Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja några
S65D skrev:Att det ska gå snabbt på verkstäderna förstår man, men att dom aldrig inspekterar denna motor låter ju väldigt dumt? Det borde också resultera i en del förstörda motorer. Googlade som sagt runt en hel del men har inte lyckats hitta någon med samma problem som mig. Har du några länkar som passar in på mitt problem tas de gärna emot.
Min bil tillhör antagligen gänget där en motor spruckit utan att tidigare varit avplockad.
Gjorde en tråd när det begav sig: viewtopic.php?f=70&t=171985

Jag hade inga större problem att få loss skruvarna som beskrivs i den här tråden, men bilen var ju inte lastgammal vid tillfället heller.
Spruta gärna på någon penetrerande rostolja något dygn innan du ska lossa skruvarna och se till att ha en nyckel som passar ordentligt. Även att värma oket lite runt skruvarna hjälper antagligen till att mjuka upp gänglåsningen som sitter original på skruvarna, var inte nödvändigt i mitt fall dock.

Är dina motorer lite gamla och trötta/går tungt så är det kanske inte så konstigt om dom tömmer ett litet 9V batteri kvickt. Jag har de senaste gångerna kört motorerna med bilens batteri, funkar bra med några kablar från motorrummet.
Utförligt svar och bra tips, tackar tackar. Ska läsa igenom din tråd.

En fråga, de sladdarna jag använde från kontakten till 9v-batteriet (https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000044266) ska väl i vanliga fall klara av att överföra tillräckligt med ström för att veva runt motorn? Det som fick mig att tänka är att det står ”testsladd”.
Cotag skrev: tis 20 aug 2024, 23:44 Jag hade inga större problem att få loss skruvarna som beskrivs i den här tråden, men bilen var ju inte lastgammal vid tillfället heller.
Spruta gärna på någon penetrerande rostolja något dygn innan du ska lossa skruvarna och se till att ha en nyckel som passar ordentligt. Även att värma oket lite runt skruvarna hjälper antagligen till att mjuka upp gänglåsningen som sitter original på skruvarna, var inte nödvändigt i mitt fall dock.
Samma här, men sprejade lite och väntade ändå. Fick upp och ihop det utan olyckshändelser, såg fint och helt ut där i. Strax innan användes ett 12v-batteri till motorn, flöt på bra. Tack för dina tips.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]