Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av AndS
Cox skrev:
Enzo skrev:Ställer man sig på två rutor förtjänar man faktiskt att få bilen repad. Det är skitstöveltakter av största fason.
Det är nog svårt att hitta p-platser i stockholm som det är för att anala skitstövlar ska leka herr ober.
Det skulle vara mig ett nöje att sätta kofångaren mot en sådan bil och trycka ut den i gatan så den blev bortforslad.
Skrämmande att en del sitter och tycker de är smarta när de gör så. Men det är väl samma typ som tränger sig i köer och ställer sig på handikapplatser.
Skulle någon göra så på min bil skulle det vara ett nöje för mig att hoppa in taket på den bilen, tro mig
:lol: Funderar på en sak, ett litet märke på dörren har väl inte så stor betydelse om vi kör på andra bilar eller hoppar in taket, det är ju bara att be lackfirman fixa småmärkena samtidigt :lol:
av Cox
:D Japp det kan man göra så blir bilen blank och fin igen, men gränsen går om någon trycker iväg min bil. Dörruppslag visst en olycka men medvetet putta bort min bil, ja då hoppar jag in taket på den personens bil. Ett sånt tilltag ser jag som en medveten handling och rent på hopp. Skulle lika gärna kunna hoppa på personen i fråga men väljer bilen :D
Dörruppslag är mer en inställningsfråga än en bilskada. Själv parkerar jag överallt och det brukar bli två, tre dörruppslag på tre år. Jag tycker det är värt det istället för att leta parkering i timmar och må dåligt av varje litet märke. Märkena brukar heller inte påverka andrahandsvärdet när det är dags att byta efter tre år.

Förövrigt så brukar jag lufta bilar som tar upp två parkeringsplatser. Såna svin förtjänar straff. :evil:
mike_of_sweden skrev:Dörruppslag är mer en inställningsfråga än en bilskada. Själv parkerar jag överallt och det brukar bli två, tre dörruppslag på tre år. Jag tycker det är värt det istället för att leta parkering i timmar och må dåligt av varje litet märke. Märkena brukar heller inte påverka andrahandsvärdet när det är dags att byta efter tre år.

Förövrigt så brukar jag lufta bilar som tar upp två parkeringsplatser. Såna svin förtjänar straff. :evil:
Jag gör likadant (dock luftar jag inte:))

Men jag tror kanske att en del är så känslomässigt kopplade till sin bil så att de inte kan göra det. Man har ju några kompisar som har smått märkliga beteenden, som en kompis kompis som alltid fotar sin bil när han parkerar den, en annan skällde ut en som hade parkerat hjulen snett "ser ju inte klokt ut". Etc. jaja...har vid ett par tillfällen bytt in bilar med dörruppslag och de har bara sagt "det har nästan alla treåringar" eller "vi har bra rekondare som fixar sånt". Man kan ju också om man som jag nu fått ett skrapmärke på en skärm + färgavtryck på stötfångaren på en annan bil be en liten lackfirma snygga till det (1000 kr) så slipper man ev diskussion vid inbyte om att dra 8000 för lack av två delar.../PH
till alla er som inte tycker det är så farligt med dörruppslag, om det står två identiska bilar hos en handlare och den ena har ett flertal dörrupplag och den andra är jättefin, vilken skulle ni köpa? jag tror knappast att ni skulle köpa den med massa dörruppslag.

Om jag ställer mig långt långt borta från ingången när jag handlar och det inte står en massa bilar runt omkring mig, vad stör det er som ändå ställer er vid/på ingången? Kom just på en affärsidé, jag skall öppna det första ica maxi drive in så kan ni köra igenom affären så slipper ni beskymra er för oss som parkerar över två/tre platser
Gurra82 skrev:till alla er som inte tycker det är så farligt med dörruppslag, om det står två identiska bilar hos en handlare och den ena har ett flertal dörrupplag och den andra är jättefin, vilken skulle ni köpa? jag tror knappast att ni skulle köpa den med massa dörruppslag.

Om jag ställer mig långt långt borta från ingången när jag handlar och det inte står en massa bilar runt omkring mig, vad stör det er som ändå ställer er vid/på ingången? Kom just på en affärsidé, jag skall öppna det första ica maxi drive in så kan ni köra igenom affären så slipper ni beskymra er för oss som parkerar över två/tre platser
Ingen av oss gillar dörruppslag.

Men om man under fyra års bilinnehav måste gå extra långt, leta parkering längre etc. för att få 2 000 kr mer i inbyte och vara bekymrad + bli arg och misstänksam mot andra som parkerar, så betalar jag hellre 2 000 kr.../PH
Dörruppslag fixas numera ganska lätt, visst ger en mycket välvårdad bil säkert ett bättre andrahandsvärde men ärligt talat hur ofta kollar ens säljaren på din bil när du skall byta in den efter 3 år och 6000 mil? Han lämnar ofta inte ens sin stol.
Gurra82 skrev:till alla er som inte tycker det är så farligt med dörruppslag, om det står två identiska bilar hos en handlare och den ena har ett flertal dörrupplag och den andra är jättefin, vilken skulle ni köpa? jag tror knappast att ni skulle köpa den med massa dörruppslag.

Tror aldrig jag har sett en bil med dörruppslag hos en handlare, sånt fixar de ju direkt och innan de visar bilen. Bytte själv in V40 T4 för ett antal år sedan med ganska många dörruppslag och småbucklor. Kom tillbaka till handlaren efter en dag för att diskutera en sak på min nya bil och fick då se min gamla bil fixad. Inte ett märke fanns kvar på den. Blev nästan sugen på att köpa den igen...
Fjolnir skrev:

Tror aldrig jag har sett en bil med dörruppslag hos en handlare, sånt fixar de ju direkt och innan de visar bilen. Bytte själv in V40 T4 för ett antal år sedan med ganska många dörruppslag och småbucklor. Kom tillbaka till handlaren efter en dag för att diskutera en sak på min nya bil och fick då se min gamla bil fixad. Inte ett märke fanns kvar på den. Blev nästan sugen på att köpa den igen...
Det finns tattar handlare som har bilar med dörruppslag, tro mig
Skiter fullständigt i vad min bil har för andrahandsvärde om ett, tre eller fem år när jag kanske säljer den, jag bryr om om hur den ser ut NU när jag äger den!
Sen om ett försiktigt betende gör att jag någon gång i framtiden får mer pengar för bilen så visst, då tackar jag och tar emot. Men värdet av att hålla efter bilen är ju något jag själv vill skörda frukten av, och i mitt fall handlar det om vardagstrivsel med en hel och fin bil..

De som tror att man lägger tid på att leta parkering har tydligen aldrig parkerat i en stad med 25000 invånare,för då hade ni vetat om att det ALLTID finns lediga parkeringar i stort sett. :wink:
Men det här är ju ett typiskt problem på ett forum, man tar andras problem och försöker aplicera det på sin egen vardag, och då blir det konstigt!
Bodde jag i stockholm skulle jag inte ha en ny bi, jag skulle heller inte bry mig om dörruppslag eller andra bucklor då.. Men jag skulle inte repa eller buckla andra bilar för det! Det är ju det dom är pudelns kärna, att man måste respektera andra saker även om man inte bryr sig om sina egna!

Allt som oftast är endast ca 10% av parkeringarna upptagna på exvis COOP och MAXI. Det är ju därför man stör sig på parkeringsmarodörerna som ställer sig med en lucka på endast 20cm när det finns så gott om platser som det faktiskt gör här..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]