Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Av den lilla kontakt som vår familj har haft med AF är inget vidare.
Frugan tröttnade rätt snabbt på deras oengagemang och ringde själv runt till olika företag och till kommunen och det tog 3!! dagar så hade hon anställning i kommunen.

Var ju ett tag sedan en lirare som ställde sig vid en station med ett plakat över magen "trött på vara arbetslös-vill jobba" fick ju hur många arbetserbjudanden som helst.
Personligen tycker jag att man kan lägga ned AF totalt.
av *pettson*
Ett alternativ till varför AF är som det är visar sej vara bristen på verklighet.
Om vi jämför med en industri så om du vill tillverka en produkt så lär du dej efter ett kort tag att produkten tar låt säga: 20 minuter att tillverka.
Samma princip används vid planeringen på AF: Ditt besök ska max ta låt säga 20 minuter. Problemet är då förutom inkompetens och en o annan hämtad i skyddad verkstad att vi alla har olika saker att uträtta med förmedlaren. Att lämpa av ett papper tar inte 20 minuter. Att bli fullständigt genomintervjuvad tar mera än 20 minuter osv.
Detta finns dock inte i planeringen. I motala bestämdes att varje förmedlare MAX skulle ha 35 klienter, annars håller man inte koll på klientens behov osv....
Min förmedlare ägnade först 1 timma åt att boka ett mötesrum enligt sej själv, ja man får ju inte mötas på det riktiga kontoret längre. Nu är det 8 anställda på varje mötesrum...
Sen hade han för närvarande bara 96 personer att försöka bolla med.
Det blev absolut inte bättre av att han dessutom stammar såpass illa i dom flesta situationer att man inte förstår nånting hur man än försöker. (inget illa om dom som stammar, men det finns ställen där det passar mindre bra att ha det handikappet). Han visar sej dessutom lida av tung dyslexi (inget illa om den som har det heller men som med stamning så finns det ställen där detta går utmärkt och där det passar mindre bra) och på detta då så används pekfinger valsen vid kontakten med datan, datavanan han har i sej påminner lite om när min farmor använder en dator, hon får inte heller nåt att fungera.
Summa summarum. Att få ut ett kontaktpapper för min del gjorde att mitt *20minuters* besök blev 1 timma och 25 minuter.
Allt detta för att få ut ett A4 där det står att vi talats vid....
Nu är jag utjagad i arbetsprövning. Där ska jag få min *anställningsbarhet* och min *arbetsförmåga* bedömd.
Ingen dum ide egentligen, om det nu inte varit för att jag är där för min ömma axel som nu ska opereras om senare i vår igen av ortopeden.
Den har inte läkt och kommer inte att läka med mindre än att jag opereras igen. Det vet alla inblandade redan innan jag ens ska sätta min fot där på praktikplatsen.
Ännu bättre är att dom som ska bedöma är: Min praktikchef, förvisso är han inte närvarande då jag är själv hela dagarna, och han har inte en susning om vad jag gör eller hur jag gör det.
Den andre som ska bedöma är praktik anordnaren (inte af). Dom har inte visat sej på tre veckor och dom har lika djup närvaro och kunskap om mitt *jobb* och dess utförande som *chefen*. Jag har nu mailat min förmedlare och ifrågasatt om detta är en parodi...
Jag jobbar helt själv, på eget ansvar, på egna tider.
Jag får dessutom inte jobba själv eller ta eget ansvar eller ha egna tider enligt reglementet..
Och.. jag ska bli bedömd av människor som inte är närvarande och som är utan kunskap om mitt arbete?
Ja det är mej en gåta... :roll:
Jag får väl se om jag får nåt svar..
Användarvisningsbild
av Nexus
flyt med systemet?? jag hade en positiv inställning till af i början men de har gång på gång visat sin okunnighet.Ska man behöva stå bli förbannad på han bakom disken när de har gjort fel och ändå vägrar erkänna det.
Om de kunde slå i sin data och ta reda på info innan de börjar vara spydiga och tro att alla luras.Jag var enligt de tvungen komma in med blanketten som skulle skickas till f-kassan under min 6 månaders praktik och få en stämpel från af varje månad.Med det var helt fel uppgifter! Jag ringde själv f-kassan och det finns inget alls som säger man ska stämla den på af.Innan min praktik var slut så fråga jag min handledare vad som händer nu? är det bara gå tillbaka på a-kassan som vanligt och skicka in var 14.e dag. Ja visst är det så svara han.
Sen när jag efter 14 dagar skicka in min blanket elekroniskt så var jag urskriven från af och skulle ej få någon ersättning. Ringde runt hit och dit och det kom fram att jag skulle visst ha varit anmält mig dagen efter praktikens slut som arbetslös.Ingen hade upplyst mig om jag var utskriven eller vad som gällde.Är det inte af:s uppgift hjälpa en med såna frågor? nej man ska ringa runt och veta alla kryphål själv i systemet som inte ens de på af tycks kunna. Men jag hade tur att min handläggare backa mina dagar så jag fick ersättning för 2 veckor tillbaka. Men när jag var inne och påanmälde mig omedelbart dagen efter så kunde minnsan han i mottagningen inte backa dagarna. Man jag påpeka flera ggr att min handläggare har läggt ett mail i er "brevlåda" där det står att han har ordnat det.Efter en del tjaffs så klicka han upp det och mycket riktigt så stämde det att jag hade blivit lovad backade dagar då de brustit i info.
Även kvinnan som stod bevid honom som "kundmotagare" påpeka att det framkommer inte tydligt från deras sida att man måste påanmäla efter avslutad praktik så det var inget nytt för de.
Man kan ju hoppas de är tydligare i fortsättningen så inte flera drabbas.....
av svempus
har en handläggare på af som tycker att han är jätte duktig har träffat honom två(2) gånger och det är för tre år sen. förra månaden så fixa han fram att kommunen skulle kolla om jag kunde få nått jobb där fick inget ringer till honom och berättar att det inte blev något han visste ju inte om att jag hade fått ett nej. fråga då om utbildning då tycker han att det inte är rätt väg att gå. är ju inte så lätt att hitta jobb inom skogen alla större bolag har ju anställnings stopp just nu. får se om man kan få hjälp av örebro kommun i ett projekt som heter satsa. får se vad som händer och sker ska in till af i morgon och se om jag kan få ut nån handlings plan har ej haft nån på nästan två år. det var bra att jag fick reda på paragraf 11 finns för tillfället 3 jobb som maskinförare i skogen och dom är i norra sverige....
Senast redigerad av 1 svempus, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
De där tre punkterna du avslutade inlägget med kunde du kanske fördelat ut i texten. Då hade jag orkat läsa den :wink:
av svempus
De där tre punkterna du avslutade inlägget med kunde du kanske fördelat ut i texten. Då hade jag orkat läsa den :wink:[/quote]
skrev när jag var lite halvdöd :roll: men det är fixat nu....
av matzen10
Ja, det låter sjukt illa med AF.. Och inte var det bättre i mitten på 90-talet när jag var där (frivilligt) för att träffa en handledare och se vad de kunde hjälpa till med. Jag ville byta jobb helt och hållet.
Men bra att Pettson tagit fram "handboken" som faktiskt visar att vi medborgare inte är helt rättslösa!

