Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ampy skrev: HAHAHA seriöst du sitter och googlar och drar med vissa grejjer som inte har med tråden att göra!! skit i böcker ta praktiken varöfr tror du att en sug motor går bättre en en turbo matad motor ex BMW ta en bmw 330 och en s60 t5 jämmna bilar!!!! eller? kör dem fån 50 till toppfart så kommer du ligga minnst 4 bilar bakom !!!! det är testat jo den turbo matade volvo drar ju lite i väg. Men tänk på att när en sugis frigör sinna Nm villket du hännger dig på men dem NM kommer vid 4000 var och uppåt och med kobination utav HK så är den turbo matade Volvon omkörd!!! drar lite änkla förklaringar ur din googlande!! vrid vet är ju dragkraft vi ta det enkelt HK är fart ex!!! men detta har kombinerats utav BMW tack va den grymma växelådan! ex du kan ta en volvo med 350 hk mot en M3 så kommer du bli från åkt det är samma sak där!! kobinationer AV VRID OCH HK vid högre varv är idealt!!! ned denna turbo blir trött och slukar ner sinn vrid så smäller det i SUGISEN!! snälla har hafft en lagom sugis 212 hk och 3 st turbo bilar din logik kad du SKROTA!!! Praktiken sägger så här MIn gammla Accord Type R mot en volvo v40 t4 04!! båda hadden en pers extra och 18" vi körde mot varandra från 100 km/ killen stack säkert en 3 bilar framför mig TACK VA DET VRIDET!! men sen vid 160 km/h så börjar jag kappa i fatt och klistra mig i hans BAK varför jo för att igen kobination av min ynkliga vrid med HK == jämmt!!!
Men seriöst. Jag ber om ursäkt för min råhet, men hur i helvete skriver du? Jag har fan svårt att urskilja meningar samt vad du försöker säga. Det bättras inte direkt på av ditt tonårsattityd. Kan du försöka vara saklig och hålla dig till argumentationen och inte slänga upp "polare" som har "dragit" andra med sitt "vrid".

Jag vetifan vad jag ska kommentera ditt inlägg med, eftersom jag knappt fattar vad du skrev. Något om 350 hästars volvo och M3, har jag för mig. Det förefaller ibland som att du dissar turbobilar kontra sugbilar. Det är en befängd nybörjardikussion. Om "sug" var rätt så skulle ingen göra turbo, eller tvärtom. Men det är ju inte bara hästkrafter som avgör. BMW gör onekligen bra bilar. Jag har ägt en och kört en hel del. Onekligen roliga bilar. Men att sitta här o dissa det ena eller det andra för att man blir "dragen" är ju löjligt. Jag personligen gillar turbobilar. Om du inte gör det, så är det din rätt. Men att du ska i några obegripliga meningar attackera andra som om de vore hjärndöda är lite fånigt.

Så, skärp dig lite, skriv kortare meningar, och försök vara saklig.
Ampy skrev:Jag är fortfarande lite intressad av att höra mer från Ampy som har en del obesvarade frågor längre upp i tråden? Sticker man ut hakan får man väl ställa upp och svara för sig också tycker jag! (PO)

HAHAHA seriöst du sitter och googlar och drar med vissa grejjer som inte har med tråden att göra!! skit i böcker ta praktiken varöfr tror du att en sug motor går bättre en en turbo matad motor ex BMW ta en bmw 330 och en s60 t5 jämmna bilar!!!! eller? kör dem fån 50 till toppfart så kommer du ligga minnst 4 bilar bakom !!!! det är testat jo den turbo matade volvo drar ju lite i väg. Men tänk på att när en sugis frigör sinna Nm villket du hännger dig på men dem NM kommer vid 4000 var och uppåt och med kobination utav HK så är den turbo matade Volvon omkörd!!! drar lite änkla förklaringar ur din googlande!! vrid vet är ju dragkraft vi ta det enkelt HK är fart ex!!! men detta har kombinerats utav BMW tack va den grymma växelådan! ex du kan ta en volvo med 350 hk mot en M3 så kommer du bli från åkt det är samma sak där!! kobinationer AV VRID OCH HK vid högre varv är idealt!!! ned denna turbo blir trött och slukar ner sinn vrid så smäller det i SUGISEN!! snälla har hafft en lagom sugis 212 hk och 3 st turbo bilar din logik kad du SKROTA!!! Praktiken sägger så här MIn gammla Accord Type R mot en volvo v40 t4 04!! båda hadden en pers extra och 18" vi körde mot varandra från 100 km/ killen stack säkert en 3 bilar framför mig TACK VA DET VRIDET!! men sen vid 160 km/h så börjar jag kappa i fatt och klistra mig i hans BAK varför jo för att igen kobination av min ynkliga vrid med HK == jämmt!!!
Ok, jag har försökt.

När du har läst lite lite lite mer i några böcker (ta vilken som helst eller en Kalle Anka tidning för all del) så kan vi säkert fortsätta diskussionen. Det är alldeles uppenbart att du inte har en aning om vad du pratar om när det gäller dessa saker. Boken som förklarar hur vridmoment och hästkrafter hänger ihop är antagligen den första du bör läsa - då skulle du själv inse hur pinsamma dessa inlägg är.

