Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Fins ingen vikt sensor i förarstolen !
Bilen tar för givet att det sitter nån i den stolen när bilen framförs (hur gör ni som kör bilen från annan plats?)
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:trodde du anv- bältet innan du satte i nyckeln CAR-MAN?
tänk om du skulle kollidera med en kollega och skada dig?

Jag vet att det är slarvigt & att det kan hända, men kag klagar INTE på att det låter...

(men radion stänger jag av diregt, går inte att "känna" ala fel annars)
Användarvisningsbild
av CarMan
Obeliix skrev:
CarMan skrev:
Fast det där stämmer ju inte, du far ju med osanning !
Jag är lite osäker på om just XC90 av din åsrmodell plingar eller inte när man backar, men är helt säker på att den inte plingar fören man når en viss far (3km/h) så tror inte det plingar så mycke när du ska hänga på släpet.

Hur många pling hinner det plinga när du kör 20m ?

för er andra som inte kört XC90 så kan jag tala om att ljudet är mycket lågt i denna bil, tills man når 20km/h eller vilken hastighet det var, då blir det högt & är av iriterande karaktär.

/ från en som dagligen kör 50m med 6-7 olika bilar med plingande bältesvarnare... man vänjer sig.

Det som stör mig mer är min privata bil som plingar innan bilen rörsig, tycker den funktionen inte är genomtänkt.
Det är möjligt att den inte plingar när jag backar kommer faktiskt inte ihåg.
Men innan man backar så kör man fram ändå för att sedan backa till och då plingar det.

Det som retar mig alltså är inte att bilen larmar när man har börjat köra utan att bilen plingar om den startas utan att bilbältet är på och att den låter när man kryper/rullar fram väldigt sakta.

Precis som du säger så börjar det låta ordentligt efter typ 20km/h men så skall det vara också detta är absolut inget som irriterar mig för då skall bältet ha satts på.

Jag fick ett nummer till en Volvo tekniker igår som möjligen visste hur man kunde ändra det hela med mjukvaran ska ringa han på måndag och se om det finns en mjukvarulösning för det.

Men tanken slog mig att man borde väl kunna manipulera sensorn som känner av om det sitter någon i stolen istället för bältessensorn, då detta är också lite irriterande att man inte kan ha en ICA kasse med mat på passagerarsidan.

Annars får jag hoppas att jag vänjer mig. :)

Det är det jag menar, du kör mycke mer utan bälte än du försöker få det att låta som du gör! dom som bara flytar bilen nån meter, hinner inte bli iriterade.
Så om du blir iriterar kör du för lång sträcka & ska defenetivt ha bältet pådig
Användarvisningsbild
av isak
OK!
som både Fred o jag konstaterat så är ditt snack om att SRS inte fungerar fullt ut rent bullscit CAR MAN!
det påpekade jag tidigare men fick ingen förklaring från dig! men nu har Fred och undertecknad klurat ut det själva!
SENSMORAL! det är bättre med ett svar på våra frågor, än utveckling i SRS systemet då du inte har fakta.
Isak
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:OK!
som både Fred o jag konstaterat så är ditt snack om att SRS inte fungerar fullt ut rent bullscit CAR MAN!
det påpekade jag tidigare men fick ingen förklaring från dig! men nu har Fred och undertecknad klurat ut det själva!
SENSMORAL! det är bättre med ett svar på våra frågor, än utveckling i SRS systemet då du inte har fakta.
Isak

Skitsnack.

om bältet inte andvänds så har man andra tröskelvärden för utlösning av airbag, allt för att räda föraren från stora skador.
Om du så lurar systemet att du har bälte, men i själva verket inte har det, så kommer airbagen inte att fång upp föraren. du kommer att slå i ratten.
en ännu farligare sitruation är om du hinner för långt fram, innan den löser ut, om den alltså löser ut när du är "på" ratten.
En airbag är mycket kraftig & kan döda. Dens uppgift är att lösa ut & väcklas ut till full storlek, innan personen når fram till den, sen när man når airbagen så ska den ha börjat att tappa trycket, så du med din krops tugn pressar ur "luften" ur den.
Det handlar om milesekunder för att få detta att att funka korekt! (Och som jag nämde så har man andra värden om man är obeltad)

Varför skulle jag ljuga om detta?

