Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Vojje skrev:
oldtimersmc skrev:Biltemas blev "bäst i test" och volvo fick det föga smikrande omdömmet dyrast och sämst! kommer ej i håg om det var. Teknikens värld eller Vi Bilägare som stod för testen
Det var Test Fakta

http://www.testfakta.se/incoming/articl ... ad2011.pdf
Men var det inte den testen som gjordes på den "gamla" typen av torkare, då jag har för mig att testbilen var en S60-2001. Kanske inte påverkar resultatet, men det är ju en helt annan mekanisk konstruktion.
av chanel
Har inte bytt torkarblad än V70 my09, vet inte om man ska våga det eftersom alla nya blad fungerar så dålig efter kort körsträcka. Mina har hängt med 10.500 mil, har torkat av de med fönsterputs i samband med vindruteputsning. Men spolarvätskeförbrukningen är enorm på volvon mot de Toyotor jag haft med en egen spolknapp till strålkastarna skillnad ca 15l per år.
av Jimpen89
chanel skrev:Har inte bytt torkarblad än V70 my09, vet inte om man ska våga det eftersom alla nya blad fungerar så dålig efter kort körsträcka. Mina har hängt med 10.500 mil, har torkat av de med fönsterputs i samband med vindruteputsning. Men spolarvätskeförbrukningen är enorm på volvon mot de Toyotor jag haft med en egen spolknapp till strålkastarna skillnad ca 15l per år.
Med tanke på förbrukningen. Kan man ställa in spolningen på strålkastarna på något vis? Kan volvo ställa om det?
Kan inte för mitt liv förstå varför de ska spola var 5:e spolning :???:. Räcker gott och väl med typ var 10:e
av Steff 99
Strålkastarspolningen är nog det minsta problemet ang förbrukningen av spolarvätska.
Jag har i andra trådar på samma tema hävdat att både torkarmeknismen och vindrutespolarna är problemet.
På den V70 jag hade en MY10 D5 hade jag bilen inne 5-6 ggr för detta.
Där man hade den ena bortförklaringen efter den andra får teknikerns sida.
En åtgärd som hjälpte lite var att byta spolarmunstycke från den med sprayfunktion till punktspolning.
Men torkarna är felkonstruerade det känns som om trycket mot rutan är för dåligt (man bytte torkarblad varje gång bilen var inne , men skillnaden var minimal),
Min förbrukning var förra vintern innan jag skickad av bilen 60-80 liter spolarvätska helt otroligt , med tanke på att jag hämtade ut XC60 i mitten av feb.
Förmodligen är det andra konstruktörer som konstruerat XC60 torkare då dessa fungerar problemfritt efter snart 3000 mil och konsumtionen av spolarvätska är helt normal
Användarvisningsbild
av MartinS
Kan man köpa nya gummin någonstans nu förtiden så man slipper köpa hela bladen?

Det gick ju fint förr men nu för tiden är folk så lata att de hellre betalar 500 spänn för ett par kompletta blad än en femtiolapp för nya gummin. Jag har letat efter bara gummit men har inte sett det någonstans på många år.

/Martin
av Flintskallen
MartinS skrev:Kan man köpa nya gummin någonstans nu förtiden så man slipper köpa hela bladen?

Det gick ju fint förr men nu för tiden är folk så lata att de hellre betalar 500 spänn för ett par kompletta blad än en femtiolapp för nya gummin. Jag har letat efter bara gummit men har inte sett det någonstans på många år.

/Martin

Autoexperten skall sälja lösa gummi till SWF-torkare. Vet ej om de passar andra tillverkare...
Själv kör jag med Bosch och har aldrig sett lösa gummi till de.
Användarvisningsbild
av MartinS
Alla har ju samma typ av gummin, förr kunde man ju köpa på metervara. Finns det fortfarande någonstans att få tag på?

/Martin
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Köp billiga torkarblad på biltema för 60-70kr och peta bort gummit, borde fungera :)

/Kalle
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]