Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Sparkz skrev:Det gnälls en hel del på "Volvo" och "Bilia". Är det:
Volvo Car Corporation?
Samtliga Biliaverkstäder?
Hela verkstaden du lämnade in bilen på?
Mekanikern som skruvade med bilen?

Mekanikern är anställd av en märkesverkstad som är samarbetspartner till Volvo Car Corporation.

Gör mekanikern eller kundmottagaren bort sig ger det verkstaden ett dåligt rykte.

Får verkstaden ett dåligt rykte drabbar det Volvo CC och deras varumärke Volvo.

Får varumärket Volvo ett dåligt rykte så drabbar det samtliga inblandade på sikt eftersom nybilsförsäljning och därmed kommade servicearbeten uteblir.

Som jag ser det spelar det alltså ingen större roll om det är en enskild mekaniker, kundmottagare, märkesverkstad som tabbar sig. Samtliga inblandade borde ha ett stort egenintresse i att vårda varumärket Volvo och därmed sin framtida utkomst.
Användarvisningsbild
av Bosa
Knasen skrev:Ursäkta lite OT
åklagarn skrev:arbeta med bilar=världens enklaste arbete
arbeta med datorer=otroligt avancerat och de skapar inga probem heller.
Arbeta med bilar=nätverk av styrenheter,datorer,ettor och nollor,information som skickas i form av databitar, fyrkantpulser,pulståg,digital signaler

Arbeta med datorer=styrenheter,ettor och nollor,information som skickas i form av databitar, fyrkantpulser,pulståg,digital signaler

Vad är skillnaden? förutom att bilen rullar och datorn står still, om vi nu utgår från det elektriska.

Så kan jag få ett svar på varför det lättare att jobba med bilar än datorer, märk väl att jag inte säger att det är lättare att jobba med datorer än bilar.
Inte stor skillnad, ena dagen uppgraderar man bios på moderkortet i datorn och andra dagen får man en mjukvaruuppgradering från Volvo inprogrammerad i bilen. :D

Tyvärr så tror jag endel mekaniker, och även datatekniker för den delen, förlitar sig alldeles för mycket på de datasystem som används för felsökning och tappar endel av den "praktiska" delen av mekanikerjobbet. Det jag menar är att om systemet inte hittar något fel så kan det ju fortfarande vara ett fel som måste upptäckas på det gamla hederliga sättet. Men det är inget jag själv upplevt på en bilverkstad utan bara en liten tanke.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
Sparkz skrev:Det gnälls en hel del på "Volvo" och "Bilia". Är det:
Volvo Car Corporation?
Samtliga Biliaverkstäder?
Hela verkstaden du lämnade in bilen på?
Mekanikern som skruvade med bilen?

Mekanikern är anställd av en märkesverkstad som är samarbetspartner till Volvo Car Corporation.

Gör mekanikern eller kundmottagaren bort sig ger det verkstaden ett dåligt rykte.

Får verkstaden ett dåligt rykte drabbar det Volvo CC och deras varumärke Volvo.

Får varumärket Volvo ett dåligt rykte så drabbar det samtliga inblandade på sikt eftersom nybilsförsäljning och därmed kommade servicearbeten uteblir.

Som jag ser det spelar det alltså ingen större roll om det är en enskild mekaniker, kundmottagare, märkesverkstad som tabbar sig. Samtliga inblandade borde ha ett stort egenintresse i att vårda varumärket Volvo och därmed sin framtida utkomst.
du generaliserar lite väl myxke.
om du är misnöjd kund & skriver på internett att man inte kan lämna in bilen på volvoverkstan så komer det mycke riktigt draba alla verkstäder & även volvocasr.
men om du istället är ärlig o säger att jag vick bilen servad av kalla, som är mekaniker på volvoverkstan biligabilen södra i långtbortistan, så vet alla att man kanske ska fråga efter en annan mekaniker eller verksta en just denna, typ johan på samma verksta eller biliga bilen norra i långtbortistan, för dom kanske är sveriges bästa ?

så vist är det viktigt att skriva mer än bara volvo !!!
av zenobia
CarMan skrev:du generaliserar lite väl myxke.
Det är möjligt att jag tog ut svängarna lite väl mycket men det är ändå detta det handlar om när man skall beskriva problemet och dess konsekvenser.
Det går inte att bortse från ovanstående om man ser på det hela med ett seriöst synsätt.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:du generaliserar lite väl myxke.
Det är möjligt att jag tog ut svängarna lite väl mycket men det är ändå detta det handlar om när man skall beskriva problemet och dess konsekvenser.
Det går inte att bortse från ovanstående om man ser på det hela med ett seriöst synsätt.
nä vist är det så. själv så är jag inte nöld med det jobb våra mecke som jobbar mot bilavdelningen gör ( dom lysnar för mycke på försäljarna) det inebär att salubilarna inte håller den klass som jag skule vilja att dom gör & när en kund komertilbaka för att åtgärda nåt så vet ju inte han att det är försäljarna som övertalat sina egna meckar att inte kosta på bilen för mycke. Dom tror givet vis att det är vi på verkstan som fuskat ihopp nått :(
av zenobia
CarMan skrev:nä vist är det så. själv så är jag inte nöld med det jobb våra mecke som jobbar mot bilavdelningen gör ( dom lysnar för mycke på försäljarna) det inebär att salubilarna inte håller den klass som jag skule vilja att dom gör & när en kund komertilbaka för att åtgärda nåt så vet ju inte han att det är försäljarna som övertalat sina egna meckar att inte kosta på bilen för mycke. Dom tror givet vis att det är vi på verkstan som fuskat ihopp nått :(
Detta tycker jag är ett bra exempel på när snålheten bedrar visheten. Som kund blir man bara irriterad når sådant här händer. Man köper en bil, visserligen begagnad, men den kan vara rejält dyr ändå. Sedan fuskar någon för att spara en slant eller cyniskt hoppas på att den nya bilägaren skall bli en ny bra verkstadskund. Stöter man på någon handlingskraftig kund så åker han till en annan verkstad med sina serviceslantar istället. Frågan är hur mycket man tjänade då? Kanske gick det bra kortsiktigt men på lång sikt borde det inte löna sig. En välkänd tankegång i affärsvärlden är ju att det är mer lönsamt att behålla en befintlig kund än att ständigt jaga nya kunder när de gamla droppar av.

