nej till affären på.
Precis på samma sätt som du som köpare har rätt att avstå en affär om inte priset är vad du tänkt.
Men att komma i efterhand, efter en avslutad förhandling (som man dessutom tackat ja till) och gnälla,det är ju bara patetiskt!
Gnälla oj fy på mig.
Jag fick leverans till V26 men får den redan nu V23, säljaren ringer mig berättar att jag får bilen varpå jag säger att det vore schyst om han fyller i extra i tanken.
Säljaren säger nej, Jag säger att då blir det till att lämna in bilen så den går på ångorna.
Säljaren-ja det blir bra.

Snålt tycker jag men jag vet att många av er tycker att det är jag som är snål som inte lämnar in min bil med soppa kvar.
Ingen har tvingat mig att köpa det är sant men som Volvoanställd vill jag köra Volvo...oj nej vad är jag för nått Volvoanställd=rabatt fy fan då borde jag verkligen inte gnälla.

Den rabatt som jag får har tydligen vissa av er prutat till nästan samma nivå fy på er då går säljaren minus ju :lol:

Skylla mig själv sant nu vet jag till min nästa bilaffär då ska jag prova få det på kontraktet.(men det behövs inte mycket extra för att göra kunden lite nöjdare)
Ska bli intressant hur jag ska bli lynchad av er för detta inlägg :-(O)
Senast redigerad av 1 Degjohan, redigerad totalt 0 gånger.
av Bitez
:)))) personligen hade jag inte åkt bara för att tömma bilen på soppa.. :)))) tough shit! jag resonerar mera som, om jag nu ändå har bilen på blocket eller skall lämna in det i inbyte, inte går jag o tankar bilen fullt! Har nyligen sålt en saab 9-5, lampan lös då köparen skulle komma o hämta, bara för att vara sjysst så gick jag innan avtalad tid, o tankade bilen med en 10 liter... Killen kom, provkörde tyckte om bilen och for iväg med den... Kanske ska ha lite allmänt förnuft, sedan gör ju alla olika...

Men jag hade nog inte lagt ner ngn tid för att absolut köra slut på soppan som finns i :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Användarvisningsbild
av Guligan
På tal om att lämna bil som går på ångorna...
För en 15 år sen ca så jobbade jag som leveransman på en Volvo-ÅF. I regel var det dåligt med soppa i inbytesbilarna, och många behövdes tankas för att möjliggöra nästa kunds provkörning m.m. Rekordet var en kund som lämnade sin inbytesbil. Bilen stannade med soppatorsk på väg till pumpen, ca 100 m att köra... 8)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker