Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
För ett par år sedan maxade jag den då nuvarande bilen (XC90 T6 Executive) på autobahn. Där tog det verkligen "tvärstopp" vid 210km/h. Det kändes verkligen.

Även i en BMW M5, 275km/h på mätaren och det kändes som att "gå in i väggen", det tog stopp! Lite lustig känsla i 275! :wink:
av Steff 99
XC90_Executive skrev:För ett par år sedan maxade jag den då nuvarande bilen (XC90 T6 Executive) på autobahn. Där tog det verkligen "tvärstopp" vid 210km/h. Det kändes verkligen.

Även i en BMW M5, 275km/h på mätaren och det kändes som att "gå in i väggen", det tog stopp! Lite lustig känsla i 275! :wink:
Hur är det går den in när mätaren visar 210 km/h eller vid verklig fart ?

Jag har nämligen aldrig fått min BMW diesel att göra det även om mätaren passerar 250 km/h
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Hur är det går den in när mätaren visar 210 km/h eller vid verklig fart ?

Jag har nämligen aldrig fått min BMW diesel att göra det även om mätaren passerar 250 km/h
I båda mina exempel har det varit mätarfart. Kan dock tillägga att när det stod 200 (XC90) på mätaren så visade GPS:en 196. En sann nörd har ju både inbyggd RTI och en extern GPS! :wink:

Ännu längre tillbaka i tiden, när det var S60 T5 som stog för transporten så visade den precis över 260km/h på mätaren innan det tog stopp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
:lol: :lol: :lol: Nu börjar det bli grymt pubertalt :lol: :lol: :lol:
av erc
VolvoB20 skrev::lol: :lol: :lol: Nu börjar det bli grymt pubertalt :lol: :lol: :lol:
Säger han med en signatur som hyllar trafiksäkerheten på sextiotalet. :)
av hansjkpg
Arese skrev:
Krollspell skrev:
Jag fick svaret efter några dagar: Nej det kommer inget chiptrim till T6 motorn och att man inte tar bort toppfatsspärren. Jag frågade då i nästa mail varför och då angav man chassiets konstruktion (dämpare, krängningshämmare m.m.) och bromsarna (vilket jag skrev om här då.) 2.5T har 16", T6 16.5" och V8:an 17,5" skivor. Svaret var till mig att Volvo vill inte tillåta en höjning av toppfarten för 2.5T och T6:an för man tummade då för mycket på säkerheten.
En gubbe hemma i kvarteret åker runt med 16" fälgar på sin V70II T6. Blev lite förvånad att det inte var bitigare hejdare på en modern bil med 285 hk och ansenlig tyngd.

Avseende nyttan med att ta bort fartspärren på en V70 så har jag min uppfattning klar - efterfrågan är nog tämligen begränsad... Och det är nog klokt när bilen inte är konstruerad för att köra fort med.

Mvh
Arese
skulle gärna berätta om t6:ans bromsar , provkörde en förra hösten , som troligen vårdats och det var bra stopp i dom , när jag sedan köpte den jag har nu så är det som natt och dag , inte alls lika imponerande, varför jag tänkt byta skivor och belägg i vinter ( om pengarna räcker ) jag har iofs någon konstig beläggning på fram skivorna som jag inte vet vad det är , men t6:ans bromsar kan vara bra , rätt skött
av Steff 99
VolvoB20 skrev::lol: :lol: :lol: Nu börjar det bli grymt pubertalt :lol: :lol: :lol:
Var det inte någon som nämnde en "Supra" som passerade 200km/h utan en rörelse i turbon

Så välkommen i pubertala-klubben "VolvoB20" för oss som har bilar som orkar över 250 km/h :-)-)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Steff 99 skrev:
Var det inte någon som nämnde en "Supra" som passerade 200km/h utan en rörelse i turbon

Så välkommen i pubertala-klubben "VolvoB20" för oss som har bilar som orkar över 250 km/h :-)-)
Ja, här finns plats för alla :-)

Kan hålla med om att det är otydligt med detta kring däck och hastigheter. Jag har som ni sett av mina tidigare inlägg i denna tråd letat en del på nätet kring helbilsgodkännande och även där kommit fram till att det är långt ifrån tydligt. Än mer otydligt kring vem som skall följa upp denna regel eller om det är olagligt eller ej. I vissa fall kan man nästan tolka det (om man överdriver lite) som det skulle vara förbjudet att byta torkarblad till annat än original :-)

Kuriosa: Appropå hög fart och däck som denna tråd kommit att handla om läste jag för ett tag sedan om att Bugatti planerade en Veyron med ca 1.400 hästar och en toppfart bra mycket större än 406 km/h som dagens bil gör. Dock finns det inga däck på marknaden som klarar mer än ca 440 så de var tvugna att lägga in en fartspärr där trots att bilen i sig hade mer att ge.........Det kallar jag fartspärr------

Hittade länken till artikeln: http://www.automotorsport.se/news/17295 ... -440-km/h/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Toppfart spärr, varför finns den?
Den finns av en enda anledning, att bilen då kan ha billigare däck (däck med lägre hastighetsklass)
Det där med att det skulle bero på däcken är märkligt, varför gäller det bara på sommaren????

Min Volvohandlare har nu monterat på mina vinterdäck som levereardes med nybilen, det verkar vara T=190 klassade, hur bra är det, Det kan ju inte vara bra, gasar jag upp i 220 km/h kommer min däck att sprängas och jag fara ut i geografin helt lagligt eller?
av hansjkpg
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:Toppfart spärr, varför finns den?
Den finns av en enda anledning, att bilen då kan ha billigare däck (däck med lägre hastighetsklass)
Det där med att det skulle bero på däcken är märkligt, varför gäller det bara på sommaren????

Min Volvohandlare har nu monterat på mina vinterdäck som levereardes med nybilen, det verkar vara T=190 klassade, hur bra är det, Det kan ju inte vara bra, gasar jag upp i 220 km/h kommer min däck att sprängas och jag fara ut i geografin helt lagligt eller?
vill se dig köra i 220 med vinterdäck *S*
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Om de har kunnandet baserat på flera exister[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Vet […]

Hej ALLA! Tog en snabbkik igår kväll p&[…]