Tackar för ett bra exempel CarMan.
Beklagar bara att du får uppleva detta negativa på dagarna.

PS..
Grattis till post nr 1.000 !!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
Råka svara lite väl spydigt i an annan tråd, amn jag kom bara på en sak som jag var tvungen att skriva här o då vart det så.

om man är med o kollar på en service, så kanske man inte hänger med på allt som görs, då det går så fort.

när man tar in bilen så spolar man på vindrute spolningen när man kommit in.
OK som tittare så förstår man att montören kollar spolningen, men man lägger inte märe till att montören kolar backventilenrans funktion genom att kolla i en spagel o se hur lång tid tdet tar för attnet att nå strålkastarna & vindrutan.

en grej som inte tar lång tid för mekanikern, men kan spara mycke besvär för kunder ( backventilen till strålkastarna sitter lågt & om denna pajar & sne börjar läcka så rinner mycke av spolvätska ut. alla vet hur kul det är att bli utan spolvätsak ! )
hela ervicen är full med småsaker som kan vara svårt att lägga märke till.
desutom så är det ofta lättare att se att grejor är schysta om bilen är välskött, presis som på Bilprovningen så går det fort att besikta en välskött bil, man behöver ju inte skarapa på varenda bromsrör, om man ser på håll at dom ej är angripna. m.m.
av nevyn
Jag har också haft problem med en icke namngiven volvoverkstad, det lustiga är att jag behöver bara åka 2 mil extra till en annan verkstad till råga på allt en verkstad som drivs av samma ägare som den första.

Jag brukar ta hand om morsans verkstadsbesök eftersom jag har har lite bättre kunskap om bilar (sen är det väl bekvämt för henne att slippa köra fram och tillbaka till verkstan), och det började när hon hämtat sin bil. Ett hjullager bak var kass, lampor var sönder, hjulinställningen var fel, ACn pajade veckan efter hon hämtade bilen, mönsterdjupet på däcken stämde inte med varudeklarationen, batteriet dog. Handbromsen fungerade inte vid köpet.

Det bästa var när de tog bilen till gotland, längst upp i Fårösund så dog bilen och gick inte att starta. Det visade sig att verkstaden hade kopplat ur sladdarna till AC kompressorn (som kärvade) istället för att byta till en rem som inte drev kompressorn.

Där drog firman på sig kostnad för Hyrbil ca 3000:-, byte av rem på verkstad i visby, bärgning ca 1500.

Men historian slutar inte där. När de skulle byta kompressorn så satte de i en kompressor från skroten (ingen renoverad eller så utan direkt från skroten). Den här kompressorn gick sönder inom ett år från montering.

Det slutade väl med att de fick lägga ut minst 10000:- i onödan.

Och hela tiden var verkstaden mycket otrevliga och inte särskilt tillmötesgående. Det kunde ta dem tre månader att beställa hem en plastbit till dörrsidan... Går aldrig tillbaka till den verkstaden igen, och det är ju också lite intäkter de går miste om. Jag har ju ändå 3 bilar jag servar.

Numera har jag en mekaniker som jag kan ringa direkt till, verkligen jättetrevlig kille. Bra jobb gör han också.

Det finns alltid två sidor på ett mynt!
av BG
Jag tycker Sparkz inlägg här ovan sidan 4 är bra och speglar min syn på verkstäderna. Tillhör själv förmodligen de som skall ha en offert på en glödlampa med viss överdrift förvisso.

Bilar kostar idag från 200,000 tusen och uppåt och som det gnälls på verkstäders priser med tanke på vad bilarna kostar. Man kan lägga tiotusentals kronor på fälgar och däck, även på bilar som har ringa värde. Men lägga några tusen på en service...... aj vad det svider!

/BG
av Teemu
BG skrev:Jag tycker Sparkz inlägg här ovan sidan 4 är bra och speglar min syn på verkstäderna. Tillhör själv förmodligen de som skall ha en offert på en glödlampa med viss överdrift förvisso.

Bilar kostar idag från 200,000 tusen och uppåt och som det gnälls på verkstäders priser med tanke på vad bilarna kostar. Man kan lägga tiotusentals kronor på fälgar och däck, även på bilar som har ringa värde. Men lägga några tusen på en service...... aj vad det svider!

/BG
jodå, det svider om man betalat (och dessutom betalat bra mycket) och förväntar sig att bilen skall vara i det skick protokollet anger. Och när ingen på verkstaden säger annat heller. Och bara en kort period efter sitter man med havererade skivor pga att verkstaden missat att bromsbeläggen bak var helt slut. Jag hade gladeligen åtgärdat beläggen och därmed sluppit skivorna, men nu antydde ju verkstaden att allt var som det skall.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