Jag vill vara tydlig med att man inte ska manipulera systemet.
Det finns folk som nu & i framtiden kan läsa dessa trådar o då kan du o andra lura dom till att tro att det är ofarligt att lura systemet.
Användarvisningsbild
av isak
du fattar inte ett dugg vad vi har diskuterat!
1/ jag har aldrig sagt att jag INTE använder bälte!
2/ SRS en, skiter fullständigt i om INFORMATIONEN kommer från den ordinarie bälteslåset, eller ett likvärdigt permanent inkopplat! för att slippa volvos satans ovilja att brukarna av fordonen ska kunna välja själva!
Isak
Senast redigerad av 1 isak, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:du fattar inte ett dugg vad vi har diskuterat!
1/ jag har aldrig sagt att jag INTE använder bälte!
2/ SRS en, skiter fullständigt i om INFORMATIONEN kommer från den ordinarie bälteslåset, eller ett likvärdigt permanent inkopplat! för att slippa volvos satans ovilja att brukarna av fordonen ska kunna välja själva!
3/ SLUTDISKUTERAT från min sida!
Isak
Om du ALLTID andvänder bälte så behöver du inte bygga om systemet. alltså andvänder du inte alltid bältet, eller hur!

Om du skulle krocka, om så bara lite men tillräckligt hårt för att srsen ska lösa ut, då du inte har bälte pådig. i kombination med att du lurat SRS systemet att du har bälte pådig, så kan det leda till stora skador på dig (eller på den som för tillfället har lånat din bil / alternativt nästa ägare m.m.)

Så svaret är ja, SRS:en skiter i om informationen kommer från ordenarie bälteslås eller ett annat permanent inkopplat. men summan blir att SRS:en får FEL information i de fal du inte har bälte pådig!
SRS:en kommer att anpassa krock kudden efter förutsättningen att du har bälte pådig, men i själva verkat har du ju inte bälte pådig!

Tänk om din fru kör bilen o inte har bälte
tänk om ditt barn inte hr bälte när han lånar din bil
Tänk om besiktnings gubben inte har bälte
Tänk om en kompis till dig av nån anledning ska flytta din bil.

Kan du leva med att nån av dessa blir alvarligt skadade på grund av dig?
Användarvisningsbild
av isak
får SRS fel information?
min fru är lika förbannad!
du har inte svarat på frågeställningen, JAG VÄNTAR! och säkert flera?

jag vill inte ha förkunnelser ang-trafiksäkerhet framtida ägare O.S.V från dig! BARA ERKÄNNANDE att det finns forummedlemmar som är förbannade på OLJUDET! INGA ANDRA AKADEMISKA UTLÄGG!
tror medlemmarna på forumet har förmågan att ha sin egen uppfattning!
Isak
av Cedrix
Med andra ord är det bättre att koppla ur sladden till summern. Då lurar man inget system, och blinkandet fungerar fortfarande som varning. Eller är det samma summern till tex. Blinkers ljudet?
av Cedrix
iigloo skrev:Herregud...I-landsproblem. Köp hörselkåpor på brädgården när du ändå är där...
Klart det är ett I-lands problem. Hur många XC90 finns det i U-länderna? Tror att alla trådar här behandlar I-lands problem.

Det jag irriteras över är när barnen som sover i bilen väcks av det där jäkla oljudet när man ska köra från postlådan och till garaget. Höja stereon så den överröstar oljudt funkar knappast. Inte heller att ta på den hörselkåpor.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]