Nu blev jag sugen på att göra ett studiebesök på AF bara för att se och höra själv..

/M10
av llesrof
Är det verkligen ett reellt problem att man tvingas söka jobb på annan ort, långt hemmifrån? Vilken arbetsgivare vill anställa någon till ett vanligt mer eller mindre okvalificerat arbete om personen bor 49 mil därifrån och är tvingad att söka tjänsten? Jag hade inte gjort det. Om jag ändå kommit så långt i processen att jag fått åka på intevju så hade jag sagt som det var och hade inte det hjälpt så hade jag kommit med ett löneanspråk som jag ansett skäligt för att jag sklulle flytta dig. Och den lönen hade jag inte fått.
av *pettson*
Är man osäker på vad AF hittar på för nåt konstigt...
Ring SO kassornas samarbetsorganisation. Dom har hela reglementet och dom tvekar inte att upplysa om det. På så sätt får du inte bara veta dina skyldigheter, du får även veta dina rättigheter, nåt som AF gärna glömmer.

Helt apropå, då jag inte sett nåt svar på mitt mail som jag skickade till handläggaren så sökte jag honom idag via telefon. Jag har ringt vart 30 minut från 08-12.00 på hans direktnummer, konstant upptaget (har ju gott om tid att ringa eftersom jag numera är ofrivillig personligassistent/privatchaufför).
När jag ringde 12.30 var han på tjänsteärende till kl 16.00.
När jag istället ringde kundtjänst så informerade man om att han hade gått hem 12.00, det var ju fredag...
Man blir bara så lycklig.. :|
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev: När jag ringde 12.30 var han på tjänsteärende till kl 16.00.
När jag istället ringde kundtjänst så informerade man om att han hade gått hem 12.00, det var ju fredag...
Man blir bara så lycklig.. :|
Det där känner man ju igen,de är helt hopplösa få tag i.Undra vad de har för fullt betalda"tjänste ärenden"
För ute kontrollerar vid praktikplattser har jag då aldrig märkt de är....
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12
Stefans 968

Slipgrund och första lager färg. IMG_12[…]

@EmilWärn, Fungerar detta även på […]

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?