Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Du har fortfarande inte kommenterat vad du har för stöd för att det är skattepengar som slösas bort. Ägarna är inte svenska stat och kommun annat än i mycket liten skala. Annars är hela den här tråden baserat på ett antagande bara.
Självklart är det bara antaganden. Inga pengar har ju spenderats eller investerats ännu utom i väldigt liten skala så framtiden får utvisa vad som blir resultatet.

Det är bara en massa varningsklockor som ringer från liknade projekt när de som driver det hela själva inte riskerar något eget kapital vilket alltid gör mig misstänksam, det är alltid mycket lättare att spendera andras pengar än sina egna surt förvärvade pengar.

Det klassiska har ju tydligen redan startat när kommunen köpt in marken och "lånar ut den" till Northvolt i väntan på att de ska få loss pengar, Det är ju inte första gången man har hört den.
Att använda andras kapital är normalt sett ingen varningsklocka, så sker alltid i startups. Jag blir orolig på riktigt däremot om tekniken är föråldrad eller marknaden stöder sig på protektionism eller nationella regler. Efterfrågan på batterier känns som ett förhållandevis säkert kort när man tittar på vad bilbranschen satsar på för tillfället. Det är också bra att vara tidigt ute.

Med detta sagt vill jag inte försvara något slöseri, sannerligen tvärtom. Men jag tror det finns betydligt sämre saker för staten att lägga pengar på (hur mcyket det nu är) än Northvolt. Att riva ett fungerande sjukhus och bygga Europas dyraste bredvid är ett. Att lägga 1 miljon per meter(!) för att rika östermalmskärringar ska kunna åka till NK med spårvagn är ett annat. Skulle tro att de ihop vida överstiger statens kostnader för Northvolt :cry:
Enligt avtalet köper kommunen marken och börjar med merkförberedelser, vilket dom sen ska få ersättning för.

Northvolt får inte tillgång till mark eller fastighet innan mars 2018 då de också senast på tilltädelsedagen ska betala för fastigheten.

Om det skiter sig räknar kommunen att markförberedelserna fram till dess kommer kostat ca 5 miljoner. Det är den risk dom tar i nuläget, men nämner samtidigt i texten i avtalet att den markförberedelsen då ändå troligen kommer till nytta för en ev annan hyresgäst och att möjligheterna att få tillbaka de spenderade pengarna om avtalet skiter sig ändå är rätt höga.

Det här är alltså vad jag kunnat läsa mig till i offentliga dokumenten på Västerås hemsida. Om summorna sen kommer stämma vet jag inte.
Har man dessutom budgeterat 40 miljarder kommer det att behövas 15 till.

Ett gigantiskt projekt . Infrastruktur arbetare , boende osv osv osv osv tusen saker som ska klaffa. ........bara innan man kan komma igång.....och så det viktigaste. ....kapitalet.
Derank skrev:Har man dessutom budgeterat 40 miljarder kommer det att behövas 15 till.

Ett gigantiskt projekt . Infrastruktur arbetare , boende osv osv osv osv tusen saker som ska klaffa. ........bara innan man kan komma igång.....och så det viktigaste. ....kapitalet.
Det kommer, var så säker. Vattenfall är med på ett hörn, och något annat statligt ägt företag också. Om det lyckas, det får framtiden utvisa. :wink:
VolvoB20 skrev:Varför går det åt så enorma mängder el vid batteritillverkning. Visst släppes det ut 20 ton när man gör ett Tesla batteri, men det är väl gruvdriften i afrika, metallsmältungnar i "stålverket" för Kobolt, Litium Mangan runt om på jorden (typ aluminiumveket i Sundsvall), oljeborrningen för alla fossila ingredienser i batteriet som isolering, kapsling osv.

Att smacka ihop batteriet i batterifabriken kan väl inte förbruka någon större mängd energi. Det borde ju vara försumbart om man tittar på hela kedjan.

