Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Göte skrev:Men 10 av 12 månader per år så saknar man inte awd, inte skoj att betala ca200kr skatt extra per månad året om för dessa två månader, och dessutom så är ju förbrukningen ca 1-2 dl mer per mil året om..

Märkligt resonemang. Om du skrivit (saknar jag inte awd) i ditt resonemang kanske jag hade förstått dig. Dessutom stämmer inte din räkning heller.
Då skulle typ alla Cabrioletägare inte köpa en sådan för här i Sverige är det ju typ sommar 2 månader om året. AWD har du ju nytta av hela året och inte bara på vintern.
av Göte
Men grejen är ju att med en Fwd bil så kan jag accelera tillräckligt snabbt på snöiga vägar, ja visst antispin jobbar men det systemet funkar mer än tillräkligt för jag kommer snabbt upp i dom farter jag vill och lite till tom med så snabbt att jag ibland får svårt att få stopp på bilen.

Jag har bott i ett par små som stora städer i Mellansverige och kört med både släp och ute på landet och det är endast ett fåtal tillfällen jag skulle haft nytta av 4wd under mina 25 år med körkort.

4wd innebär högre förbrukning och skatt samt att man måste välja en gammal motor med 6stegad automatlåda och dessutom så kommer förr eller senare problem med tex hydraulpumpar vilket ger ytterligare merkostnader.

Jag tycker inte det är värt för att under kanske under två månader per år kunna accelera 0-100 någon sekund snabbare. Det är sällan jag har gasen i botten under vintern då stora problemet är att få stopp på bilen.

Men bodde jag på landet och körde långa sträcker på dåliga och oplogade vägar eller ofta sjösatte och hämtade båt med släp så hade jag valt 4wd.
Användarvisningsbild
av Momentum
AdrianH skrev: Det var den längsta bredsladde jag har fått, visserligen var jag 100% redo, men det kändes som inga "Säkerhetssystem" hjälpte till, konstigt.
Så länge som man har "flyt" i sladden så händer inget, det går bra att sladda med bilarna
AdrianH skrev: Dagens negativa var ju tyvärr ratten som helt slutade att leverera värme halvvägs, när både ungarna och frun använde rumpvärme, stängde av min rumpvärme för att kanske få någon värme i ratten, men icke sa Nicke.
Värmen i stolen har inget med det hela att göra, rattvärmen kan komma igång igen om man stannar/startar bilen igen
av troubleshooter
Göte skrev:Men grejen är ju att med en Fwd bil så kan jag accelera tillräckligt snabbt på snöiga vägar, ja visst antispin jobbar men det systemet funkar mer än tillräkligt för jag kommer snabbt upp i dom farter jag vill och lite till tom med så snabbt att jag ibland får svårt att få stopp på bilen.

Jag har bott i ett par små som stora städer i Mellansverige och kört med både släp och ute på landet och det är endast ett fåtal tillfällen jag skulle haft nytta av 4wd under mina 25 år med körkort.

4wd innebär högre förbrukning och skatt samt att man måste välja en gammal motor med 6stegad automatlåda och dessutom så kommer förr eller senare problem med tex hydraulpumpar vilket ger ytterligare merkostnader.

Jag tycker inte det är värt för att under kanske under två månader per år kunna accelera 0-100 någon sekund snabbare. Det är sällan jag har gasen i botten under vintern då stora problemet är att få stopp på bilen.

Men bodde jag på landet och körde långa sträcker på dåliga och oplogade vägar eller ofta sjösatte och hämtade båt med släp så hade jag valt 4wd.
Själv så kan jag bara gratulera Göte, han anser inte att 4wd skulle ge honom någonting, då vore det dumt om han skulle lägga pengar på det, är ju egetligen ingen skillnad än om man inte behöver mycket effekt, då köper man inte en D5 eller T6. Själv så kan jag avundas de som faktiskt nöjer sig med mindre motor, ingen 4wd, eller mindre utrustning, de tjänar ganska mycket pengar på det....

Själv sitter jag i träsket redan och är så bortskämd att jag vill ha mycket motor, 4wd och mycket utrustning... 8)
av AdrianH
Mumsmums skrev:Kan bara hålla med om ovanstående kommentarer om Freemont, har inte kört men åkt Freemont Diesel och det kändes som att förflytta sig 25 år bakåt i tid.

Något som däremot irriterar mig med XC60'n är automatlådan som tvångsmässigt växlar ner till 4:an i farter kring 50 km/h, spelar ingen roll om det rullar på utan belastning och tom i utförsbackar när motorn lätt orkar på en högre växel. Nu blir det ofta ett osnyggt ryck när lådan växlar ner. Jag har en rätt lång 50-sträcka på väg till jobbet och det blir ett ständigt upp- och nerväxlande som tar bort mycket av komforten i dom hastigheterna. Jag menar att en motor med ett vrid på 450 Nm lätt klarar att åka på en högre växel. Körde för någon vecka sedan en ny Audi A6 och det var en helt annan upplevelse, lådan växlade snabbt upp till högre växlar och ligger kvar länge innan den växlar ner.

Skulle vara intressant att höra om ni upplever samma beteende på era lådor.
Jag känner inte alls igen det, däremot så kunde 5an kommit in snabbare, har en del långa 60 vägar runt om kring där jag bor, brukar slänga in 5an med sportläget och då ligger den kvar på det, tänk om den kunde slänga in 5an vid 55km/h själv, förbrukningen när jag väl slänger in 5an brukar ligga på 0,37-0,47, och det tycker jag är riktigt snålt för en gammal d5a
av AdrianH
[/quote]

Värmen i stolen har inget med det hela att göra, rattvärmen kan komma igång igen om man stannar/startar bilen igen[/quote]

Det var det teknikern sa att generatorn inte orkar med när allt slås på.
av Göte
En D4 vea fwd och T5 har betydligt bättre acceleration som kan nyttjas fullt ut ca 10 månader per år. En awd kan kanske accelera lite snabbare under vintermånaderna men problemet är att dom har inte 8wd brake, så jag jag tycker en fwd kan accelera snabbare än nödvändigt eftersom man inte kan få stop på ilen i tid vid snöiga vägar.

Men tycker man det viktigaste är att accelera på vintertid och att det är ok at under resten av året köra -100 på 10 S så är det ett val man gör.
av AdrianH
Men iaf nu till något positivt istället,

Påväg "upp" till fjällen, så hade jag igång adaptiva farthållaren och låg just då helt ensam påvägen, då det helt plötsligt kommer en lång nerförsbacke och ett rätt så halt parti med is och snö på vägbanan, bestämde mig för att bromsa med farthållaren ca 10-15km/h, men Inget hände, men så snabbt bilen hade passerat isiga partiet, så bromsade bilen till den önskade parten jag hade ställt in.

Vanligtvis brukar bilen bromsa direkt till den önskade hastigheten.

Min fråga är : kan bilen känna igen att det är ett halt parti och att jag kanske inte ska bromsa just då?

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]