- ons 03 mar 2010, 23:37
Ett alternativ till varför AF är som det är visar sej vara bristen på verklighet.
Om vi jämför med en industri så om du vill tillverka en produkt så lär du dej efter ett kort tag att produkten tar låt säga: 20 minuter att tillverka.
Samma princip används vid planeringen på AF: Ditt besök ska max ta låt säga 20 minuter. Problemet är då förutom inkompetens och en o annan hämtad i skyddad verkstad att vi alla har olika saker att uträtta med förmedlaren. Att lämpa av ett papper tar inte 20 minuter. Att bli fullständigt genomintervjuvad tar mera än 20 minuter osv.
Detta finns dock inte i planeringen. I motala bestämdes att varje förmedlare MAX skulle ha 35 klienter, annars håller man inte koll på klientens behov osv....
Min förmedlare ägnade först 1 timma åt att boka ett mötesrum enligt sej själv, ja man får ju inte mötas på det riktiga kontoret längre. Nu är det 8 anställda på varje mötesrum...
Sen hade han för närvarande bara 96 personer att försöka bolla med.
Det blev absolut inte bättre av att han dessutom stammar såpass illa i dom flesta situationer att man inte förstår nånting hur man än försöker. (inget illa om dom som stammar, men det finns ställen där det passar mindre bra att ha det handikappet). Han visar sej dessutom lida av tung dyslexi (inget illa om den som har det heller men som med stamning så finns det ställen där detta går utmärkt och där det passar mindre bra) och på detta då så används pekfinger valsen vid kontakten med datan, datavanan han har i sej påminner lite om när min farmor använder en dator, hon får inte heller nåt att fungera.
Summa summarum. Att få ut ett kontaktpapper för min del gjorde att mitt *20minuters* besök blev 1 timma och 25 minuter.
Allt detta för att få ut ett A4 där det står att vi talats vid....
Nu är jag utjagad i arbetsprövning. Där ska jag få min *anställningsbarhet* och min *arbetsförmåga* bedömd.
Ingen dum ide egentligen, om det nu inte varit för att jag är där för min ömma axel som nu ska opereras om senare i vår igen av ortopeden.
Den har inte läkt och kommer inte att läka med mindre än att jag opereras igen. Det vet alla inblandade redan innan jag ens ska sätta min fot där på praktikplatsen.
Ännu bättre är att dom som ska bedöma är: Min praktikchef, förvisso är han inte närvarande då jag är själv hela dagarna, och han har inte en susning om vad jag gör eller hur jag gör det.
Den andre som ska bedöma är praktik anordnaren (inte af). Dom har inte visat sej på tre veckor och dom har lika djup närvaro och kunskap om mitt *jobb* och dess utförande som *chefen*. Jag har nu mailat min förmedlare och ifrågasatt om detta är en parodi...
Jag jobbar helt själv, på eget ansvar, på egna tider.
Jag får dessutom inte jobba själv eller ta eget ansvar eller ha egna tider enligt reglementet..
Och.. jag ska bli bedömd av människor som inte är närvarande och som är utan kunskap om mitt arbete?
Ja det är mej en gåta... :roll:
Jag får väl se om jag får nåt svar..