Vi kan väl sluta här innan någon låser tråden. Förlåt att jag tog upp frågan....
FREDDAN skrev:Titta på denna Ampy

Den va bra Freddis !!!!
Så här är det ang. denna film! Jag vet vem som ägde bilen och villket steg det va på denna S60 han kallas för flåklippa äger en m3 nu !!
Jag dissar inte anndra bilar, turbo bilar tillverkades enbart för att få skjut på dem som inte vet hur man tillvekrar en SUGmotor!!!!!
Denna s60 har kör mot en M3 CABRIO och automat som ni ser i filmen!!!!!!! Samma s60 har kört mot en m3 CUPE och gissa vad? Han vart frånåkt utan problem!!
S60 är bänkad på ca 350 hk 450NM så var så snälla och förklara för mig hur kan han LOOOOSA mot en VANLIG CUPE manuel låda??
Ber om ursäkt ang minna knäppa tråd, (BLIR JU SÅ FRUSTERAD) och då skriver man lite knäppt!!
:-/] som sagt vissa läser bara och får allt i LOGIK men i praktiken är ju verklig. JAg kan yttra mig p.g.a att jag har provat och sätt det mässta inom denna linije. VA snälla nu GRABBBBBSSSS och inhandla lite romaner åt mig så jag blir säriös :-(O)

Jag anser så här hällre RÅ krafft en Senap trubo ;) men jag äger en turbo :-}
Ampy skrev: Jag dissar inte anndra bilar, turbo bilar tillverkades enbart för att få skjut på dem som inte vet hur man tillvekrar en SUGmotor!!!!!
Detta var en av dom meningar jag förstod i ditt inlägg så det kan jag kommentera. Eftersom i princip alla tillverkare av bilar, Saab, Volvo, BMW, Audi, porsche mfl väljer att överladda sina motorer måste det betyda att ingen av dom vet hur man bygger motorer? Återigen, om du ägnade en tanke åt teorierna bakom det du tycker händer på vägen så skulle du förstå så mycket mer...
Jag dissar inte anndra bilar, turbo bilar tillverkades enbart för att få skjut på dem som inte vet hur man tillvekrar en SUGmotor!!!!!
Turbobilar tillverkas för att det är i stort sett omöjligt att få ut mycket mer än 100-110hkr/liter ur sugmotorer och fortfarande ha någon form av körbarhet i dem. Visst kan man klämma i större motorer, men det ger andra nackdelar som fler rörliga delar och/eller större vikt samt högre produktions- och drifttskostnader. Så överladdade motorer kommer troligen fortfarande att vara det som gäller för den absolut största massan. Och pratar vi RIKTIGT höga effekter så kombinerar man givetvis stora motorer och överladdning.

I fallet med 6:an i M3 så är den väl på drygt 3 liter, och femman i de flesta Volvo 2,3-2,4 liter så effekten i sugmotorn är inte ett resultat av enbart bra ingenjörskonst, utan även större volym.

/Thomas
Thomas det va fint föklarat ;)

Men hur kommer det sig att en Japanare har en 2,0 4 kolvisar och 240 hk ? Det är väl teknik eller dröm för anndra?
CIVIC 2,0 4-kolv 200 HK
Accord 2,2 4- kolv 212 HK
S2000 2,0 4-kolv 240 HK / på volymen så är det grymmt av dem!! Glömm inte att det finns Nissan och Toyota nästa samma där! :-/O/
Så tar vi Svenska bilar
2,4 5 kolv 170 Hk
Man kan alltid be Yamaha och hjälp, Japsar kan sin grej och får 320 HK ur en sugis :-K

SISST men inte minnst vad tror ni en S2000 VS S60 T5??
Jag kan ju tjalla att T5 blir bra från åkt.
Ampy skrev:Thomas det va fint föklarat ;)

Men hur kommer det sig att en Japanare har en 2,0 4 kolvisar och 240 hk ? Det är väl teknik eller dröm för anndra?
CIVIC 2,0 4-kolv 200 HK
Accord 2,2 4- kolv 212 HK
S2000 2,0 4-kolv 240 HK / på volymen så är det grymmt av dem!! Glömm inte att det finns Nissan och Toyota nästa samma där! :-/O/
Så tar vi Svenska bilar
2,4 5 kolv 170 Hk
Man kan alltid be Yamaha och hjälp, Japsar kan sin grej och får 320 HK ur en sugis :-K

SISST men inte minnst vad tror ni en S2000 VS S60 T5??
Jag kan ju tjalla att T5 blir bra från åkt.
Man kan klämma ut 250hk utan turbo i en 'Volvosugis' om man vill. Men du har inte tänkt på att Volvo kanske inte vill ha 200+ hk i en vanlig 2.4? Hade varit jobbigt att köra en t.ex V70 som man måste varva 5-6000 bara för att det ska hända någonting överhuvudtaget. Vi pratar om körbarhet! Dessutom går turbo betydligt snålare om man slökör!

S2000 vs S60 T5? Har inte provat det. Däremot en S2000 mot en C30 T5 6MT - Kan säga att Hondan fick skämmas och lägga sig bakom igen! 8)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Härligt projekt - gör bara inte som dit[…]

Glödstift öppen krets

Hmm, det sitter 5v stift i nyare bilar dvs dem kan[…]

Eller öppnar med den fysiska nyckeln o gö[…]

Sitter säkring under ratten till sirenen, n&a[…]