Visst batteriet ska genomgå en cyckel (upp/urladdning) innan det lämnar fabriken, Men samma där, det måste ju vara en fis i rymden mot det 5000-10000 ladd-cykler som batteriet kommer genomgå under bilens livslängd.
Uppenbarligen går det åt stora mängder el för det aluminium som ingår i cellerna. Ingen nyhet direkt att det är elintensivt med aluminium. Se här, särskilt figur 6:

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... TReS6HSNXe

Enligt den studie jag länkar till släpper Kina ut ca 3 ton CO2 vid tillverkningen av ett 28 kWh batteri, d.v.s. runt 10 ton för ett 100 kWh batteri. Men då är det bara själva batteritillverkningen det handlar om, inte alla de steg i processen som föregår den (se figur 2 i den artikel jag länkar till). Enligt IVL-rapporten från i våras svarar dessa tidigare steg för ca 50 procent av de totala utsläppen. Alltså är 20 ton totalt för ett 100 kWh batteri en rimlig siffra.
Sverige kan med stor sannolikhet producera mer än 2TW extra per år redan idag om det behövs. Vissa veckor under kallaste delen av vintern skulle det kunna hända att vi får importera mer än tidigare.
joel80 skrev:Ett stort batteri tillverkat i Sverige med svensk el kommer ligga bra mycket lägre [ifråga om CO2-utsläpp]
Du skrev tidigare här att man kunde räkna med CO2-utsläpp för Northvolt motsvarande den för vattenkraft. Men vad får dig att tro att vattenkraften plötsligt skulle expandera med drygt 2 TWh per år bara för att man kopplar in en batterifabrik i Skellefteå snarare än någon annanstans i vårt nordcentraleuropeiska elnät? Någon särskild plan för att elförsörja Northvolt fossilfritt motsvarande den Tesla svarat för i samband med sin Gigafactory finns mig veterligen inte. Alltså blir konsekvensen i vanlig ordning att den fossila elproduktionen expanderar eftersom den icke-fossila kapaciteten redan är tagen i anspråk. Det spelar i det avseendet ingen som helst roll om fabriken kopplas in i Skellefteå eller någonstans i exempelvis Tyskland.
Ändrar du eller tar bort tidigare inlägg och lägger in samma inlägg igen? Eller är det Jagrullar som strular?

Mitt svar ligger även ovanför nu:
Sverige kan med stor sannolikhet producera mer än 2TW extra per år redan idag om det behövs. Vissa veckor under kallaste delen av vintern skulle det kunna hända att vi får importera mer än tidigare.
Jag har vare sig ändrat eller tagit bort något. Man kan som bekant inte ta bort ett inlägg om det tillkommit ett nytt inlägg efter det. Vad som hänt med mitt tidigare inlägg vet jag inte. Eftersom det försvunnit och eftersom jag inte ansåg mig ha fått något egentligt svar från din sida lade jag in det på nytt.

Frågan kvarstår: Vad får dig att tro att vattenkraften expanderar med drygt 2 TWh bara för att Northvolt kopplar in sig i Skellefteå? Jag har som sagt inte sett att det finns några planer från Northvolts sida att svara för sin egen elförsörjning på det sätt Tesla gjort genom att bygga en egen solcellsanläggning för försörjning av sin Gigafactory.

Kan Sverige öka sin elproduktion med 2 TWh redan idag? Om vi tar redan idag bokstavligen blir svaret nej annat än möjligen om vi dammar av ett antal av de gamla fossila kraftverk vi kanske har i malpåse. Om vi tar det lite mindre bokstavligt är svaret att det blir svårt med tanke på att vår kärnkraftskapacitet kommer att minska med 20-50 TWh under perioden fram till 2020. Och oavsett hur det går med detta förändras inte det faktum att Northvolt skulle medföra en merproduktion av drygt 2 TWh fossil el jämfört med om fabriken inte blir av. Inte heller förändras det faktum att det inte skulle göra någon skillnad för CO2-utsläppen om fabriken kopplas in i Skellefteå eller någon annanstans i Sveriges närområde, t.ex. i Tyskland.

Alltså är det en ren chimär när Northvolt hänvisar till vår rena el som ett skäl att förlägga fabriken i Sverige. Billig el har vi, ja, men det är ju en lite annan sak.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 96

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej