Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Min kan också vara trög att få i 1an och backen. Sen knackar det till lite extra när man drar i 3an. Har tydligen inte stag på min växellåda utan vajer. Finns det något lättare man kan göra?
Användarvisningsbild
av DTJ
Denzar skrev:Min kan också vara trög att få i 1an och backen. Sen knackar det till lite extra när man drar i 3an. Har tydligen inte stag på min växellåda utan vajer. Finns det något lättare man kan göra?
Troligen ingående axeln i växellådan som behöver smörjas.
Låda ner och rengöring av inte bara axeln, och smörja med speciellt fett.
Lamellen glider inte på axeln som den ska och driver fast kopplingen är nedtryckt.

// DTJ
av Uninium
Tomas88 skrev:Antagligen så har samma fel uppkommit igen på min bil tre år efter att det fixades. :(
Tycker det borde hålla längre.
Dom kanske fuskade med att inte rengöra axeln tillräckligt?
av Masten
Har precis varit ute för samma grej... V40 och trög låda, jättesvårt att få speciellt 3an och back. Hit och läsa till mig att det är "bara" att riva ner låda och smörja axel :shock: Lämnade in bilen till en AD-Bilverkstad köpte smörja på Volvo, ca 2000:- skulle det kosta att få detta fixat... Nu var inte problemet detta med torr axel, utan dåligt med bromsolja och därav massor av luft i lådan visade det sig.. tanka bromsolja, lufta växellåda och allt fungerade igen... till en billig slant :D så kolla att olja finns och att det är FULLT !!!

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]