Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
Det som kännetecknar en modern mek är att de extremt ogärna reparerar en pryl utan enheten ska bytas ut. Rimligen borde en rengöring kunna göras.

När jag köpte min bil förra veckan så fick jag chansen att byta några ord med en PST på platsen och jag frågade just om detta problem. Enligt honom är problemet kraftigt relaterat till korta körsträckor. Föga överraskande. Han rekommenderar skarpt att alltid använda parkeringsvärmare och tillsatsvärmare när det är kallt ute, många av de han har bytt har suttit på bilar där ägarna säger att det förekommer många kallstarter.
av andersuw
Leafs skrev:När jag köpte min bil förra veckan så fick jag chansen att byta några ord med en PST på platsen och jag frågade just om detta problem. Enligt honom är problemet kraftigt relaterat till korta körsträckor. Föga överraskande. Han rekommenderar skarpt att alltid använda parkeringsvärmare och tillsatsvärmare när det är kallt ute, många av de han har bytt har suttit på bilar där ägarna säger att det förekommer många kallstarter.
Intressant! Stämmer med min egen teori.

För min del blir det mycket kortsträckekörning vintertid men jag försöker för det mesta köra bränslevärmaren före start och sedan låta den vara på tills motorn når någotsånär normal driftstemperatur. Gör man inte det tar det väldigt lång tid för motorn att värma upp. Jag testade detta på min V70 D4 -15 med VEA-motor i vintras och trots att det var fyra plusgrader ute och trots att jag stängt av S/S för att inte fördröja uppvärmningen tog det drygt 20 minuter och drygt en mils körning i stadstrafik innan mätaren för kylvätsketemperatur nådde normalstrecket. När mätarnålen når strecket är ändå inte motorn genomvarm utan har bara nått ca 65 grader.
av Leafs
Några av nätterna här var hyfsat kalla förra veckan och det var kring 0 när jag åkte till jobbet. (Ingen parkeringsvärmare på natten, inte så listigt att köra den inne i ett garage...) Jag jämförde med eller utan tillsatsvärmare och det är jättestor skillnad i tid för att nå mitten på tempmätaren. Jag har cirka 12 km till jobbet varav cirka 10 km är 100-väg. Med tillsatsvärmaren på nådde tempmätaren mitten på bara ett par km körning. Utan tillsatsvärmare var jag nästan framme innan den nådde mitten.

Slutsats: Jag kommer alltid att ha den i autoläge under de småkyliga/kalla delarna av året. De extra droppar den drar tar jag gärna för en MYCKET snabbare uppvärmning av motorn och mindre slitage.
Användarvisningsbild
av Rillee
Så då har även jag fått byta tryckgivaren på min d4 vea 2015 som har rullat 8150 mil.
Kör mest till och från jobbet, 5.5 mil enkel resa.

Så kan förvänta sig att man behöver byta tryckgivaren igen om 8000 mil för 1600kr?

(should have taken the blue pill)
av OskarL
Tänkte lite på den där återkallelsen av VEA-bilar, som beror på EGR-problemen.

Symptomen av EGR-problemen är garanterat inte begränsade till att insuget blir för varmt och kan smälta och/eller brinna, utan det kan garanterat leda till flera relaterade problem, men dessa följdfel vill troligtvis inte Volvo erkänna/bekosta? Många kunder har ju redan fått bekosta dessa reparationer (pga utgången garanti). Kanske kan de få tillbaka pengarna för dessa reparationer nu, i och med återkallelsen/erkännandet från Volvo?
Förutom de mer direkta konsekvenserna av det felkonstruerade EGR-systemet/kylningen (ryckig gång, igensotade insug, TMAP-sensorer, EGR-ventiler och EGR-kylare) så bör även igensotade/otäta ventiler och topplock vara resultat av EGR-problemen. Kanske till och med spruckna cylinderfoder, som verkar kunna uppstå på VEA-motorerna, kan härledas till detta - då EGR-problemen ju leder till högre temperatur i motorn.

En annan allvarlig konsekvens av problemet är att NOx-utsläppen blir för höga på dessa bilar, pga det bristfälliga/igensotade EGR-systemet - men detta faktum är nog inget man vill tala högt om i dessa tider... Då är det nog mer accepterat att hänvisa till brandrisk/säkerhetsrisk vid återkallelsen...
Användarvisningsbild
av PalleH
OskarL skrev: fre 16 aug 2019, 17:01 Tänkte lite på den där återkallelsen av VEA-bilar, som beror på EGR-problemen.

Symptomen av EGR-problemen är garanterat inte begränsade till att insuget blir för varmt och kan smälta och/eller brinna, utan det kan garanterat leda till flera relaterade problem, men dessa följdfel vill troligtvis inte Volvo erkänna/bekosta? Många kunder har ju redan fått bekosta dessa reparationer (pga utgången garanti). Kanske kan de få tillbaka pengarna för dessa reparationer nu, i och med återkallelsen/erkännandet från Volvo?
Förutom de mer direkta konsekvenserna av det felkonstruerade EGR-systemet/kylningen (ryckig gång, igensotade insug, TMAP-sensorer, EGR-ventiler och EGR-kylare) så bör även igensotade/otäta ventiler och topplock vara resultat av EGR-problemen. Kanske till och med spruckna cylinderfoder, som verkar kunna uppstå på VEA-motorerna, kan härledas till detta - då EGR-problemen ju leder till högre temperatur i motorn.

En annan allvarlig konsekvens av problemet är att NOx-utsläppen blir för höga på dessa bilar, pga det bristfälliga/igensotade EGR-systemet - men detta faktum är nog inget man vill tala högt om i dessa tider... Då är det nog mer accepterat att hänvisa till brandrisk/säkerhetsrisk vid återkallelsen...
Så sant 👍👌
Användarvisningsbild
av Derank
ärd et bara vea som har problem med den dära egren, gamla femman har väl typ samma konstruktion el?
Användarvisningsbild
av PalleH
Derank skrev: ons 16 okt 2019, 21:07 ärd et bara vea som har problem med den dära egren, gamla femman har väl typ samma konstruktion el?
Ja så är det väl vad jag förstått, fast framförallt verkar det väl drabba vea D4 mest konstigt nog D3 är ju samma motor fast med enkel turbo.

Gamla femman har väl sina sjukdomar också?!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]