Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:
perhall skrev:Det finns många andra aspekter än kompetens.
Det är nog vanligast med hög Volvo-mekar-kompetens på Volvo-verkstan. Men också vanligast med ackord-system och ingen kundkontakt, vilket gör fusk och slarv vanligare.
Sen skadar ju inte lite allmän vettighet och mek-kompetens heller. Ibland är en mek som är ganska bra på Volvo s60D5-07 och superbra på bilar i allmänet + en händig och klok person bättre än en som kan allt om alla system på S60D5-07 men i övrigt tänker mest på ackord, bonus och att gå hem...
Du förstod inte poengen. en som kan ala system & bilen i synerhet, vet hur man plockarisär saker utan att göra märken. han vat var han hittar informaton om hur man åtgärdar exakt den SYMTOMEN & han har till gång till et direktuppkopplat system där man kan se om Symtomen ska lagas genom en ny del eller nån annan modifiering (inte su kul för kunden att ersätta med en lika dan del o få samma problem igen)
O inte detta hjälper så kan man kontakta volvo o snabbt få specefik hjälp på just denna bil, med deta fel

(jag pratar alltså om att laga bilar, vilket kräveer speceil kunskaper i visa fall. Inte om att göra en service, men även en service blir ju bättre om man kan modellen utan & innan)
Jo, jag förstår din poäng. Men jag tror att du överdriver, för jag har inte mött så många mekaniker som är så duktiga som du verkar tro/veta att de är... men visst finns de... det är klart att det absolut bästa är en Volvo-verkstad med Volvo-mek som är supermotiverad och kunnig... /PH
Bosa skrev:
perhall skrev:Det finns många andra aspekter än kompetens.
Det är nog vanligast med hög Volvo-mekar-kompetens på Volvo-verkstan. Men också vanligast med ackord-system och ingen kundkontakt, vilket gör fusk och slarv vanligare.
Sen skadar ju inte lite allmän vettighet och mek-kompetens heller. Ibland är en mek som är ganska bra på Volvo s60D5-07 och superbra på bilar i allmänet + en händig och klok person bättre än en som kan allt om alla system på S60D5-07 men i övrigt tänker mest på ackord, bonus och att gå hem...
Samma tänk kan givetvis appliceras på en Audiverkstad, BMWverkstad, Mekonomenverkstad osv men är nog inget som är tokvanligt gissar jag på och inte något som är utmärkande för Volvo. Missnöjd personal som bara vill få tiden att gå finns det ju inom alla områden.

Så jag kanske är dum men jag väljer att se Service 2.0 ihop med personlig tekniker som något positivt till skillnad från många i denna tråd. :)
Ja, givetvis, det gäller vilket märke som helst. Jag tycker också att Service 2.0 är grymt bra! Bra namn också. Men konstaterar bara att det kan bli svårare för trimfirmor att sälja...

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]