Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
sveax skrev:
andreas_lofgren skrev: Med nuvarande osäkerhet kring etanolens framtid
Jag tror nog att den största osäkerheten om etanolens framtid finns på detta forum. Jag läser mycket i tidningar om bilar och bränslen. Ingen stans är debatten så helt inriktad på att "dödförklara" etanol. Etanol har sina nackdelar och exempelvis diesel sina. Det enda drivmedel som klarar sig här på forumet är bensin, alltså skall vi välja bensin som bränsle.
Etanol klarar sig inte utan statliga subventioner vilket både diesel och bensin gör. Gissa vad som händer med andrahandsvärdet när regeringen tröttnar på att subventionera etanol.
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:
sveax skrev:
andreas_lofgren skrev: Med nuvarande osäkerhet kring etanolens framtid
Jag tror nog att den största osäkerheten om etanolens framtid finns på detta forum. Jag läser mycket i tidningar om bilar och bränslen. Ingen stans är debatten så helt inriktad på att "dödförklara" etanol. Etanol har sina nackdelar och exempelvis diesel sina. Det enda drivmedel som klarar sig här på forumet är bensin, alltså skall vi välja bensin som bränsle.
Etanol klarar sig inte utan statliga subventioner vilket både diesel och bensin gör. Gissa vad som händer med andrahandsvärdet när regeringen tröttnar på att subventionera etanol.
En skattehöjning på diesel kan också ge effekter på dieselbilarnas andrahandsvärde.
Det senariet är väl mer troligt än slopade subventioner på etanol om vi får en rödgrön valseger
Så hur man än spekulerar så kan det bli överraskningar
Användarvisningsbild
av micke011
Jag tror inte att andrahandsvärdet på en bensin/etanol-kombination påverkas i någon större utsträckning vid slopad etanolsubvention annat än att man ser en minimal rekyl pga att vägskatterna återinförs. Volvos etanolmotorer är ju fortfarande framför allt bensinmotorer som dessutom klarar av att köras på etanol.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:
En av anledningarna till att jag valde Flexifuel var just det, man kan aldrig lita på politiken. Om det blir så som du befarar så kan jag alltid köra på bensin, och den som köper bilen efter mig. Bilen var ju inte dyrare bara för att den går att köra på två bränslen. Men om jag valt diesel och det händer något med beskattningen av diesel som gör det betydligt dyrare att köra diesel, så har ägaren inget alternativ. Vad händer med andrahandsmarknaden på de bilarna då?
av Lövet
Min poäng var inte att starta en ny (ytterligare) etanoldebatt utan endast att påminna trådskaparen om att det finns betydligt mer som påverkar tjänstebilskalkylen än förmånsvärdet.

Det är klart mer samhällsekonomiskt lönsamt att sluta subventionera någonting än att ytterligare höja skatten på något annat.

Läs gärna: http://danne-nordling.blogspot.com/2009 ... er-av.html
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:
Det är klart mer samhällsekonomiskt lönsamt att sluta subventionera någonting än att ytterligare höja skatten på något annat.
Sen när har politikerna sett samhällsekonomiskt på bilägandet?
av Lövet
Fram tills Miljöpartiet kom till makten ungefär :evil:
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:Fram tills Miljöpartiet kom till makten ungefär :evil:
Jag är övertygad om att den rödgröna röran hellre höjer dieselskatten än tar bort subventionen på etanol.
Detta som en miljöpolitisk åtgärd och inte samhällsekonomisk vinst.

Detta kanske man skall fundera på när man väljer Etanol alt dieselbil. ??:-/
Men jag tror att svenska folket är så välutbildade så att vi inte kommer att få uppleva detta skräcksenario. :-)-)
av JHg
Steff 99 skrev:Men jag tror att svenska folket är så välutbildade så att vi inte kommer att få uppleva detta skräcksenario. :-)-)
Tvärr gäller inte det "våra" politiker som plaskar i den lilla dammen som kallas Stockholm!!!

PS. Det är inget emot de som bor i Stockholm, utan vad jag menar är att ibland verkar de i riksdagshuset (oavsett parti) glömma av att Sverige sträcker betydligt längre än tullarna i Stockholm.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]