Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänk er följande körfall. Tanka fullt, nolla färddatorn. Kör 50mil lugn (70-90km/h) landsvägskörning. Du får ett snitt i datorn. Avsluta med att köra i stan. Stadskörningen drar kanske dubbelt upp jämfört lugn landsväg men snittet i datorn lär inte ändras nämnvärt... Bara en sådan sak som att inte förbrukningen räknas vid tomgång även om det är väldigt lite bränsle det handlar om. Inte konstigt att snittet i datorn/verkligheten inte stämmer.

Eller att du efter några mils landsvägskörning gör en max acceleration förbi en långtradare. Kommer det att synas på färdatorn? Knappast. Drog bilen trots allt mera än snittet under omkörningen? You bet!

Konstigt att det inte stämmer? Nej. Borde det stämma? Absolut! Men hur...?
Guru skrev:Tänk er följande körfall. Tanka fullt, nolla färddatorn. Kör 50mil lugn (70-90km/h) landsvägskörning. Du får ett snitt i datorn. Avsluta med att köra i stan. Stadskörningen drar kanske dubbelt upp jämfört lugn landsväg men snittet i datorn lär inte ändras nämnvärt... Bara en sådan sak som att inte förbrukningen räknas vid tomgång även om det är väldigt lite bränsle det handlar om. Inte konstigt att snittet i datorn/verkligheten inte stämmer.

Eller att du efter några mils landsvägskörning gör en max acceleration förbi en långtradare. Kommer det att synas på färdatorn? Knappast. Drog bilen trots allt mera än snittet under omkörningen? You bet!

Färddatorn tar definitivt in tomgångskörning, extra belastning av olika slag, omkörningar etc. Vet inte varifrån du får allt det som du skriver, inte från umgänge med färddatorn verkar det som.../PH
perhall skrev:
Guru skrev:Tänk er följande körfall. Tanka fullt, nolla färddatorn. Kör 50mil lugn (70-90km/h) landsvägskörning. Du får ett snitt i datorn. Avsluta med att köra i stan. Stadskörningen drar kanske dubbelt upp jämfört lugn landsväg men snittet i datorn lär inte ändras nämnvärt... Bara en sådan sak som att inte förbrukningen räknas vid tomgång även om det är väldigt lite bränsle det handlar om. Inte konstigt att snittet i datorn/verkligheten inte stämmer.

Färddatorn tar definitivt in tomgångskörning, extra belastning av olika slag, omkörningar etc. Vet inte varifrån du får allt det som du skriver, inte från umgänge med färddatorn verkar det som.../PH
Namnet Guru verkar lite felplacerat :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
perhall skrev: Färddatorn tar definitivt in tomgångskörning, extra belastning av olika slag, omkörningar etc. Vet inte varifrån du får allt det som du skriver, inte från umgänge med färddatorn verkar det som.../PH
Tomgång, absolut. Fel av mig. Vet inte hur jag tänkte där... :oops: Men ang. extra belastning, min poäng är att det inte alltid syns i snittet. Just nu står snittet på 5,5l/100km och har gjort så en längre tid. Om jag imorgon kör enligt skyltarna 90&110 på väg till jobbet (ca 6 mil) eller 20-30 över så står det fortfarande 5,5 i färddatorn. Säg inte att bilen haft samma förbrukning i båda körfallen...
VolvoB20 skrev: Namnet Guru verkar lite felplacerat :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Mycket möjligt, det är inte självutnämnt! :D
Guru skrev: Tomgång, absolut. Fel av mig. Vet inte hur jag tänkte där... :oops: Men ang. extra belastning, min poäng är att det inte alltid syns i snittet. Just nu står snittet på 5,5l/100km och har gjort så en längre tid. Om jag imorgon kör enligt skyltarna 90&110 på väg till jobbet (ca 6 mil) eller 20-30 över så står det fortfarande 5,5 i färddatorn. Säg inte att bilen haft samma förbrukning i båda körfallen...
Håller inte med alls om detta, jag kör mycket av den typens körning, landsväg, säg 60 mil och avslutar med 15 mil i ren stadskörning, så går snittförbrukningen på färddatorn garanterat upp och kvarvarande körsträcka ändrar sig i samma hastighet som hjulen snurrar på en spelautomat.
Snittförbrukningen kan gå från exv. 6,5 till 7,5 på mindre än 10 mil. sedan vid pumpen är den verkliga förbrukningen upp emot 9,0
Steff 99 skrev: Håller inte med alls om detta, jag kör mycket av den typens körning, landsväg, säg 60 mil och avslutar med 15 mil i ren stadskörning, så går snittförbrukningen på färddatorn garanterat upp och kvarvarande körsträcka ändrar sig i samma hastighet som hjulen snurrar på en spelautomat.
Snittförbrukningen kan gå från exv. 6,5 till 7,5 på mindre än 10 mil. sedan vid pumpen är den verkliga förbrukningen upp emot 9,0
Både ja och nej för mig. Kvarvarande körsträcka ändrar sig otroligt fort, åt båda hållen. Snittet har på 700 mils körning alltid varit 5,5±0,6 l/100km trots sommar/vinter, stad/landsväg. Måste vara jag som kör väldigt jämnt eller så är DRIVe snål i alla lägen. :D

Att det sen inte stämmer mot pumpen är en annan sak... ?:-/
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kamr[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]