- lör 06 mar 2010, 10:36
Tillägg: Domen i frågan av Skaderådet hänvisar också till trottoarfrågan. Frågan om det är en trottoar som markeras med gatstenarna är avgörande i det här fallet.
CarMan skrev:Vi kommer nog inte längre, men det är alltså inte så jag tolkar lagtexten, som ändå är ganska tydlig och enkel. Har man passerat över en gångbana (postbilen) har man väjningsplikt mot den trafik som kommer på denna väg man kommer ut till. Det är bara så enkelt jag ser det.StringerBell skrev:läste du inte min förklaring?CarMan skrev:Jag har förskt att skrive det i någre inlägg nu.punkt 1 till 4 är ju just exempel på tillfällen då den upphävs.
e gångbana kan ALDRIG upphäva högger regeln
Jag talar alltså om postbilen som körde på trådskaparens fru. Denne passerade över en gångbana och har därför väjningsplikt, på samma sätt som om han kom från en parkeringsplats eller från terrräng eller något annat som nämns i punkterna 1-4.
Det som står i texten (din pumkt 4 du tjatar om) är att en bil som svänger in på en annan väg alltid har väjningspligt mot allt annat som rörsig från sidan (så lågnt tror jag du är med)
men det du missar är att dom menar saker som kommer från sidan, efter det at man kört ut på vägen.
Detat gäller alltså inte om du kör rakt fram o då paserar gång bana innan du ska göra svängen.
Deta gäller bara om du gör en sväng & sen måste pssera en gångbana (som om din "fru" hade gjort en höger sväng i den korsningen, då hade hon haft vängningsplikt mot de gående, som kommer både rån höger & vänster)
Tillägg: Domen i frågan av Skaderådet hänvisar också till trottoarfrågan. Frågan om det är en trottoar som markeras med gatstenarna är avgörande i det här fallet.
Senast redigerad av 1 StringerBell, redigerad totalt 0 gånger.
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •